Gå til innhold

Melde seg ut fra Statskirken.


Mizar

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei,

Nei, du blir ikke "automatisk" medlem av HEF - du kunne jo ville melde deg ut av statskirken og bli buddhist!

Du finner utmeldingssjema fra DnK (til venstre på siden) og innmeldingssjema til HEF her:

http://www.human.no/innmelding/innmelding.html

PS: DnK "glemmer" å melde folk ut (inklusive melder inn barn av foreldre som IKKE er medlemmer) så det er en god idé å sjekke at du virkelig er utmeldt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å melde deg ut sender du et brev med informasjon om deg selv (navn, fødselsdato, fødselsnummer) og en kopi av dåpsattesten, til meningheten der hvor du bor nå.

Du blir ikke automatisk meldt inn Human Etisk forbund, det må du i så fall ordne selv etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jadda

Hei,

Nei, du blir ikke "automatisk" medlem av HEF - du kunne jo ville melde deg ut av statskirken og bli buddhist!

Du finner utmeldingssjema fra DnK (til venstre på siden) og innmeldingssjema til HEF her:

http://www.human.no/innmelding/innmelding.html

PS: DnK "glemmer" å melde folk ut (inklusive melder inn barn av foreldre som IKKE er medlemmer) så det er en god idé å sjekke at du virkelig er utmeldt.

Med vennlig hilsen

Kapra deg en kunde nå Sør? Det er ikke sikkert at alle er like lettlurte som deg. Det å gå inn i HEF er jamgodt med å bli stående i staskirka. HEF arrangerer til og med borgelig konfirmasjon, hyklerene. Nei, har en først kommet seg ut av en slaveklubb, bør en ikke melde seg inn i noen ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du det bare er to alternativ her i landet? Enten er man medlem av statskirken ELLER så er man humanetiker? Det går faktisk an å være buddist, muslim, scientolog, JV, ateist uten å være humanetiker osv.

Jeg hadde anmeldt staten dersom jeg automatisk hadde blitt medlem av Humanetiskforbund da jeg meldte meg ut av statskirken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Nei, du blir ikke "automatisk" medlem av HEF - du kunne jo ville melde deg ut av statskirken og bli buddhist!

Du finner utmeldingssjema fra DnK (til venstre på siden) og innmeldingssjema til HEF her:

http://www.human.no/innmelding/innmelding.html

PS: DnK "glemmer" å melde folk ut (inklusive melder inn barn av foreldre som IKKE er medlemmer) så det er en god idé å sjekke at du virkelig er utmeldt.

Med vennlig hilsen

Da min yngste ble "innkalt" til dåp i lokal menighet for et år siden (brevene menighetene sender ser ofte ut som rene innkallinger, man får ikke følelsen av at det er et personlig valg akkurat), ringte jeg og kontrollerte. Hun på kontoret der sa at før ble barn meldt inn automatisk hvis en av foreldrene var medlem, nå melder de _ikke_ inn unger som ikke døpes - ny praksis (mente hun) er at dåpen fungerer som en innmeldelse. Når jeg likevel hadde henne på tråden dobbeltsjekket jeg at mine udøpte unger ikke ved et "uhell" er innmeldt, det var de heldigvis ikke.

Dermed melder de tydeligvis ikke inn unger "uansett" lenger.

En annen ting er at det bare er å sende melding til lokal menighet om at man melder seg ut, man trenger ikke bruke skjemaer til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du det bare er to alternativ her i landet? Enten er man medlem av statskirken ELLER så er man humanetiker? Det går faktisk an å være buddist, muslim, scientolog, JV, ateist uten å være humanetiker osv.

Jeg hadde anmeldt staten dersom jeg automatisk hadde blitt medlem av Humanetiskforbund da jeg meldte meg ut av statskirken...

:o) Joda jeg forstår at man står fri til å melde seg inn hvor man ønsker. Grunne til at jeg spurte var at jeg fikk stukket et papir i hånden i sentrum på lørdag og der var det slik at jeg meldte meg ut av kirka og inn i Humanetiskforbund på samme ark...

Pratet med en prest og han sa at vi måtte (???) være med i ett eller annet samfunn... ? Kan dette stemme da? Han pratet noe om at alle betalte kirkeskatt og om man meldte seg ut måtte vi betale skatt til noen andre.... ehh... misforsto han kanskje...

Jeg ønsker nemlig ikke å være medlem noe sted :o)

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o) Joda jeg forstår at man står fri til å melde seg inn hvor man ønsker. Grunne til at jeg spurte var at jeg fikk stukket et papir i hånden i sentrum på lørdag og der var det slik at jeg meldte meg ut av kirka og inn i Humanetiskforbund på samme ark...

Pratet med en prest og han sa at vi måtte (???) være med i ett eller annet samfunn... ? Kan dette stemme da? Han pratet noe om at alle betalte kirkeskatt og om man meldte seg ut måtte vi betale skatt til noen andre.... ehh... misforsto han kanskje...

Jeg ønsker nemlig ikke å være medlem noe sted :o)

Takk for svar.

Merkelig prest, har ikke hørt noe slikt før. Selv meldte jeg meg bare ut av statskirken, jeg er altså ikke med i noen form for "livssyn-organisasjon" nå.

Når det gjelder kirkeskatten kan det hende at man må velge hvem den skal gå til. Dvs man trenger ikke være medlem av den gjeldende organisasjon, men man kan velge å gi dem skatten. Er veldig usikker på dette, er bare kort stund siden jeg selv meldte meg ut. Spør Sør, han vet det sikkert :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig prest, har ikke hørt noe slikt før. Selv meldte jeg meg bare ut av statskirken, jeg er altså ikke med i noen form for "livssyn-organisasjon" nå.

Når det gjelder kirkeskatten kan det hende at man må velge hvem den skal gå til. Dvs man trenger ikke være medlem av den gjeldende organisasjon, men man kan velge å gi dem skatten. Er veldig usikker på dette, er bare kort stund siden jeg selv meldte meg ut. Spør Sør, han vet det sikkert :-)

"Kirkeskatten" går til statskirken dersom du ikke er medlem i noe annet. Uansett om du er medlem i statskirken, altså.

Det er faktisk en av de beste grunnene til å melde seg inn i HEF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kirkeskatten" går til statskirken dersom du ikke er medlem i noe annet. Uansett om du er medlem i statskirken, altså.

Det er faktisk en av de beste grunnene til å melde seg inn i HEF.

Men det er jo hårreisende!

Teit av meg å ikke tenke på dette før, det vet jeg, men dette betyr jo at så lenge jeg ikke er medlem av noe, som den uavhengige ateist jeg er, er jeg altså med på å betale til statskirken?? HEF er bedre, absolutt, men jeg vil jo egentlig ikke at de skal få pengene mine heller...Kan jeg ikke få beholde dem selv da? Hvor mye er det egentlig snakk om, vet du det?

Takk for info, må tenke meg godt om nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturlegvis blir ein ikkje automatisk medlem av nokonting sjölv om ein melder seg ut av statskyrkja. Du kan få skjema ved å vende deg til HEF (og skjema du bestiller slikt på har også ofte ein avkryssingsboks for at du vil bli medlem der men det er ikkje nödvendig), men du kan også gå til prestekontoret du soknar til og berre seie ifrå der at du ikkje vil vere med meir. Eller sende eit brev der du gir beskjed. Dersom det ikkje er "nytt opplegg" så er det ikkje nödvendig med noko eige skjema for det.

Ser av innlegg over at ein prest har sagt at du må vere med i eit samfunn. Dette er reint skjärt töv og fjas. Det er religionsfridom her i landet. Du er med eller ikkje, presis som du sjölv vil så framt du er over 15 år, og ingen i dette landet har rett til å tvinge deg til noko anna verken Staten eller personar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å melde deg ut kan du enten skrive et brev til den menigheten du sogner til, eller du kan få skjema av Human Etisk Forbund (HEF) som du bare fyller ut. Husk å legge ved kopi av dåpsattesten din.

Du blir ikke automatisk medlem i noe som helst om du melder deg ut, og du trenger heller ikke melde deg inn i noe selv. Dette maset om kirkeskatt er ikke verre enn at om du melder deg inn i f.eks HEF, så kan du skrive under på et skjema der du samtykker i at HEF får din "kirkeskatt" istedet for kirka. Kirka får såvidt meg bekjent bare støtte for de som står som medlemmer. Og da trenger man vel ikke spekulere i hvorfor det har vært så mye juks med listene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo hårreisende!

Teit av meg å ikke tenke på dette før, det vet jeg, men dette betyr jo at så lenge jeg ikke er medlem av noe, som den uavhengige ateist jeg er, er jeg altså med på å betale til statskirken?? HEF er bedre, absolutt, men jeg vil jo egentlig ikke at de skal få pengene mine heller...Kan jeg ikke få beholde dem selv da? Hvor mye er det egentlig snakk om, vet du det?

Takk for info, må tenke meg godt om nå...

Melaisa tøver nok her, leila! Du er utmeldt, basta. Kirkeskatten må du skriftelig gi beskjed om at skal gå til den og den organisasjonen. Veldedig organsisasjon, så om du vil at kirkeskatten skal gå til hjertesaken f.eks, så er det mulig. Og det er fullt mulig å være utenfor alle trosamfunn og HEF! Gir du ingen beskjed, går kirkeskatten til statskirken lell, men du er 100% utmeldt av statskirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Melaisa tøver nok her, leila! Du er utmeldt, basta. Kirkeskatten må du skriftelig gi beskjed om at skal gå til den og den organisasjonen. Veldedig organsisasjon, så om du vil at kirkeskatten skal gå til hjertesaken f.eks, så er det mulig. Og det er fullt mulig å være utenfor alle trosamfunn og HEF! Gir du ingen beskjed, går kirkeskatten til statskirken lell, men du er 100% utmeldt av statskirken.

Takk takk, det høres bedre ut!

Jeg skal bruke litt tid på å finne en organisasjon som skal få min kirkeskatt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...