jka Skrevet 26. mai 2002 Del Skrevet 26. mai 2002 Hei Jeg er ei jente på 22 å som har hatt pollenallergi siden jeg var fem år. Jeg tok en ny enkel allergitest for noen mndr siden, hvor det nå ble påvist hundeallergi. Jeg har hatt mye omgang med dyr hele livet, og da særlig hund og katt, uten å ha hatt noen reaksjoner. Jeg har et sterkt ønske om å skaffe meg hund, men vil ikke gjøre noe overilt. *Finnes det noen raser som er bedre for en allergiker enn andre? *Er det pels og røyting det kommer an på eller er det andre ting man reagerer på? *Hvis jeg har hundeallegi "grad tre eller fire", er det da utelukket å skaffe hund? *Vil allergien kunne forverre seg og evnt også ende med astma om jeg utsetter meg for daglig pleie av hund? *Kan man evnt "leve med det" med daglig dose antihistamin? Jeg takker så mye for hjelpen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/55595-hundeallergi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 27. mai 2002 Del Skrevet 27. mai 2002 Hei du. Jeg har både astma og allergi, og må bruke sterke astmamedisiner hver dag. De holder meg helt symtomfri. Pr dags dato bruker jeg ingen rene allergitabletter, men har dem liggende i tilfelle. Jeg har alltid reagert sterkt på pollen og gress, men i år har det av mystiske grunner ikke slått ut ennå. Jeg er testet positiv på hund, hest, timotei, kanin, katt, nøtter og en hel drøss med andre ting. Men hund og hest, det har jeg. Jeg må ha det. Livet er ikke det samme uten et dyr å være glad i. Jeg kjøpte meg ny hund i desember, etter at min første døde som 14-åring. Og jeg rir tre dager hver uke. Er litt snørrete i stallen, men har med lommetørkler, så det går greit. Husk at ingen lege kommer til å råde deg til dette. Og hvis du blir veldig syk, må du kanskje omplassere hunden. Du bør tenke nøye igjennom før du evt. kjøper deg en. Jeg har en Golden Retriver, men har hørt at pudler og diverse andre raser er allergivennlige. Golden røyter og støver mye. Men hva med å prøve å være hundedagmamma en stund, og se om du reagerer? Jeg selv reagerer veldig mye mer på katter av en eller annen grunn. Hovner opp i ansiktet bare det er en katt i rommet. Men hunder tåler jeg merkelig nok. Uansett hva du bestemmer deg for, så ønsker jeg deg lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/55595-hundeallergi/#findComment-229759 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 27. mai 2002 Del Skrevet 27. mai 2002 Hei du. Jeg har både astma og allergi, og må bruke sterke astmamedisiner hver dag. De holder meg helt symtomfri. Pr dags dato bruker jeg ingen rene allergitabletter, men har dem liggende i tilfelle. Jeg har alltid reagert sterkt på pollen og gress, men i år har det av mystiske grunner ikke slått ut ennå. Jeg er testet positiv på hund, hest, timotei, kanin, katt, nøtter og en hel drøss med andre ting. Men hund og hest, det har jeg. Jeg må ha det. Livet er ikke det samme uten et dyr å være glad i. Jeg kjøpte meg ny hund i desember, etter at min første døde som 14-åring. Og jeg rir tre dager hver uke. Er litt snørrete i stallen, men har med lommetørkler, så det går greit. Husk at ingen lege kommer til å råde deg til dette. Og hvis du blir veldig syk, må du kanskje omplassere hunden. Du bør tenke nøye igjennom før du evt. kjøper deg en. Jeg har en Golden Retriver, men har hørt at pudler og diverse andre raser er allergivennlige. Golden røyter og støver mye. Men hva med å prøve å være hundedagmamma en stund, og se om du reagerer? Jeg selv reagerer veldig mye mer på katter av en eller annen grunn. Hovner opp i ansiktet bare det er en katt i rommet. Men hunder tåler jeg merkelig nok. Uansett hva du bestemmer deg for, så ønsker jeg deg lykke til. Kjære JKA For det første - det er ikke testresultatet som betyr mest, men hvordan du reagerer. MEN, hvis du slår ut på hund i testen er det nok sannsynlig at selv om du ikke har plager nå så vil du komme til å reagere hvis du skaffer deg hund. Det er ingen som kan gi deg noe sikkert svar på hvor sterkt du vil komme til å reagere - det vil bare tiden vise. Det finnes ingen "allergifrie" hunderaser hva nå enkelte vil hevde å mene. Det er ikke pelsen det kommer an på, men flasset fra huden til hunden. De hundene som røyter mye legger også fra seg mye flass, men også nærmest hårløse hunder legger fra seg flass som allergikerne reagerer på. Hvis du skaffer deg en hund kan allergien din bli verre, og det er også en mulighet for at du kan utvikle astma. Noen klarer å leve med en hund selv om de er allergiske og blir ikke verre i allergien, så her er det heller ikke mulig å spå om fremtiden. Hvis du velger å skaffe en hund risikerer du å bli mer plaget av alleri, eventuelt til og med få astma og da må du kvitte deg med en hund du er blitt glad i. Dette er også en situasjon du må tenke nøye igjennom. Uansett hva du bestemmer deg for ønsker jeg deg lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/55595-hundeallergi/#findComment-230077 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.