Gå til innhold

Frekt å be om hensyn ved bordplassering?


Gjest hører dårlig

Anbefalte innlegg

Gjest hører dårlig

Jeg skal i bryllup. Problemet er at jeg er hørselshemmet, og hører _ingenting_ på ett av ørene. Er det frekt av meg å påpeke dette og be om å bli plassert sånn at handikappet mitt sjenerer meg minst mulig? Jeg ønsker å sitte sånn til at det øret jeg har en viss hørsel på vender mot de fleste, jeg har ingen mulighet til kommunikasjon med folk som sitter på "gal" side av meg, og jeg hører ikke taler etc. fra denne siden.

Paret som skal gifte seg er noen slektninger av mannen min, så jeg kjenner dem ikke _så_ godt. Det er ikke brått sikkert de vet om hørselshemmingen min, det erikke så lett å oppdage sånn uten videre. Hadde det vært venner av meg, hadde jeg selvfølgelig minnet dem på det, men på dette bryllupet skal jeg altså være med mannen min liksom.

Hva syns dere, er det på kanten? Det er veldig ubehagelig å påpeke et sånt handikap for folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er slektninger av mannen din, synes jeg det er helt på sin plass å kunne be om at det blir tatt hensyn til dette ved bordplasseringen av deg (og han, muligens). Det er da ikke noe frekt.

Jeg synes du skal be mannen din (siden det er hans slekt) å ringe brudeparet, og forklare saken på en munter og grei måte. Dette vil de helt sikkert bli glade for å bli tipset om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Basseluska

Sånt syns jeg ikke det er frekt å be om hensyn for. Be evt. mannen din om å informere brudeparet.

Når det er sagt, så kan det jo i visse tilfeller være en fordel ikke å høre så godt. Bryllupstaler er stort sett gørr kjedelige å høre på, så sånn sett misunner jeg deg muligheten til å slippe å høre på disse. Men ellers i livet misunner jeg selvsagt ikke det ikke å høre!

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det syns jeg ikke er frekt. Det er bedre for de å få greie på det på forhånd så de slipper å føle på det ettterpå. Jeg ville helst at personen sa ifra hvis det var mitt bryllup ihvertfall. Få mannen din til å ringe du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg er en god ide. Da vi giftet oss, var det endel tanter av brudgommen som har problemer med hørselen i forsamlinger, men siden ingen sa noe til meg, så plasserte jeg de der det passet...og de hørte nesten ingenting. (noe de selvfølgelig klaget på i ettertid...). Nei, si ifra, det vil de helt sikkert sette pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke frekt i det hele tatt!

Ville faktisk satt stor pris på om noen hadde gitt beskjed eller kommet med ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei det er da vel ikkje det minste frekt! Normale, oppegåande menneske vil da vel at alle gjestane skal få det så triveleg som mogleg? Eg hadde no sett pris på å få vite om spesielle önske, om det no var mtp plassering pga hörsel eller eigen meny pga melkeallergi, for å seie det slik!

Eg forstår godt at du syns det er litt ubehageleg, men det er betre å vite. Eg hadde ein periode på gymnaset da eg hadde problemer med eine öyret mitt, og sjölv om eg syntes det var litt ubehageleg, så var det mykje betre å seie frå til läraren enn å site på feil stad i klasserommet og ikkje få med meg det som vart sagt.

Og det er vel like greit at dei får vite om det först som sist, kanskje de skal ha meire med dei å gjere i framtida når de trass alt er slekt, det er best å vite om slikt meiner no eg, så unngår ein rare misforståingar fordi ein ikkje veit. Hörselshemming er jo ingenting å skamme seg over heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariV

Skal gifte meg til sommeren, og ville blitt kjempefornlyd om en gjest gjorde meg oppmerksom på en slik hørselshemming, slik at jeg kunne ta hensyn til det under bordplasseringen. Brudeparet ønsker selvsagt at alle skal ha det best mulig under bryllupet, og vil i det lengste forsøke å legge forholdene til rette for dette.

Så gi beskjed om dette - det er på ingen måte frekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest malun

Jeg synes det er helt greit om gjester som har spesielle behov gjør meg oppmerksom på det i forkant av et selskap, sånn at det går an å gjøre noe med det.

Bare gi beskjed i god tid og på en høflig måte, så synes jeg slett ikke det er frekt. Men om noen kommer på selve dagen og ber om å bli flyttet, da blir det mer problematisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...