Gå til innhold

Til Jordmor - alkohol!!!


Gjest 89889

Anbefalte innlegg

Trur at eg kan ha gjordt noko kjempedumt!

Prøver å bli gravid og skal holde meg langt unna alkohol. Men..

Eg har svært uregelmessige syklusar (Dei to siste har vert på 32 dagar, den før på 49 dagar(men det er skjelden den er så lang) Ellers kan dei vere på 35 eller 38...)

På dag 31 denne gongen drakk eg ca 7 halvliter med øl og røykte ca 10 sigarettar. Dette gjorde eg også på dag 38.

Som eg angrar bittert på!! Dei samme dagane tok eg clearblue testar som var negative.(Eg er no på dag 40 utan å ha fått mensen)

Viss eg no skulle vere gravid - kva skadar risikerar eg at fosteret kan få? Kva type misdanningar- viss det overlever?

Venninda mi trøstar meg med at det er "mange" som ikkje oppdaga at dei er gravide før godt uti svangerskapet og som har drukke "masse" alkohol..

Og eg har aldri høyrt om at den og den fekk ein misdannelse fordi mora tok seg eit par festar før ho visste at ho var gravid... Men alle snakkar om at det er "farlig" å gjere det...

Håpar du kan gje meg eit oppklarande svar!!!Takkar på førehand!

Nokon andre som har kommentarar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest easy !!

Det er mange som har festet skikkelig før de visse at de var gravide.

Og - det tar mange dager før fosteret er forbundet med moren. Så det som har skjedd noen dager etter befruktning har ikke _så _ mye å si.

Bare lev sunt resten av det eventuelle svangerskapet, så går det nok bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var 4 uker på vei var jeg skikkelig "på fylla" med nachspiel og det hele. Både røyka og drakk. Min første reaksjon på nyheten om at jeg var gravid (da var jeg drøyt 5 uker på vei, har alltid hatt litt uregelmessig mens...). var å sette til livs minst en pakke sigaretter - det var IKKE planlagt!!!

Har selvfølgelig bekymret meg for dette i ettertid, men trøster meg med at så tidlig i svangerskapet er det "vinn eller forsvinn". Er nå straks i mål (termin til helga) og alt har sett fint ut i hele svangerskapet.

Ellers er det bare å vise til det "easy" sier. Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Det er slettes ikke uvanlig at man tar seg en fuktig fest tidlig i svangerskapet, før man vet at man er gravid. Det er ikke klart hvilke skader dette evt. kan gjøre på fosteret, men det er mest hensiktsmessig å prøve å ikke bekymre seg så veldig over dette. Kanskje en og annen abort kan føres tilbake til stort alkoholbruk i en kort periode, men det går ikke an å bevise. Man kan se bort i fra misdannelser som skulle være knyttet til en eller to fester i begynnelsen av svangerskapet. Det er alkoholmisbruk over det jevne i svangerskapet som kan føre til noe som kalles føtalt alkoholsyndrom, noe som er alvorlig og svært tragisk for det lille barnet. Her er moren klar over hva hun driver med og burde selvfølgelig søkt hjelp til å slutte å drikke i svangerskapet.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...