Gå til innhold

FU : Barnevernet


Gjest anonym akkurat nå

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest ja, det har jeg

Ikke 100%, men ja, jeg synes det er bra vi har barnevernet, de burde komme på banen mye tidligere i mange situasjoner (egen erfaring fra barndommen), men tror de fleste gjør en god jobb.

Vanskelig å ta stilling til uten inside-kunnskap, da alle saker blir fremstilt veldig ensidig i media (fordi barnevernet har taushetsplikt, så det bare er foreldres osv side som kommer frem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet må jeg svare nei, jeg har ikke det.

Men jeg har lite erfaring (heldigvis) å bygge det på. Bare at jeg selv, vil gå -alle andre steder- for å få hjelp i en eventuelt vanskelig situasjon. Redd for at de i sin velmening ville "glemme" å lytte godt nok, bare plassere meg i en eller annen bås, bare fordi jeg var i kontakt med dem.

mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet består av folk/ansatte som skal ivareta barnas interesser og det innebærer at de innimellom må foreta riktige vurderingene, ofte basert på skjønn. Nei, jeg har ikke tillit til at alle som er ansatt i barnevernet klarer dette. Men når det er sagt så har jeg tillit til barnevernet i min kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.Etter at PPT tok kontakt med barnevernet for å få støttekontant til sønnen vår,og hun vi har kontakt med forklarte hva de driver med.

Men jeg må innrømme at jeg var litt nervøs da vi fikk det første brevet og det var undertegnet med barnevernspedagog :o).

Om vi får støttekontakt er en helt annen sak,de jobber ikke akkurat fort der oppe :o).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har jeg! Uten hjelpen fra barnevernet tror jeg ikke at jeg hadde vært der jeg er i dag, både i forhold til unger, jobb og min egen helse.

Jeg tok for øvrig selv kontakt med barnevernet for å be om veiledning i ting jeg ikke klarte med på egen hånd, og den hjelpen og forståelsen jeg ble møtt med var langt over det jeg hadde forventet. Jeg skjønte at selv om jeg er alenemor så er jeg aldri alene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blandet - i noen tilfeller griper de inn der og når de skal, i andre tilfeller for tidlig og atter andre for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest det har jeg også

Ikke 100%, men ja, jeg synes det er bra vi har barnevernet, de burde komme på banen mye tidligere i mange situasjoner (egen erfaring fra barndommen), men tror de fleste gjør en god jobb.

Vanskelig å ta stilling til uten inside-kunnskap, da alle saker blir fremstilt veldig ensidig i media (fordi barnevernet har taushetsplikt, så det bare er foreldres osv side som kommer frem).

Vi har fått flott støtte av barnevernet i en vanskelig tid med sykdom i familien. Barnevernet har vært på tilbudsiden og vært samarbeidspartnere og ikke motstandere.

Våg å ta imot hjelpen - de biter ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg synes ofte ikke de griper inn tidsnok. F.eks når det gjelder gravide rusmisbrukere, barn som bor i hjem med vold (pappa slår mamma) osv.

Men selv har jeg fått god støtte av barnevernet. Jeg kontaktet dem selv, for å søke barnehageplass til min sønn med AD/HD, og full, gratis plass ble innvilget på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett at de kan være forferdelig trege til å ta affære, selv om de har fått mange anonyme meldinger.

Som pårørende har jeg også sett hvordan de "prøver å ta" en forelder. Går tilbake på det de har sagt f.eks.

Tilslutt har jeg sett at de har vanskelig for "å slippe taket" selv om personene det gjelder har blitt frikjent av fylkenemnda. De skal liksom aldri gi seg. Kan de ikke ta deg på andre måter skal de hverfall ta deg økonomisk!

Noen ganger er det vanskelig å skjønne om det har gått prestisje i saken eller om det er barnets beste som står i fokus.

I perioder har jeg som pårørende (og ansatt!) vært på "parti" med barnevernet og det er litt skremmende å se hvor mange inkompetente personer det egentlig jobber der.

Så tillitten er så som så kan man si. Å ja, jeg har hatt innsikt i saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...