Gjest Feiten Skrevet 27. mai 2002 Del Skrevet 27. mai 2002 Jeg lurer veldig på om et medikament som heter "Phenteramin" er trygt å bruke. Det er et slankemiddel som man får på resept. Er visst et derivat av amfetamin eller nært beslektet, og ble utviklet som et tryggere alternativ til amfetamin. Har også hørt om noe som heter ECA, og fås i USA uten resept. Inneholder Effedrin, coffein og aspirin. Er dette trygt å bruke? Kanskje et tryggere alternativ til phentermine ? Når jeg spør om det er "trygt" å bruke, så tenker jeg altså først og fremst på hjertet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/55692-phentermine-ionamin/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 6. juni 2002 Del Skrevet 6. juni 2002 Svar til Feiten. Foreløpig er det ingen enkle og lettvindte veier til vektreduksjon, spesielt ikke via medikamenter. Det er lansert noen stoff som reduserer fettopptaket i tarmen, men de er foreløpig bare kortvarig utprøvet og mangeler endel langtidsdokumentasjon. I andre land, og spesielt i USA, har man de senere år lansert medikamenter som riktignok har effekt (forbigående ?) på overvekt, men som har vært belastet med tildels alvorlige bivirkninger. Til slike bivirkninger hører spesielt hjerteklaff-destruksjoner og alvorlig trykkforhøyelse i lungekretsløpet. Begge disse tilstander er inngående beskrevet i såvel internasjonale tidsskrift og omhandles stadig på de store hjertekongressene. Noen av preparatene er allerede trukket tilbake fra markedet. Jeg vil råde deg til å utvise stor forsiktighet hvis du skal bruke medikamenter for å gå ned i vekt. Søk heller råd hos folk som har dette som spesialitet, f.eks. ved Klinikk for forebyggende medisin ved Ullevål sykehus i Oslo. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/55692-phentermine-ionamin/#findComment-243843 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.