arkaydee Skrevet 26. mai 2002 Del Skrevet 26. mai 2002 Det er nesten morsomt å lese innleggene dine hvor du går ut mot lavkarbohydratkurer. Foreslår at du gjør litt mer research på hva som faktisk skjer når man har lite karbohydrater i kroppen, og ikke viser til 70-tallsforskning. I utgangspunktet kan jeg anbefale deg følgende som lesning: http://www.np.edu.sg/~dept-bio/biochemistry/aab/topics/aab_lipid.htm Gå ned til 'high protein, low fat, low carb'. For å forklare inngående hva som skjer i kroppen - med mulige småfeil - rett gjerne på dem. Når man begynner på 'atkins', 'steinalderkuren' eller en annen lavkarbohydratkur, vil det gå ca. 2 dager til man har fått karbohydratene ut av kroppen. Kroppen kan lagre ca. 1kg karbohydrater, og det er oppbrukt etter ca. 2 døgn. Alt ettersom hvor fysisk aktiv du er. Hvis du spiser under ca. 20gram karbohydrater per dag, vil dette være så lite at kroppen går over i ketose - som er nettopp MÅLET med kurene. Når du er i ketose, brenner kroppen primært Fett - noe man kan måle ved at overskuddsketoner skilles ut i urin, samt at man får en dårlig aceton-ånde (Drikk mye vann!). Dette må IKKE forveksles med ketoacidose - som ikke er en særlig positiv tilstand, men derimot livstruende. Ketose og ketoacidose er IKKE det samme. Sistnevnte er noe typisk diabetikere kan rammes av. Folk som ikke lider av diabetes, kan IKKE komme i ketoacidose, da overskuddsketonene vil bli utskillt i urin. Når det gjelder påstanden om at muskelvev vil forbrennes, så er den ganske enkelt ikke sann - men ren skremselspropaganda. Muskelmassen vil derimot vedlikeholdes bedre enn under noen annen slankekur, da kroppen har massevis av proteiner fra maten. Du kan glatt trene med vekter, samtidig som du går på atkins (jeg gjør det, og musklene vokser som bare rakkern for tiden:)). Når det gjelder hjernen, nervesystemet, og-så-videre som trenger sukker. Hjernen kan gå over til å bruke ketoner. Det kan også nesten alle andre muskler i kroppen. De musklene/organene som ikke kan det vil heller ikke ha noe problem, da gjennomsnittlig 58% av proteinene man spiser omdannes til glucose - som kroppen så kan utnytte seg av. Og når det gjelder at man vil gå opp igjen i vekt fort. Joda, hvis man går tilbake til å spise som en tulling og lempe innpå med karbohydrater så snart man når idealvekta, så vil vekta stige. Atkins er ikke en kort diett, det er en livsstil. Når man når idealvekta (jeg har 6-11 kilo igjen, gått ned 29 hittil :-) - så skal man øke karbohydratinntaket litt etter litt, til man kommer til 50-60gram om dagen, eller hvor mye som trengs for å stabilisere vekta. Noe av poenget er å øke inntaket sakte - slik at man ikke plutselig fyker opp i vekt igjen. Ellers vil jeg gjerne henvise ernæringsfyiologen til FAQ'en (frequently asked questions - ofte stilte spørsmål) til nyhetsgruppen om low-carb diett. http://www.grossweb.com/asdlc/faq.htm og for mer om ketose/ketoacidose: http://members.tripod.com/~Dietman2/ketosis.html Ellers henviser jeg til alt.support.diet.low-carb for de med USENET tilgang. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fniser Skrevet 26. mai 2002 Del Skrevet 26. mai 2002 Du er også litt morsom, for du tar også feil. Det staves nemlig "Ernæring".......! Ikke ÆRNÆRING! Ædda-bædda..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
arkaydee Skrevet 26. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2002 Du er også litt morsom, for du tar også feil. Det staves nemlig "Ernæring".......! Ikke ÆRNÆRING! Ædda-bædda..... Whoops. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest PecMan Skrevet 27. mai 2002 Del Skrevet 27. mai 2002 Takkar så mykje for mange gode linkar! Har vurdert ein slik diett ei stund no, så kanskje det kan bli sving på sakene med denne infoen! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tren hardt! Skrevet 27. mai 2002 Del Skrevet 27. mai 2002 Takk for linken! Det er utrolig hvor seiglivet propagandaen mot høy protein/lavkarb er. Forskning og studier fra senere tid viser noe annet enn disse teoriene fra 70-tallet. Ketogene kosthold såklart har sine ulemper, men også sine fordeler. Det viktigste er etter min mening hvordan den enkelte trives med det. Ernæringsfysologer sier at ketogene dietter ikke er bra, men kroppen min forteller det stikk motsatte. Jeg er ihvertfall ikke i tvil om hvem jeg velger å lytte til. Angående muskeltap så er nitrogenbalansen det mest avgjørende. Et inntak av rundt 100-150 gram p er gjør muskeltapet ved vektreduksjon NEGLISJERBART i overvektige, selv på ekstremt lave energiinntak... Forresten, er du på et rent ketogent kosthold, eller et syklisk ketogent? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
arkaydee Skrevet 27. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2002 Takk for linken! Det er utrolig hvor seiglivet propagandaen mot høy protein/lavkarb er. Forskning og studier fra senere tid viser noe annet enn disse teoriene fra 70-tallet. Ketogene kosthold såklart har sine ulemper, men også sine fordeler. Det viktigste er etter min mening hvordan den enkelte trives med det. Ernæringsfysologer sier at ketogene dietter ikke er bra, men kroppen min forteller det stikk motsatte. Jeg er ihvertfall ikke i tvil om hvem jeg velger å lytte til. Angående muskeltap så er nitrogenbalansen det mest avgjørende. Et inntak av rundt 100-150 gram p er gjør muskeltapet ved vektreduksjon NEGLISJERBART i overvektige, selv på ekstremt lave energiinntak... Forresten, er du på et rent ketogent kosthold, eller et syklisk ketogent? Personlig sørger jeg for å ligge under 20karbs per dag, og ikke noe syklisk foreløpig. Hva jeg gjør når jeg når 70kg (som er målet mitt) har jeg ikke helt bestemt meg for. Regner med å øke karbohydratinntaket litt ved å spise mer frukt og grønt enn det jeg gjør nå. Muligens også sørge for å få litt grovt korn inn i dietten for å øke fiberinntaket. Syklisk virker litt vel 'stress', da jeg egentlig bare er interessert i å ha et kosthold jeg liker, uten å måtte tenke over hvilken ukedag det er. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest muskelman Skrevet 27. mai 2002 Del Skrevet 27. mai 2002 Du er også litt morsom, for du tar også feil. Det staves nemlig "Ernæring".......! Ikke ÆRNÆRING! Ædda-bædda..... hvem er du fniser, , DOL norsk lærer eller noe slik? hvis man skriver feil her (som jeg gjør) betyr ikke at det som man mener er galt for deg. finn noe annet å gjøre istedefor å kritisere folk! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest punkyB Skrevet 27. mai 2002 Del Skrevet 27. mai 2002 Personlig sørger jeg for å ligge under 20karbs per dag, og ikke noe syklisk foreløpig. Hva jeg gjør når jeg når 70kg (som er målet mitt) har jeg ikke helt bestemt meg for. Regner med å øke karbohydratinntaket litt ved å spise mer frukt og grønt enn det jeg gjør nå. Muligens også sørge for å få litt grovt korn inn i dietten for å øke fiberinntaket. Syklisk virker litt vel 'stress', da jeg egentlig bare er interessert i å ha et kosthold jeg liker, uten å måtte tenke over hvilken ukedag det er. Jeg lurer på hva du spiser til frokost , kvelds og mellommat jeg ? Jeg kan finne GI i div. matsorter i tabeller men har liksom få ideer om hva som passer inn. Middag kan man jo alltids klare men det andre er litt verre. Man kan vel ikke spise egg og bacon til frokost hver dag heller ? Spesielt litt snacks/mellommåltid mellom frokost og lunsj lurer jeg litt på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dulcina Skrevet 27. mai 2002 Del Skrevet 27. mai 2002 Jeg lurer på hva du spiser til frokost , kvelds og mellommat jeg ? Jeg kan finne GI i div. matsorter i tabeller men har liksom få ideer om hva som passer inn. Middag kan man jo alltids klare men det andre er litt verre. Man kan vel ikke spise egg og bacon til frokost hver dag heller ? Spesielt litt snacks/mellommåltid mellom frokost og lunsj lurer jeg litt på. spis omelette med grønsakker eller tofu, eller fisk, eller ost hvis du spiser melkprodukter. Også det går an å spise nøtter for mellommåltid (men ikke cashenøtter, disse er høy i carb, de mest anbefalt er macadamias, mandler, paranøtter.) eller frø som linfrø, solkikkefrø, sesamfrø.. alt med måte selvsagt, ikke mer enn 30grams. mange spiser mandelsmør på celeri, eller andre rå grønsakker (ikke gulrøter selvsagt)... lag linfrøgrøt med linfrø, vann, litt søtninsmiddel og kanel. Hvis du spiser meieri, setterømme kan brukes isted melk. Litt avocado med tunfisk kan spises med salad. Eller bare avocado med litt mandelsmør. Ikke spis peanøttsmør det er belgfrukt og er høy i karbohydrater. Norge er et av de landene i verden som fremdeles tror at frokost betyr melk og brød med pållegg eller frokostblanding.. bare spis det du har lyst på, egg og bacon, pølse, eller restemiddag, så lenger du liker det du spiser og maten er lav-karbohydrat, er du på riktig veien!!! lykke til og husk at lav-karbohydrat er WOL (way of life) en måte å leve på, ikke en 2ukers kur for sommer sesongen... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest punkyB Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 spis omelette med grønsakker eller tofu, eller fisk, eller ost hvis du spiser melkprodukter. Også det går an å spise nøtter for mellommåltid (men ikke cashenøtter, disse er høy i carb, de mest anbefalt er macadamias, mandler, paranøtter.) eller frø som linfrø, solkikkefrø, sesamfrø.. alt med måte selvsagt, ikke mer enn 30grams. mange spiser mandelsmør på celeri, eller andre rå grønsakker (ikke gulrøter selvsagt)... lag linfrøgrøt med linfrø, vann, litt søtninsmiddel og kanel. Hvis du spiser meieri, setterømme kan brukes isted melk. Litt avocado med tunfisk kan spises med salad. Eller bare avocado med litt mandelsmør. Ikke spis peanøttsmør det er belgfrukt og er høy i karbohydrater. Norge er et av de landene i verden som fremdeles tror at frokost betyr melk og brød med pållegg eller frokostblanding.. bare spis det du har lyst på, egg og bacon, pølse, eller restemiddag, så lenger du liker det du spiser og maten er lav-karbohydrat, er du på riktig veien!!! lykke til og husk at lav-karbohydrat er WOL (way of life) en måte å leve på, ikke en 2ukers kur for sommer sesongen... Takk skal du ha ! *S * Jeg synes det høres vanskelig ut å være helt konsekvent jeg - men det er vel kanskej en tilvenningssak - og man må bruke litt tid på å endere matvanene - og få litt mer fantasi. Jeg må nok fram med tabellene igjen og finstudere de :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Slippen Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 Heisann Arkaydee! Ernæringsfysiolog Monica Dahlseide har ikke tatt feil, fordi det var ikke henne som skrev de utsagnene du refererer til. Det var meg, så jeg prøver å svare på noe av det du refererte til: Vedr. min forklaring på ketose: Mine referanser er fra oppdaterte biokjemibøker. Jeg har ikke vist til noen studier fra 70-årene. Jeg svarte kortfattet og generelt på hva ketose er når noen er på faste/sulteforing. Vedr. referansene dine: Kjempefint at du viser til diverse siter og studier, men jeg savner noen gode solide studier. Vedr. ketogen diett: Generelt sett, er den ikke anbefalt av ernæringsfysiologer og leger, på grunn av dens medisinske bivirkinger. Flere grundige solide studier må til for at det skal motbevises. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tren hardt! Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 Heisann Arkaydee! Ernæringsfysiolog Monica Dahlseide har ikke tatt feil, fordi det var ikke henne som skrev de utsagnene du refererer til. Det var meg, så jeg prøver å svare på noe av det du refererte til: Vedr. min forklaring på ketose: Mine referanser er fra oppdaterte biokjemibøker. Jeg har ikke vist til noen studier fra 70-årene. Jeg svarte kortfattet og generelt på hva ketose er når noen er på faste/sulteforing. Vedr. referansene dine: Kjempefint at du viser til diverse siter og studier, men jeg savner noen gode solide studier. Vedr. ketogen diett: Generelt sett, er den ikke anbefalt av ernæringsfysiologer og leger, på grunn av dens medisinske bivirkinger. Flere grundige solide studier må til for at det skal motbevises. Det du viste til var konsekvensene av å sulte. Du kommer i ketose av å ikke spise, og selvfølgelig er det skadelig. Du kan ikke trekke noen konklusjoner om et ketogent kosthold utfra det slik som du, og ernæringsfysologen gjør. denne studien viser effektiviteten av en ketogen diett. Jeg kan lete opp fler når jeg får tid. ---- Pediatrics 1998 Jan;101(1 Pt 1):61-7 The effects of a high-protein, low-fat, ketogenic diet on adolescents with morbid obesity: body composition, blood chemistries, and sleep abnormalities. Willi SM, Oexmann MJ, Wright NM, Collop NA, Key LL Jr. Department of Pediatrics, Medical University of South Carolina, Charleston 29425, USA. OBJECTIVE. To evaluate the efficacy and metabolic impact of a high-protein, low-carbohydrate, low-fat ketogenic diet (K diet) in the treatment of morbidly obese adolescents with initial weights of >200% of ideal body weight. METHODS. Six adolescents, aged 12 to 15 years, weighing an average of 147.8 kg (range, 120.6-198.6 kg) and having an average body mass index of 50.9 kg/m (39.8-63.0 kg/m), consumed the K diet for 8 weeks. Daily intake consisted of 650 to 725 calories, which was substantively in the form of protein (80-100 g). The diet was very low in carbohydrates (25 g) and fat (25 g). This was followed by 12 weeks of the K diet plus two carbohydrates (30 g) per meal (K+2 diet). MAIN OUTCOME MEASURES. Anthropometric data and blood and urine were collected at enrollment, during week 1, and at 4-week intervals throughout the course of the study. Resting energy expenditure was measured by indirect calorimetry. Body composition was estimated using dual-energy x-ray absorptiometry, bioelectrical impedance analysis, and urinary creatinine excretion at enrollment and on completion of each phase of the diet. Nocturnal polysomnography and multiple sleep latency testing were conducted at baseline and repeated after an average weight loss of 18.7 kg to determine sleep architecture, frequency and duration of apneas, and daytime sleepiness. RESULTS. Subjects lost 15.4 +/- 1.4 kg (mean +/- SEM) during the K diet and an additional 2.3 +/- 2.9 kg during the K+2 diet. Body mass index decreased 5.6 +/- 0.6 kg/m(2) during the K diet and an additional 1.1 +/- 1.1 kg/m(2) during the K+2 diet. Body composition studies indicated that weight was lost equally from all areas of the body and was predominantly fat. Dual-energy x-ray absorptiometry showed a decrease from 51.1% +/- 2.1% body fat to 44.2% +/- 2.9% during the K diet and then to 41.6% +/- 4.5% during the K+2 diet. Lean body mass was not significantly affected. Weight loss was accompanied by a reduction in resting energy expenditure of 5.2 +/- 1.8 kcal/kg of fat-free mass per day. Blood chemistries remained normal throughout the study and included a decrease in serum cholesterol from 162 +/- 12 to 121 +/- 8 mg/dL in the initial 4 weeks of the K diet. An increase in calcium excretion was accompanied by a decrease in total-body bone mineral content. A paucity of rapid eye movement sleep and excessive slow-wave sleep were seen in all subjects at enrollment. Weight loss led to an increase in rapid eye movement sleep (P PMID: 9417152 [PubMed - indexed for MEDLINE] ---------- 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lene3 Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 Takk skal du ha ! *S * Jeg synes det høres vanskelig ut å være helt konsekvent jeg - men det er vel kanskej en tilvenningssak - og man må bruke litt tid på å endere matvanene - og få litt mer fantasi. Jeg må nok fram med tabellene igjen og finstudere de :-) hei punkyb, bare hyggelig! det blir gøy å endre matvaner og prøve nye matoppskrifter frem! dessuten, hvis du har vært på lav-karbohydrat diett lenger (enten atkins, protein power, sugarbusters, the zone) kan du etterhvert spise ett klibrød av og til hvis du tåler hvete. Eller whey protein shaker, eller soy, med litt linfrøolje eller mandelsmør, og etter hvert med bær! det finnes mange muligheter, prøv google.com og søk etter "breakfast ideas" eller noe slik på alt.support.diet.low-carb jeg er sykker på at du kommer til å finne noe nyttig ider! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest leka Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 spis omelette med grønsakker eller tofu, eller fisk, eller ost hvis du spiser melkprodukter. Også det går an å spise nøtter for mellommåltid (men ikke cashenøtter, disse er høy i carb, de mest anbefalt er macadamias, mandler, paranøtter.) eller frø som linfrø, solkikkefrø, sesamfrø.. alt med måte selvsagt, ikke mer enn 30grams. mange spiser mandelsmør på celeri, eller andre rå grønsakker (ikke gulrøter selvsagt)... lag linfrøgrøt med linfrø, vann, litt søtninsmiddel og kanel. Hvis du spiser meieri, setterømme kan brukes isted melk. Litt avocado med tunfisk kan spises med salad. Eller bare avocado med litt mandelsmør. Ikke spis peanøttsmør det er belgfrukt og er høy i karbohydrater. Norge er et av de landene i verden som fremdeles tror at frokost betyr melk og brød med pållegg eller frokostblanding.. bare spis det du har lyst på, egg og bacon, pølse, eller restemiddag, så lenger du liker det du spiser og maten er lav-karbohydrat, er du på riktig veien!!! lykke til og husk at lav-karbohydrat er WOL (way of life) en måte å leve på, ikke en 2ukers kur for sommer sesongen... du virker som du har god peiling på ernæring. Er du utdannet ernæringsfysiolog eller noe? bare nysgjerrig jeg.. (: 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dulcina Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 du virker som du har god peiling på ernæring. Er du utdannet ernæringsfysiolog eller noe? bare nysgjerrig jeg.. (: nei leka, jeg har ikke nok høy karakter for å ta ernæringsutdannelse men liker å lese en del om mat og ernæring. hilsen, 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 29. mai 2002 Del Skrevet 29. mai 2002 Heisann Arkaydee! Ernæringsfysiolog Monica Dahlseide har ikke tatt feil, fordi det var ikke henne som skrev de utsagnene du refererer til. Det var meg, så jeg prøver å svare på noe av det du refererte til: Vedr. min forklaring på ketose: Mine referanser er fra oppdaterte biokjemibøker. Jeg har ikke vist til noen studier fra 70-årene. Jeg svarte kortfattet og generelt på hva ketose er når noen er på faste/sulteforing. Vedr. referansene dine: Kjempefint at du viser til diverse siter og studier, men jeg savner noen gode solide studier. Vedr. ketogen diett: Generelt sett, er den ikke anbefalt av ernæringsfysiologer og leger, på grunn av dens medisinske bivirkinger. Flere grundige solide studier må til for at det skal motbevises. Det er vel etterhvert en del norske leger og ernæringsfysiologer som anser ketogen kost som et nyttig hjelpemiddel i visse situasjoner. Se f.eks. http://www.vektibalanse.no/side11.htm 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 31. mai 2002 Del Skrevet 31. mai 2002 Hei på deg Arkaydee, Setter pris på kritikken din. Jeg henviser ikke til noe 70-talls forskning, men bruker kun oppdaterte tekstbøker i biokjemi og klinisk ernæring. Skal med glede gjøre en research på dette, men har dessverre ikke kapasitet til det akkurat nå p.g.av mye annen research som er påkrevet. I research liker jeg ikke å gå til populærkilder og hva andre måtte si om emnet. Det er viktig å gå til primærstudiene (ikke meta-analyser), og så samle alle studier på emnet før man foretar en kritisk vurdering om hvordan saken er. Det finnes dessverre masse kvasi-forskning der ute med metoder og fremgangsmåter som ikke produserer sanne resultater. Jeg avslutter dermed dette emnet her og vil komme tilbake til det når tiden strekker til. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.