Gå til innhold

KAn noen hjelpe megHvor gamle må kattungene være før de skilles fra moren


Gjest Snart katteeier igjen

Anbefalte innlegg

Gjest Snart katteeier igjen

Hei!

Jeg har nettopp fått vite at kattungene jeg har ventet på har blitt født.

Det jeg lurer på er i grunn hvor gamle de må være før de skilles fra moren.

Har hatt katt før , men det er mange år siden , og

jeg må si jeg trenger en oppfrisker

på dette området.

Regner med noen vet det , siden det er

kattetid på denne årstiden.

På forhånd takk for hjelpa-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De bør være minst 8 uker gamle.

8 uker er det absolutte minimum, jeg synes det er for tidlig! Oppdrettere av rasekatter selger ikke kattunger før de er 12 uker.

Husk at hvis du gir kattungene litt mer tid enn 8 uker hos moren sin, så får du igjen for det senere i form av en trygg katt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille Lizzi

8 uker er det absolutte minimum, jeg synes det er for tidlig! Oppdrettere av rasekatter selger ikke kattunger før de er 12 uker.

Husk at hvis du gir kattungene litt mer tid enn 8 uker hos moren sin, så får du igjen for det senere i form av en trygg katt!

Hvor lenge er for lenge?

Sånn at de savner moren sin og blir helt ville.At de ikke vil binde seg til mennesker.

En venninne av meg fikk en katt som ble for seint tatt hånd om av ny eier.

Det ble bare feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge er for lenge?

Sånn at de savner moren sin og blir helt ville.At de ikke vil binde seg til mennesker.

En venninne av meg fikk en katt som ble for seint tatt hånd om av ny eier.

Det ble bare feil

For å ha sagt det først så er jeg ikke noen ekspert på katter altså. Men jeg har hatt en del katter i mitt liv, i alt 4 hunkatter (3 av dem fikk et eller flere kull unger) og en hankatt.

De tre hunkattene jeg har hatt som har fått unger har begynt å avvise ungene sine i 11-12 ukers alderen og har blitt irriterte og aggressive mot dem. Det tar jeg som et tegn på at det er på tide at de skilles. Jeg har inntrykk av, etter å ha hatt litt forskjellige raser, at det er litt forskjellig fra rase til rase hvor fort det går. Hos sånne typiske bakgårdskatter var ungene ganske selvstendige når de er 8 uker og moren avviste dem tidligere, mens da jeg hadde persere syntes jeg ungene fremdeles var veldig mye "baby" da de var 8 uker..

Antar at den katten du snakker om ble skilt fra moren sin mye senere enn ved 12 uker, og hvis ikke tror jeg det var kattens psyke det var noe galt med heller enn at den var for lenge hos moren. En av mine katter vokste opp hos moren sin og skiltes aldri fra henne. Jeg har aldri hatt en katt som var mer kjærlig og knyttet til oss mennesker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere sa man minst 8 uker, nå mener man minst 10 uker, gjerne 12, men da er gjerne kattemor glad for å bli kvitt de små bråkmakerne. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ideelt sett skal de være 12 uker... Det mest vanlige er 8... Men om du er ufattelig flink med katter kan de overleve uten moren etter 4 uker... Men det skal -ikke- forekomme såfremt mora ikke e død... Og da skal du i tillegg være -veldig- flink å tålmodig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kattemamma

For å ha sagt det først så er jeg ikke noen ekspert på katter altså. Men jeg har hatt en del katter i mitt liv, i alt 4 hunkatter (3 av dem fikk et eller flere kull unger) og en hankatt.

De tre hunkattene jeg har hatt som har fått unger har begynt å avvise ungene sine i 11-12 ukers alderen og har blitt irriterte og aggressive mot dem. Det tar jeg som et tegn på at det er på tide at de skilles. Jeg har inntrykk av, etter å ha hatt litt forskjellige raser, at det er litt forskjellig fra rase til rase hvor fort det går. Hos sånne typiske bakgårdskatter var ungene ganske selvstendige når de er 8 uker og moren avviste dem tidligere, mens da jeg hadde persere syntes jeg ungene fremdeles var veldig mye "baby" da de var 8 uker..

Antar at den katten du snakker om ble skilt fra moren sin mye senere enn ved 12 uker, og hvis ikke tror jeg det var kattens psyke det var noe galt med heller enn at den var for lenge hos moren. En av mine katter vokste opp hos moren sin og skiltes aldri fra henne. Jeg har aldri hatt en katt som var mer kjærlig og knyttet til oss mennesker!

"En av mine katter vokste opp hos moren sin og skiltes aldri fra henne. Jeg har aldri hatt en katt som var mer kjærlig og knyttet til oss mennesker!" (klipp fra ditt innlegg)

jeg har også hatt drøssevis med katter, men den katten jeg har nå er absolutt den som er mest kjælen og knytta til meg, hun vokste opp og ble aldri skilt fra moren..er det en sammenheng der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"En av mine katter vokste opp hos moren sin og skiltes aldri fra henne. Jeg har aldri hatt en katt som var mer kjærlig og knyttet til oss mennesker!" (klipp fra ditt innlegg)

jeg har også hatt drøssevis med katter, men den katten jeg har nå er absolutt den som er mest kjælen og knytta til meg, hun vokste opp og ble aldri skilt fra moren..er det en sammenheng der?

Min er også kjælen og kommer stadig til meg for å få kos. Buster ble skilt fra moren sin da han var 14 dager gammel. Da var mora møkk lei alt som het kattunge (hun fikk ikke flere enn ham da), hun skulle bare ut på ny vift hun.

Det gikk jo bra, jeg hadde også en kastrert hannkatt her på den tiden og han og jeg delte på stellet av Buster. Jeg tok meg av kost og losji, han tok seg av alt annet som vask og stell, de sov sammen, spiste sammen, lekte og gikk på jakt sammen etc. Til å begynne med var jeg litt skeptisk til å la en hannkatt være alene med kattungen, men han oppførte seg helt eksemplarisk og det var ikke noe problem! De to var perlevenner helt til hannkatten døde da Buster var 1 år.

Nå er Buster 12 år og en helt normal katt, til tross for den uvanlige oppveksten. Men han er jo selvfølgelig min spesielle godklump, da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er også kjælen og kommer stadig til meg for å få kos. Buster ble skilt fra moren sin da han var 14 dager gammel. Da var mora møkk lei alt som het kattunge (hun fikk ikke flere enn ham da), hun skulle bare ut på ny vift hun.

Det gikk jo bra, jeg hadde også en kastrert hannkatt her på den tiden og han og jeg delte på stellet av Buster. Jeg tok meg av kost og losji, han tok seg av alt annet som vask og stell, de sov sammen, spiste sammen, lekte og gikk på jakt sammen etc. Til å begynne med var jeg litt skeptisk til å la en hannkatt være alene med kattungen, men han oppførte seg helt eksemplarisk og det var ikke noe problem! De to var perlevenner helt til hannkatten døde da Buster var 1 år.

Nå er Buster 12 år og en helt normal katt, til tross for den uvanlige oppveksten. Men han er jo selvfølgelig min spesielle godklump, da :-)

Så artig å lese den historien om kattene dine! Jeg har nemlig opplevd noe helt tilsvarende selv. Kattemoren ble lei av ungen etter kort tid, sluttet å amme den og stakkaren ville nok dødd hvis ikke jeg og "katteonkelen" hadde tatt over. Jeg matet kattungen med morsmelkerstatning fra en øyedråpeflaske (tålmodighetsarbeid!) og den kastrerte hankatten bidro med kos, stell og katteoppdragelse. Resultatet ble helt utmerket. Kattene var verdens beste venner så lenge de levde.

Ellers har jeg hatt flere kastrerte hankatter som har vært voksne når vi har fått nye kattunger i hus og etter et par dager med skuling og fresing har de uten unntakt akseptert nykommerene som en selvfølgelig del av familien. Sånn sett har mine voksne hunkatter vært mer skeptiske til nykommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...