Gå til innhold

Senebetennelse, hva gjør jeg?


Gjest Ernettet

Anbefalte innlegg

Gjest Ernettet

Har fått senebetennelse, skal jeg ha noe rundt håndleddet eller ikke? Bare ha den rolig? Hva kan jeg gjøre, og hva kan jeg ikke gjøre? Hvor lang tid tar det før det går over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var hos fysioterapeut i dag, og hun fortalte at hun hadde hatt flere pasienter med "senebetennelse" i håndleddet og som var henvist til henne av legen.

Det viste seg på alle at det ikke var senebetennelse, men at håndleddet hadde låst seg og forårsaket en betennelse som kunne kureres med en direkte kortison injeksjon.

Spør legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senebetennelse kan forekomme i varierende grad. Det kan gå over etter et par dager, eller sitte lenger. Er det en hardnakket senebetennelse, kan det hende at du må få en injeksjon med kortison i leddet/rundt senen.

Ofte kan det være nok å holde leddet i ro, og du kan gjerne surre en elastisk bandasje på hvis du føler det hjelper litt.

Ellers fins det noe som heter Orudis Gel, en lokaltvirkende, betennelsesdempende gelè som smøres tynt på området, og ofte funker den veldig bra. Den er reseptbelagt, men koster ikke så voldsomt mye. Du kan også prøve med Ibux gel (også betennelsesdempende), som kjøpes reseptfritt på apoteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, senebetennelse kan både være betennelse i senene, i senefestene eller senekjedene. Ofte sitter betennelsen og smerten på forskjellige steder så vær ops på dårlige behandlere som ikke er oppdaterte.

Jeg har blitt "kroniker"; fikk musesyken fordi jeg gikk til en utdatert fysioterapeut som bare ga ultralyd (på feil område) og piller som dempet smertene.

Da jeg endelig kom meg til en manuell terapeut (fysioterapeut med påbygging) gjorde det susen og jeg ble frisk etter et par, tre uker med massasje og trening. Men jeg tåler lite fremdeles, årevis etterpå.

Terapeuten fant ut hvor betennelsen lå ved å lede strøm gjennom hånda mi. Det viste seg at betennelsen satt helt oppe i senefeste oppe i albuen, mens smerten satt ikke så langt fra knokene. Så endeløse behandlinger på hånda hjalp dårlig når betennelsen var laaangt unna...

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...