Gå til innhold

Uregelmessig mens og lite utviklet kropp-18 år


Gjest Tutsie

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 18 år som har et problem jeg har slitt med siden jeg var 14 1/2, mensen min vil rett og slett ikke bli stabil. Jeg fikk mensen ganske sent i forhold til min mor, jeg var 14 1/2 år. Husker mamma var bekymret fordi kroppen min heller ikke hadde utviklet seg, jeg hadde kanskje en bitteliten antydning til bryster og hårvekst. Uansett fikk jeg mensen omsider, og den ble slett ikke regelmessig. Da jeg var 16 var vi hos legen og han satte meg på p-piller, ble ikke undersøkt, han mente at siden jeg ellers var ei sunn og frisk jente holdt at jeg ble satt på p-piller for en stund. Jeg var kjempeglad, nå håpet jeg at brystene mine skulle vokse, de var fortsatt slik de var da jeg var 14 og fikk mensen. Menstruasjonen ble regelmessig med pillene, men jeg opplevde at jeg fikk økt hårvekst, mørkere, rundt på kroppen. Opp mot navelen og rundt brystvortene. Har jo som jente helt panikk for slike ting og sluttet på pillene da jeg var 17. Nå er jeg snart 18 og har hatt mensen 3 eller 4 ganger siden jeg sluttet på pillene, i tilegg til dette har jeg fått mye mørkere hår og mer rundt på kroppen. Jeg liker det ikke! I tilegg har brystene mine ikke utviklet seg og jeg vil betegne de som underutviklet. Jeg er 169 høy og veier 60-61 kg. Er kjempefornøyd med kroppen min ellers, jeg trener 2-3 ganger i uken og har en fin og spenstig kropp. Det jeg sliter med er brystvekst og uregelmessig mens. Mamma var langt tidligere utviklet enn meg da hun var på min alder og dette er en av grunnene til at hun også bekymrer seg. Jeg spiser sundt og er ikkerøyker. Verken mamma eller hennes mor var så sene som meg, det er heller ikke normalt i vår familie med små bryster. Mamma bruker 75C og det samme gjorde hennes mor. Til meg er 70a for stort.. Jeg har ingen bryster. Kjæresten min bryr seg ikke om det så det er ikke av slike grunner jeg skriver dette. Jeg er bekymret..noe er nødt til å være galt... Bør jeg snakke med en lege? Hva mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg skjønner dine bekymringer for om det er noe galt, men umiddelbart tror jeg ikke det er tilfelle. Det er ytterst sjelden at det er hormonmangel som gjør at brystene ikke utvikler seg til den ønskede størrelse. Hvis du har hatt p-pille i et år har du fått rikelig hormontilførsel, mye mer enn kroppen selv ville ha produsert, og hvis det da ikke er skjedd videre utvikling, må vi nok innse at dine bryster ikke er 'programmert' til større størrelse. Noe vil de fortsatt kunne utvikle seg, spesielt i forb. med evt graviditet. Din trening, vekt og høyde tyder ikke på at det er årsak til de sjeldne blødninger. De sjeldne menstruasjoner er heller ikke uvanlige i din alder, det tar hos noen unge kvinner tid før det blir regelmessig. Jeg synes du skal få tatt en hormontest og evt starte på p-pille for regelmessige blødninger og prevensjon. Hvis du er redd unormal hårvekst, kan du bruke Marvelon eller Diane.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...