Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Tusen takk for tidligere svar ! :-)

Nå er bjørkpollen slutt på vestlandet tror jeg. Skal barnet mitt slutte med Aerius da? Eller skal hun ta resten av sommeren?

Kan du hjelpe meg med disse ordene også?

Clados ( L ) 0

D.PTER ( L ) 0

fx5E ( L ) posistiv

IGE (kU L) 1482

PHADIA ( L ) positiv

Resten forstår jeg forklaringene på. Når hun bare slår ut med 2 på burot og timotei, da kommer hun ikke til å reagere på det i år...eller?

Hun reagerer på de fleste dyr, men hamster er 0. Kan vi da kjøpe oss en hamster, eller kommer hun da til å reagere på det etter en stund?

Og kanin og marsvin er begge 2. En kanin ute i hagen skulle det gå greit? Vi er så leie av gullfisker !! :-))

Testresultatene er fra ifjor. Hvor mye endringer er der fra år til år?

Veldig takknemlig for svar !

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/55932-ordforklaringer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære Berit

Først ordforklaringene: Cladosporium er en muggsopp og 0 betyr ingen reaksjon, D.pteronyssinus er husstøv midd, også 0 reaksjon. Fx5 er en kombinert test for matvarer (egg, melk, fisk, hvete soya og nøtter), og den var positiv - betyr at hun har reaksjon på en eller flere av de matvarene. IgE er allergiantistoffet og det var som forventet hos en allergiker forhøyet, og Phadiatop er en kombinasjonstest for dyr, pollen,midd og den var også positiv (naturlig nok).

Hvis hun ikke har gressreaksjon som du vet om kan du slutte med antihistamin nå, men begynn igjen hvis hun merker begynnende reaksjoner når gresset kommer. Hun kan godt ha klasse 2 for gress og burat uten å ha symptomer på allergi. Som jeg stadig kommer tilbake til, det er ikke testresultatene som er utslagsgivende, de er bare veiledende i forhoold til symptomer og plager som dere merker.

Hvis hun reagerer på dyr som hund og katt kan dere være nokså sikre på at hun vil få reaksjon på marsvin eller hamster hvis dere skaffer dere en slik. Utekaniner er vel OK så lenge hun ikke kjæler med dem, og det er kanskje vanskelig å la være??

For et barn kan testresultatene forandre seg fra et år til et annet, matvarereaksjoner kan forsvinne og reaksjoner på pollen, midd, dyr og muggsopp kan forsterke seg (men må ikke bli værre).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/55932-ordforklaringer/#findComment-233155
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...