Gå til innhold

Våpenlisensen er den på livstid?


Gjest ensombletruetogikkeskjønnernoenting

Anbefalte innlegg

Gjest ensombletruetogikkeskjønnernoenting

Om man blir truet av noen med våpen, ringer til politiet og forteller det....hvorfor kan da vedkommende fremdeles gå rundt med våpenlisens og jaktkort? Er det i det hele tatt lov å kjøre rundt med hagle i en bil utenom jaktsesong?

jeg bare spør....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du sier at du "ringer til politiet og forteller det", mener du det bokstavelig sånn, eller foreligger det en anmeldelse ? Hva skjedde isåfall med den ?

Hvis vedkommende er bøtelagt for trusler, er det vanlig at våpenet blir inndratt, dog kan man få det tilbake igjen hvis man søker etter en stund, da er det en individuell vurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ensombletruetogikkeskjønnernoenting

Når du sier at du "ringer til politiet og forteller det", mener du det bokstavelig sånn, eller foreligger det en anmeldelse ? Hva skjedde isåfall med den ?

Hvis vedkommende er bøtelagt for trusler, er det vanlig at våpenet blir inndratt, dog kan man få det tilbake igjen hvis man søker etter en stund, da er det en individuell vurdering.

jeg ringte mens han kjørte rundt husene og sendte ekle meldinger og truet medlemmer i min familie om juling, påkjørsel, skyting etc. Jeg ba politiet KOMME, men nei da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ringte mens han kjørte rundt husene og sendte ekle meldinger og truet medlemmer i min familie om juling, påkjørsel, skyting etc. Jeg ba politiet KOMME, men nei da.

Du må anmelde ham ! Hvordan skal politiet kunne ta våpenlisensen fra ham på grunn av påstander fra deg i en telefonsamtale ? Det må vurderes rettslig først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ensombletruetogikkeskjønnernoenting

Du må anmelde ham ! Hvordan skal politiet kunne ta våpenlisensen fra ham på grunn av påstander fra deg i en telefonsamtale ? Det må vurderes rettslig først.

ok....trodde kanskje at de rykket ut ved sånne tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Singularity

Hvis man skal få innvilget en ervervstillatelse på skytevåpen i Norge må man ha et legitimt behov for våpenet. Altså at man driver jakt, konkurranseskyting, er samler eller andre omstendigheter.

Dette grunnlaget kan i prinsippet vedvare ut livet.

I tillegg må man ha et rent nok rulleblad, og politiet må vurdere om det er andre spesielle grunner som gjør vedkommende uegnet - rusmisbruk, psykiske problemer e.l.

Men man må ha en grunn til å nekte noen å få innvilget en ervervstillatelse eller å tilbakekalle et våpenkort, og en telefon om at vedkommende har opptrådt truende er vel litt tynt - men det burde være nok til å innkalle vedkommende til en samtale for å ta opp problemstillingen. Men da forutsetter man jo at vedkommende innrømmer alt om det skal føre til en tilbakekallelse.

Vil råde deg til å anmelde saken - da vil de kunne få et formelt grunnlag til å gjøre noe med saken. Ta vare på SMS-meldingene og la de inngå i anmeldelsen. Hvis Politiet ser at det det er et grunnlag i saken kan de tilbakekalle våpenkortet midlertidig eller varig, og vedkommende må i såfall påklage den avgjørelsen etter innlevering.

Når en person kommer med rettsstridige trusler mot noen bør man gjøre sitt beste for å redusere vedkommendes muligheter til å gjennomføre de. Og vedkommende bør iallefall ikke få disponere noe skytevåpen!

Når det gjelder transport av våpen på offentlig sted, skal det være en aktverdig grunn til det - f.eks. at man frakter det til et sted man skal skyte med det. Våpenet skal under transport ikke være lett tilgjengelig og selvfølgelig ikke ladd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ensombletruetogikkeskjønnernoenting

Hvis man skal få innvilget en ervervstillatelse på skytevåpen i Norge må man ha et legitimt behov for våpenet. Altså at man driver jakt, konkurranseskyting, er samler eller andre omstendigheter.

Dette grunnlaget kan i prinsippet vedvare ut livet.

I tillegg må man ha et rent nok rulleblad, og politiet må vurdere om det er andre spesielle grunner som gjør vedkommende uegnet - rusmisbruk, psykiske problemer e.l.

Men man må ha en grunn til å nekte noen å få innvilget en ervervstillatelse eller å tilbakekalle et våpenkort, og en telefon om at vedkommende har opptrådt truende er vel litt tynt - men det burde være nok til å innkalle vedkommende til en samtale for å ta opp problemstillingen. Men da forutsetter man jo at vedkommende innrømmer alt om det skal føre til en tilbakekallelse.

Vil råde deg til å anmelde saken - da vil de kunne få et formelt grunnlag til å gjøre noe med saken. Ta vare på SMS-meldingene og la de inngå i anmeldelsen. Hvis Politiet ser at det det er et grunnlag i saken kan de tilbakekalle våpenkortet midlertidig eller varig, og vedkommende må i såfall påklage den avgjørelsen etter innlevering.

Når en person kommer med rettsstridige trusler mot noen bør man gjøre sitt beste for å redusere vedkommendes muligheter til å gjennomføre de. Og vedkommende bør iallefall ikke få disponere noe skytevåpen!

Når det gjelder transport av våpen på offentlig sted, skal det være en aktverdig grunn til det - f.eks. at man frakter det til et sted man skal skyte med det. Våpenet skal under transport ikke være lett tilgjengelig og selvfølgelig ikke ladd.

Takk for opplysningene om dette. Ja, da kan jeg jo melde han for dop, for det vet jeg også at han kjører rundt med i bilen. Harsjklumper og ecstasy-piller. Jeg har "lovt" han at jeg skal gjøre det om dette utarter og blir verre enn det er i dag. Truslene er ikke mot meg personlig, men han banker opp en nær slektning, og kaller oss dermed blokka i hue etc.og skal banke oss om vi bryr oss. Så vi tenker at vi egentlig kan samle opp alt og levere inn et eller annet til politiet. Det at han har våpen med seg i bilen skremmer meg mest. og sånne ekle sms'er: "ups, en barnevogn!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Singularity

Takk for opplysningene om dette. Ja, da kan jeg jo melde han for dop, for det vet jeg også at han kjører rundt med i bilen. Harsjklumper og ecstasy-piller. Jeg har "lovt" han at jeg skal gjøre det om dette utarter og blir verre enn det er i dag. Truslene er ikke mot meg personlig, men han banker opp en nær slektning, og kaller oss dermed blokka i hue etc.og skal banke oss om vi bryr oss. Så vi tenker at vi egentlig kan samle opp alt og levere inn et eller annet til politiet. Det at han har våpen med seg i bilen skremmer meg mest. og sånne ekle sms'er: "ups, en barnevogn!"

Hvis han blir tatt med våpen og narkotika i bilen tror jeg han vil ha store problemer med å komme med en overbevisende forklaring på et lovlig formål med å ha med seg våpenet.

For transport av våpen gjelder følgende (klippet fra Lovdata):

---

c) Under transport skal skytevåpen være tomt for ammunisjon, og skytevåpen og ammunisjon skal være under tilsyn. Våpenet skal under transport være nedpakket i futteral, bag, veske, sekk o.l. Det er på offentlig sted ikke tillatt å transportere våpen i hylster o.l. som bæres på kroppen. Transporteres våpenet som reisegods eller postforsendelse, må en vital del fjernes, eller våpenet sikres på annen måte, slik at det ikke kan brukes. Medtas våpenet i motorvogn, skal det være anbrakt slik at det ikke er lett tilgjengelig. Våpenet kan da oppbevares udelt, dersom det er under forsvarlig tilsyn. Forlates motorvognen, skal en vital del tas ut og medbringes. Våpenets hoveddel og ammunisjon kan etterlates innlåst dersom det skjules på en forsvarlig måte. Denne bestemmelse gjelder ikke for Svalbard.

d) Uregistrerte hagler som er ervervet før 1. oktober 1990 regnes som « registreringspliktige våpen » og « skytevåpen » i punktene a - c.

---

Hvis du vet at han bryter dette punktet i forskriften, så er det noe du kan ta opp med Politiet som eget punkt.

Når han er både voldelig og rusmisbruker, så bør det gjøres noe med ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...