Gjest forvirra, småsyk villand Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 Hei! Hvorfor tar man i tillegg til asat og alat prøver av kreatinin, natrium og kalium. Har levra noe med elektrolyttbalansen å gjøre? Eller påvirker eppstein barrviruset også nyrene, eller balansen av elektrolytter ekstra-/ og intracellulært (eller ettelleranna sånn mystisk *s*)? Litt kjedelig dette her..Forstår ikke hvor lenge det er til jeg kan være mer aktiv igjen. Noen siet et halvt år, noen siet tre måneder. Kommer det an på hvordan leverprøvene er? Sier leverprøvene også noe om hvor store fare det er for milruptur? Ike løpe, ikke hoppe, ikke løfte tungt, ikke øke pulsen.... Aldri hatt så lyst til å mosjonere som nå! Hvordan er det med smitte forresten. Er det ok om jeg arbeider på et sykehjem med gamle mennesker med dårlig immunforsvar? De er vel forresten immune etter gjennomgått infeksjon? Men tida det kan smitte har jeg forstått varer ganske lenge, så kan vel ikke være hjemme SÅ lenge? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/55945-mononukleose-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob Skrevet 29. mai 2002 Del Skrevet 29. mai 2002 Det er kjent at EBV (Epstein-Barr virus infeksjon kan påvirke lever og miltceller, i stor grad lymfocytter, men det er ikke kjent for meg at nyrefunksjonen eller elektrolyttbalansen er forstyrret. Jeg kan derfor ikke gi deg noe fornuftig forklaring på hvorfor de tar kreatinin, natrium og kalium. Hvor lenge varer det? Svært individuelt. Noen blir helt OK i løpet av få uker, andre hangler i mange m,ndr. Jeg tror ikke du skal være totalt inaktiv, men unngå anstrengelser. Og når leverfunksjonsprøver er normale kan du sikkert øke aktiviteten. Leverprøvene sier lite om miltens tilstand. Jeg tror neppe at det er noe overhengende fare hvis ikke man kan kjenne forstørret milt ved vanlig undersøkelse, og under alle omstendigheter er det lite fare for det noen uker etter at den akutte sykdommen er over. Når det gjelder smittefare er det lite å frykte. Riktignoe er det mange som utskiller virus i endel uker etter infeksjon, men det forekommer også fra friske bærere. Vi blir derfor utsatt for små infeksjonspåfyll stadig vekk. De fleste av dine eldre har gjennomgått infeksjon med EBV i en eller annen form. Med andre ord, ikke nødvendig med forholdsregler. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/55945-mononukleose-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-232647 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest friskere villand Skrevet 29. mai 2002 Del Skrevet 29. mai 2002 Det er kjent at EBV (Epstein-Barr virus infeksjon kan påvirke lever og miltceller, i stor grad lymfocytter, men det er ikke kjent for meg at nyrefunksjonen eller elektrolyttbalansen er forstyrret. Jeg kan derfor ikke gi deg noe fornuftig forklaring på hvorfor de tar kreatinin, natrium og kalium. Hvor lenge varer det? Svært individuelt. Noen blir helt OK i løpet av få uker, andre hangler i mange m,ndr. Jeg tror ikke du skal være totalt inaktiv, men unngå anstrengelser. Og når leverfunksjonsprøver er normale kan du sikkert øke aktiviteten. Leverprøvene sier lite om miltens tilstand. Jeg tror neppe at det er noe overhengende fare hvis ikke man kan kjenne forstørret milt ved vanlig undersøkelse, og under alle omstendigheter er det lite fare for det noen uker etter at den akutte sykdommen er over. Når det gjelder smittefare er det lite å frykte. Riktignoe er det mange som utskiller virus i endel uker etter infeksjon, men det forekommer også fra friske bærere. Vi blir derfor utsatt for små infeksjonspåfyll stadig vekk. De fleste av dine eldre har gjennomgått infeksjon med EBV i en eller annen form. Med andre ord, ikke nødvendig med forholdsregler. Vennlig hilsen ok, takk skal du ha.., da tør jeg være litt mer aktiv, bare ikke joggetur kanskje. Men..., hvis at det oppstår en miltruptur pga man anstrenger seg for mye, kommer symptoma umiddelbart, eller kan de komme lenge etterpå (så jeg må ligge våken om natta og engste meg hvis jeg har tatt meg ut en dag)? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/55945-mononukleose-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-233153 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.