Gjest Liam27 Skrevet 27. mai 2002 Del Skrevet 27. mai 2002 Jeg hadde en virusinfeksjon i januar og opplevde for første gang hovne lymfeknuter på halsen i den forbindelse. De var ikke spesielt store eller ømme. Det tok lang tid før de forsvant, og jeg er ikke helt sikker på om de ble helt borte. For noen uker siden merket jeg at jeg hadde fått en liten kul i nakken. Den var liten og ikke øm. For noen dager siden fikk jeg plutselig en lymfeknute rett bak/under øret. Den er større en de jeg fikk i januar, og litt øm. Jeg er ellers frisk, trener regelmessig og har ikke vært syk siden januar. Men jeg bekymrer meg. Har aldri hatt hovne lymfer før i år. Er dette tegn på sykdom? Bør jeg oppsøke lege? Eller kan det bare være etterdønninger av virusinfeksjonen i januar? Jeg er sikker på at jeg ikke har noen infeksjoner som jeg vet om, og som regel merker man vel at det er noe galt? Det var forresten parvovirus jeg hadde, i en alder av 27. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/55723-hovne-lymfer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob Skrevet 29. mai 2002 Del Skrevet 29. mai 2002 Kjære Liam, Det kan være mange årsaker til hovne lymfeknyter. Infeksjoner er kanskje de viktigste. Noen virusinfeksjoner, f. eks. røde hunder, meslinger, for å ikke å snakke om mononukleose (kyssesyke) har regelmessig hovne, og ofte ømme lymfeknyter som følgessymptom. De kan vare i noen uker. Det er også vanlig at f. eks. kusma, som er lokalisert i spyttkjertelen er ledsaget med lokale lymfeknytesvulst. Lymfe drenerer bl.a. avfallstoffer fra en del av kroppen, f. eks. knytene under armen drenerer for tarmen og brystene. Cellene i lymfeknytene aktiveres og det blir flere av dem for å håndtere oppgaven. Når de er ferdig med det går de tilbake til normal størrelse. Lokale infeksjoner med bakterier kan også være årsak til samme fenomen. De finnes også ved ondartede sykdommer, men som regel blir de store over lengre tid. Det hender også at vi ikke finner noe spesiell grunn til fenomenet. Etter en stund blir de borte. Jeg har ingen mulighet til å differensiere mellom alle disse muligheter. Hvis de ikke blir borte søk lege. Hvis du er engstelig for at det kan være noe alvorlig søk lege. Det du beskriver, at de flytter på seg og dukker opp her og der bare for å forsvinne kan muligens også tyde på at hovedgrunnen til knytene er at du er oppmerksom på dem og ser etter dem. Du gjør sannsynligvis ingen stor feil ved å se det an. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/55723-hovne-lymfer/#findComment-232271 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.