Gå til innhold

Phentermine (ionamin)

Anbefalte innlegg

Gjest Feiten

Jeg lurer veldig på om et medikament som heter "Phenteramin" er trygt å bruke.

Det er et slankemiddel som man får på resept. Er visst et derivat av amfetamin

eller nært beslektet, og ble utviklet som et tryggere alternativ til amfetamin.

Har også hørt om noe som heter ECA, og fås i USA uten resept. Inneholder Effedrin,

coffein og aspirin.

Er dette trygt å bruke? Kanskje et tryggere alternativ til phentermine ?

Når jeg spør om det er "trygt" å bruke, så tenker jeg altså først og fremst på hjertet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/55692-phentermine-ionamin/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Feiten.

Foreløpig er det ingen enkle og lettvindte veier til vektreduksjon, spesielt ikke via medikamenter. Det er lansert noen stoff som reduserer fettopptaket i tarmen, men de er foreløpig bare kortvarig utprøvet og mangeler endel langtidsdokumentasjon.

I andre land, og spesielt i USA, har man de senere år lansert medikamenter som riktignok har effekt (forbigående ?) på overvekt, men som har vært belastet med tildels alvorlige bivirkninger. Til slike bivirkninger hører spesielt hjerteklaff-destruksjoner og alvorlig trykkforhøyelse i lungekretsløpet. Begge disse tilstander er inngående beskrevet i såvel internasjonale tidsskrift og omhandles stadig på de store hjertekongressene. Noen av preparatene er allerede trukket tilbake fra markedet.

Jeg vil råde deg til å utvise stor forsiktighet hvis du skal bruke medikamenter for å gå ned i vekt. Søk heller råd hos folk som har dette som spesialitet, f.eks. ved Klinikk for forebyggende medisin ved Ullevål sykehus i Oslo.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/55692-phentermine-ionamin/#findComment-243843
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...