Gå til innhold

Abortrisiko før uke 12


tillajo

Anbefalte innlegg

Jeg har nå kommet meg gjennom så jeg er midtveis i 7. uke, og begynner så smått å tro at dette kan gå bra. Men det er jo enda noen uker igjen til de første 12 er overstått.

Vet noen, jordmor eller andre, hvordan abortrisikoen er fordelt mellom de første 12 ukene i svangerskapet ? Er det f.eks. mindre sjanse etter 8 uker eller 10 uker ? Når i denne skumle perioden skjer de fleste abortene ? Er det sammenheng mellom HCG-nivå og abortrisiko ?

Hilsen en som fortsatt er bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Tillajo

Jeg vet ikke hva risikoen er for de forskjellige ukene i svangerskapet. Men jeg vet at grunnen til mange aborter skjer i overgangen der morkaken skal overta produksjonen av graviditetshormoner fra eggstokkene. Dette skal visst skje innen uke 12 ( og at det er derfor uke 12 er så "magisk"?).

Lykke til videre i ditt svangerskap -dette går bra skal du se!!

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Det man kan si for sikkert, er at abortrisikoen avtar veldig når man har rundet 12 uker. Hcg-nivået er relativt lavt i begynnelsen av svangerskapet, for så å øke kraftig før det synker litt igjen. Noen tabell har jeg ikke for hånden. Jeg synes du skal tillate deg å glede deg over situasjonen. Sorgen er uansett stor hvis man evt. skulle miste. Har man tillatt seg å glede seg før den tid, blir altså ikke sorgen noe større. Det er fint lite vi kan gjøre for å kontrollere det hele, man må kanskje helst innfinne seg med at man er såpass sårbar at det hele er litt skummelt. Det er så usigelig stort når det går bra, og det gjør det heldigvis aller oftest. Som sagt, prøv å gled deg.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...