Gå til innhold

Apartheid


spirito

Anbefalte innlegg

Mulig jeg er heeeelt på jordet nå, men jeg vet faktisk ikke hva apartheid (er det ikke det det heter?) er fornoe. Vet det var noe krøll mellom svarte og hvite amerikanere eller noe sånt, men er det noen som kan fortelle meg mer?

Og nei, jeg hadde aldri om dette i historietimene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er hverken helt oppdatert eller helt "oppegående", men Sør Afrika, Nelson Mandela og hvite kontra svarte osv....

Ringer det ei bjelle da eller ? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alven

Nå blir jeg sjokkert og bekymret. Vet du ikke hva apartheid er...dette er trist. Vil anbefale deg å lese om dette, da dette er viktig!

Hvor gammel er du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapt sakset fra ordboka:

i Sør-Afrika: politisk system som går ut på å holde rasene (fargede, hvite, indere og svarte) atskilt slik at det hvite mindretallet kan beholde sitt økonomiske, politiske og kulturelle herredømme .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den opprinnelige m&m

I sør-Afrika ble sorte, fargede og hvite holdt helt adskilt. Egne skoler, egne sitteplasser, egne bo-området, egne arbeidsplasser etc. De sorte (og farvede?) hadde ikke stemmerett. Slik kunne det lille hvite midretallet holde på makta, og på pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir jeg sjokkert og bekymret. Vet du ikke hva apartheid er...dette er trist. Vil anbefale deg å lese om dette, da dette er viktig!

Hvor gammel er du?

Jeg er 20, og har _aldri_ lært om det på skolen. Jeg ble også bekymret da jeg fant ut at dette kanskje er noe man _bør_ kunne noe om. Så det er derfor jeg spør ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I sør-Afrika ble sorte, fargede og hvite holdt helt adskilt. Egne skoler, egne sitteplasser, egne bo-området, egne arbeidsplasser etc. De sorte (og farvede?) hadde ikke stemmerett. Slik kunne det lille hvite midretallet holde på makta, og på pengene.

Tusen takk! Da faller ting på plass her ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 20, og har _aldri_ lært om det på skolen. Jeg ble også bekymret da jeg fant ut at dette kanskje er noe man _bør_ kunne noe om. Så det er derfor jeg spør ;-)

Hei,

Vær snill å IKKE ta dette som kritikk av deg (det er kritikk av skolen!), men jeg er virkelig sjokkert over at ingen har undervist deg dette! Det er virkelig skremmende - apartheid varte helt frem til 1994, og da ble Nelson Mandela valgt til president.

Jeg har arbeidet i ett år i SA, og arven etter apartheid (betyr "separathet") er fæl. Fremdeles.

Ta en titt her:

http://www.aftenposten.no/reise/article.jhtml?articleID=316773

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alven

Hei,

Vær snill å IKKE ta dette som kritikk av deg (det er kritikk av skolen!), men jeg er virkelig sjokkert over at ingen har undervist deg dette! Det er virkelig skremmende - apartheid varte helt frem til 1994, og da ble Nelson Mandela valgt til president.

Jeg har arbeidet i ett år i SA, og arven etter apartheid (betyr "separathet") er fæl. Fremdeles.

Ta en titt her:

http://www.aftenposten.no/reise/article.jhtml?articleID=316773

Med vennlig hilsen

Jeg er 20 selv, og nekter å tro at man aldri har hatt om apartheid på skolen.

Mistenker heller at noen ikke har fulgt med. Og er man 20, har man hørt om dette i nyhetene.

Verden glemmer fort ja.. Bare å se på Tyskland det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...