Gå til innhold

Opptakskrav Politihøgskolen


magnus

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du må iallefall være høy nok. En kompis av meg fikk legen til å plusse på en ekstra cm på høyden sin, slik at han skulle klare å komme inn. Tror man må være 175 cm høy. Men det er vel du.

Dette er hovedkravene for å bli opptatt som student ved en av landets to politihøgskoler:

Norsk statsborger

Plettfri vandel

Bestått eksamen fra videregående skole og således ha generell studiekompetanse. Opptaksnemnda kan likevel godkjenne annen relevant utdanning og/eller yrkeserfaring som gjør søkeren særlig kvalifisert for politiyrket.

Ha tilfredsstillende fysikk og gjennomgå en fysisk test som etter en totalvurdering gir resultatet bestått.

Ha god helse, og godkjenning fra Opptaksnemndas lege bl. a. normalt fargesyn og synsstyrke fjern uten korreksjon på begge øyne, som ikke er dårligere enn 5/10, 6/12, 0.5

Personlig skikkethet for tjeneste i politi- og lensmannsetaten

Svømmeferdighet

Førerkort klasse B

Fylt 20 år det året de tas opp.

Andre vurderinger:

Personlige egenskaper

Utdanning

Muntlige og skriftlig fremstillingsevne

Høyde

Attester

Yrkeserfaring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må iallefall være høy nok. En kompis av meg fikk legen til å plusse på en ekstra cm på høyden sin, slik at han skulle klare å komme inn. Tror man må være 175 cm høy. Men det er vel du.

Dette er hovedkravene for å bli opptatt som student ved en av landets to politihøgskoler:

Norsk statsborger

Plettfri vandel

Bestått eksamen fra videregående skole og således ha generell studiekompetanse. Opptaksnemnda kan likevel godkjenne annen relevant utdanning og/eller yrkeserfaring som gjør søkeren særlig kvalifisert for politiyrket.

Ha tilfredsstillende fysikk og gjennomgå en fysisk test som etter en totalvurdering gir resultatet bestått.

Ha god helse, og godkjenning fra Opptaksnemndas lege bl. a. normalt fargesyn og synsstyrke fjern uten korreksjon på begge øyne, som ikke er dårligere enn 5/10, 6/12, 0.5

Personlig skikkethet for tjeneste i politi- og lensmannsetaten

Svømmeferdighet

Førerkort klasse B

Fylt 20 år det året de tas opp.

Andre vurderinger:

Personlige egenskaper

Utdanning

Muntlige og skriftlig fremstillingsevne

Høyde

Attester

Yrkeserfaring

På de fysiske testene er det forskjellige ting man må igjennom som benkpress, svømme på tid, kondistest osv. Man får karakterer for hver test hvor 1 er best. Tilsammen må man ikke ha over 20 poeng, for da ryker man ut. Er rimelig harde krav, man må være i grei form.

Ser i Vi Menn at kravene sånn de er nå er lempet på. Lurer på hva som var kravene før dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de fysiske testene er det forskjellige ting man må igjennom som benkpress, svømme på tid, kondistest osv. Man får karakterer for hver test hvor 1 er best. Tilsammen må man ikke ha over 20 poeng, for da ryker man ut. Er rimelig harde krav, man må være i grei form.

Ser i Vi Menn at kravene sånn de er nå er lempet på. Lurer på hva som var kravene før dette?

Ok...det vet jeg ikke. Han kompisen min jobber i trafikken ved Grønland politikammer, så jeg har ikke så mye kontakt med ham nå. Han var skikkelig giret på å komm einn i politiet, men da han først var inne, var det visst ikke så stas likevel ;) Men det var før han tok et femukers intensivkurs på motorsykkel, og fikk bytte avdeling. Nå har han visst funnet sin hylle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de fysiske testene er det forskjellige ting man må igjennom som benkpress, svømme på tid, kondistest osv. Man får karakterer for hver test hvor 1 er best. Tilsammen må man ikke ha over 20 poeng, for da ryker man ut. Er rimelig harde krav, man må være i grei form.

Ser i Vi Menn at kravene sånn de er nå er lempet på. Lurer på hva som var kravene før dette?

Så vidt jeg har forstått så er det å bli politi svært lite attraktivt for tiden. Dette gjør at søkerantallet har synket drastisk, og at de av den grunn har lempet på kravene.

F.eks. vurderte jeg å søke en gang i tiden, men siden jeg ser for dårlig på det ene øyet så visste jeg at jeg bare kunne glemme det. Har en venninne som stort sett søker hvert år (uten å komme inn pga høyden sin..), og hun mente at jeg fint kunne komme inn nå, til tross for syn på det ene øyet som er for dårlig i forhold til de gamle kravene.

Hvis du vurderer det så tror jeg bare at det er å søke og se om du kommer inn. Jeg tror også at det er annet som teller mer enn akkurat disse fysiske kravene og at de kan lempes litt på dersom du virker som rett mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de fysiske testene er det forskjellige ting man må igjennom som benkpress, svømme på tid, kondistest osv. Man får karakterer for hver test hvor 1 er best. Tilsammen må man ikke ha over 20 poeng, for da ryker man ut. Er rimelig harde krav, man må være i grei form.

Ser i Vi Menn at kravene sånn de er nå er lempet på. Lurer på hva som var kravene før dette?

Før måtte man sikkert ha hjerne også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før måtte man sikkert ha hjerne også.

Tror ikke akkurat det noengang har vært noe opptakskriterie verken på politiskolen eller befalsskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før måtte man sikkert ha hjerne også.

Så du mener de psykologiske testene ikke holder mål?

Søk Alpt, søk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...