Gå til innhold

Medisinsk utreding


Gjest anx

Anbefalte innlegg

Jeg er helt sikker på at jeg har kreft eller annen "styggedom".Dessto flere prøver somblir tatt dessto sikkrere blir jeg på at det er "noe"der selvom alt indikerer at jeg ikke feiler noe.Dette sliter noe veldig på meg og familien,har hatt flere sykedager,hvor kona må passe på meg og trøste meg.Sjefen på jobben er forståelsesfull og er av den oppfatning som meg om at alt kan måles,veies og repareres.Så derfor fåreslo han å betale for en hel-sjekk på volvat med virkelig grundig gjennomgang.Er dette noen ide,eller vil det slå negativt ut når de ikke finner noe her heller?Som en ide om hva jeg har gjort,jeg har tatt rønken av magen min(tykktarm,den har jeg vondt i faktisk!)Ultralyd av diverse innvoller,CT av huet mitt,AIDS test(ehrm!)senkning ,røde blodlegemer,hvite blodlegemer,leververdier++Osv osv.Har hatt et tilfelle av panikkangst.Føler meg bedre om kvelden.Har vondt i nakken,ryggen,magen virker ikke som den skal,skjelver og spenner meg ,det kryer i ansiktet(omtrent som å løpe inn i edderkopspinn)føler meg svak,er tidvis kvalm.Jada,vet at alt dette er typisk for ANGST.Men noen har kanskje noen råd å komme med?Har hatt en time hos en psykolog,men håper at dette bare var en kartleggingstime,da det ikke kom noe særlig nytte ut av dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

..Og har fått vival som backup om panikkangsten min skulle komme tilbake(har bare hatt et anfall for en uke siden..,og har ikke åpnet boksen)Går det bra om jeg tar vival om den skulle komme over meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Windsong

..Og har fått vival som backup om panikkangsten min skulle komme tilbake(har bare hatt et anfall for en uke siden..,og har ikke åpnet boksen)Går det bra om jeg tar vival om den skulle komme over meg?

Kjære deg!

Jeg synes det høres ut som om du sliter med sterk sjukdomsangst, hypokondri. Slikt er slitsomt, men det finnes hjelp å få! Det er mange som sliter med det samme som deg, så det er noe psykologer og psykiatere jobber en del med.

Jeg anbefaler deg at du fortsetter hos psykologen om du synes denne virker ok. De er alltid avhengig av å kunne kartlegge situasjonen og bli litt bedre kjent med deg for å kunne hjelpe. Derfor er det viktig å være tålmodig og ikke gi opp.

Vival ol. kan lindre angsten godt, men det er ingen god løsning på sikt. Man kan lett komme inn i en vond sirkel hvor man rett og slett blir avhengig. Derfor bør du være forsiktig og bare bruke det i nødstilfeller.

Mot panikkangst finnes det andre effektive medisiner som ikke er vanedannende. Det er såkalte SSRI som Seroxat, Fontex, Zoloft og Cipramil.

Dette kan kanskje være noe å diskutere med legen din.

Lykke til videre! Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Jeg har mine tvil om en utredning vil hjelpe deg. Det høres ut som om du har en hypokonder lidelse, og denne trenger spesiell behandling. Best behandles hypokondri med kognitiv terapi.

Du kan ikke forvente at en eller fem timer hos psykolog vil hjelpe nevneverdig. Dette tar minst 20 timer - kanskje langt mer.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...