Gå til innhold

Anbefalte innlegg

MIn samboer har plager med sopp i lysken, legen hans anbefalte langtidskur med canesten. Det hjalp ikke noe særlig, alovera holder d i sjakk, men han vil så gjerne bli bra, har du noen gode råd?

Kan diflucan hjelpe han?

På samme tidspunkt som han ble plaget, fikk jeg soppinfeksjoner og gardnerellainfeksjoner i ett og er enda ikke helt bra, kan det ha sammenheng?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/55610-sopp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

For å begynne med det siste du spør, det er klart at soppinfeksjoner i og omkring genitalia kan overføres ved intim kontakt. Det er derfor meget mulig at dine soppplager stammer fra han (uten å være helt sikker, det kan jo være forskjellige sopp). Gardnerella er egentlig ikke årsak til klinisk sykdom, men den forekommmer svært ofte ved en tilstand som kalles bakteriell vaginose, og påvisning av Gardnerella brukes ofte som indikator for en slik sykdom. Årsakene er sammensatt, men i hovedsak forårsaket av såkalte anaerobe bakterier, slike som trives uten nærvær av oxygen.

Når det gjelder det med å kurere soppinfeksjon kan det være en frustrerende prosess. Det avhenger selvfølgelig av hva slags sopp det er som forårsaker, og det kan man identifisere i prøve som sendes til et mikrobiologisk laboratorium. Soppbehandlingen bør tilpasses etter funnet, og forskjellige hudleger har noe varierende preferanser basert på sine rfaringer når det gjelder de forskjellige preparater som finnes registrert i Norge. Det er ofte nødvendig med relativt langvarig behandling. Nærmere enn det tror jeg ikke jeg kan komme, som fjendiagnostikker.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/55610-sopp/#findComment-230853
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...