Gå til innhold

Bekymret/jordmor


Gjest Julyred

Anbefalte innlegg

Gjest Julyred

Hei! Jeg er akkurat kommet over i 11. uke, og alt har gått veldig greit. Ingen voldsomme symptomer, bare små og kortvarige. Litt svimmel, litt kvalm innimellom, litt såre bryster o.l. Bare litt av noe. I dag var jeg på do, og oppdaget hemorrider. Det var skikkelig vondt, og de blødde t.o.m. Jeg ble litt engstelig da jeg så blodet med en gang, men oppdaget fort hvor det kom fra. Jeg har hatt litt problemer med det før også, slik at jeg vet hvordag det er. Er rådet mer mosjon og mer grov kost? Jeg tenkte jeg kunne starte å spise noe "bran"-liknende hver morgen. Håper det vil hjelpe. Dette er min første graviditet, og jeg hadde akkurat begynt å roe meg angående spontanabort, da jeg leste et innlegg i dag om en abort i 11. uke. Burde jeg ikke være så skråsikker på at dette vil gå bra, eller hvordan er det egentlig? Jeg ønsker så inderlig at dette skal gå bra, derfor får jeg litt angst når jeg leser slikt. Det beste er vel egentlig ikke å lese dette i det hele tatt hvis jeg tar det innpå meg. Som sagt har jeg ikke hatt noen problemer til nå, og sjansen er der da for at det SKAL gå bra videre? Er det en "magisk" grense ved 12 uker, at da kan man puste letta ut? Et par andre spørsmål også. Jeg trener på SATS, og lurer på om det er lurt å trappe litt ned på nivået i treningen? Da tenker jeg på slik "bodypump"-aktig trening. Burde jeg vente med dette til etter fødsel, eller går det greit til magen blir stor? Burde jeg også kutte ut sit-ups? Jeg leser en del, og det står både det ene og det andre forskjellige steder, slik at jeg blir litt forvirra...

Jeg takker for svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Når det gjelder dine hemoroider, er det absolutt lurt å holde seg til et kosthold som gir litt løsere avføring. Det er ganske vanlig å bli plaget med både hemoroider og åreknuter (plager i samme type) i svangerskapet, og det blir gjerne verre hvis man ikke er flink til å forebygge. Fiberrik kost, mye drikke, frukt, yoghurt etc. er bra. Man kan evt. bruke er salve som heter Sheriproct. Spør på apoteket.

Når det gjelder faren for spontanabort, er den verste over etter 12 uker. Man har aldri noen garanti. Prøv å gled deg, høyst sansynlig går dette bra. Det som er veldig typisk for gravide, er at man er mer sårbar enn vanlig. Det er klart at man er bekymret når man er gravid, det er så mye som står på spill, og så lite vi egentlig kan kontrollere. Sårbarheten gjør at man har gode forutsetninger til å knytte seg til barnet, være var på dens behov og ta vare på oss selv og den lille .

Du kan godt trene så lenge du orker det fremover. Det viktigste er at du lytter til kroppen og aldri press den på samme måte som du ville gjort ellers. Hvis du vil drive med body-pump, synes jeg du skal bruke lettere vekter.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...