Gå til innhold

Om å handle i Sverige - tips søkes!


salome

Anbefalte innlegg

I fjor kjørte vi gjennom Sverige på vei hjem fra ferie. Vi stoppet for å handle mat til vi kom hjem.

Vi virret rundt i supermarkedet og lurte på hva i all verden folk driver og handler i Sverige. Vi fant det hverken spennende eller spesielt rimelig (bortsett fra at kronekursen er gunstig da).

Såvidt jeg husker var bleier dyrere enn her. Og Yoghurten var noe fettfritt og smakløst skvip (jeg erindrer nydelig svensk yoghurt på vei hjem fra Interrail for mange, mange år siden... hvor er den blitt av tro?)

Nå skal vi snart på ferie i Sverige.

Har du noen gode tips til hva det lønner seg å handle i Sverige? Og har du noen favoritter, altså noe som er bedre å handle i Sverige, noe som man ikke får tak i her i landet? Selv fant jeg bare Kavat-sko, de var til gjengjeld veldig mye rimeligere. Også er leg glad i svensk Cider, men det får man kanskje her også?

Må vel tilføye at vi stort sett lever vegetarisk så kjøtt er lite aktuelt (bortsett fra llitt påleggspølse til mannen i familien). Og jeg vet at det lønner seg å handle på Systembolaget framfor Polet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oy - når du fjerner kjøttet, så er det vel lite man sitter gijen med...

Boksebrus, snus, røyk og systembolagets edle dråper - ost tror jeg er rimeligere, diverse pasta i stort kvanta, diverse elektriske artikler og enkelte dvd filmer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljer

kylling (som du ikke spiser)

øl

brus

polarbrød

oster!!!!

uinnspilte videofilmer

tv

stereo

GODTERI

og GODTERI! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi drar til Sverige for å kjøpe velling til barna. Det er forresten et utmerket tips til deg - strever du fortsatt med å avvenne minstemann ? En Avent kopp med myk tut, fylt med svensk barnevelling, er en fin overgang fra morgenpuppen.

Når vi først er der, tar vi med litt annet også. Pasta er billig; de har masse veldig billige varianter i kjempepakninger, men jeg kjøper Barilla, for den er best. Billigpasta smaker ille ! Sylteagurk kjøper jeg i digre glass; jeg har nemlig en gutt som spiser brødskiver med kun smør og sylteagurk, ja også av og til litt sennep da.

De ferdige melblandingene har jeg god erfaring med. Vet ikke om det er spesielt rimelig, men Kungsörnens ciabatta blanding er mye bedre enn noe jeg har kjøpt i noen norsk butikk. Franskbrød og gresk landbrød er ikke verst de heller.

Ellers: Honning og kokesjokolade. Marabou nougat i små pakninger - det er namnam. Vanlig gul ost er det mange som kjøper, men du må kjøpe mye (2 kilo) for at det skal lønne seg noe særlig.

Utvalget i økologisk barnemat på glass er bedre enn hjemme, men det er vel dine barn for gamle til ?

Harryhilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljer

kylling (som du ikke spiser)

øl

brus

polarbrød

oster!!!!

uinnspilte videofilmer

tv

stereo

GODTERI

og GODTERI! :)

Takk, der minnet du meg på noe; polarbrød ja. Det likte ungene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, der minnet du meg på noe; polarbrød ja. Det likte ungene!

Kom på - sånn Maizena - sausetykner - ca. halve prisen! :-) OG KAKEPYNT!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi drar til Sverige for å kjøpe velling til barna. Det er forresten et utmerket tips til deg - strever du fortsatt med å avvenne minstemann ? En Avent kopp med myk tut, fylt med svensk barnevelling, er en fin overgang fra morgenpuppen.

Når vi først er der, tar vi med litt annet også. Pasta er billig; de har masse veldig billige varianter i kjempepakninger, men jeg kjøper Barilla, for den er best. Billigpasta smaker ille ! Sylteagurk kjøper jeg i digre glass; jeg har nemlig en gutt som spiser brødskiver med kun smør og sylteagurk, ja også av og til litt sennep da.

De ferdige melblandingene har jeg god erfaring med. Vet ikke om det er spesielt rimelig, men Kungsörnens ciabatta blanding er mye bedre enn noe jeg har kjøpt i noen norsk butikk. Franskbrød og gresk landbrød er ikke verst de heller.

Ellers: Honning og kokesjokolade. Marabou nougat i små pakninger - det er namnam. Vanlig gul ost er det mange som kjøper, men du må kjøpe mye (2 kilo) for at det skal lønne seg noe særlig.

Utvalget i økologisk barnemat på glass er bedre enn hjemme, men det er vel dine barn for gamle til ?

Harryhilsen fra

Pasta av beste merke er notert! Det går det mye av. Barnemat på glass har vi faktisk ikke brukt. Velling, det har vi ikke heller brukt. Men det kan godt tenkes at de andre ungene også liker det Hva slags merke forresten?). De spiser fortsatt Nestle-grøt til frokost i perioder. Joda, Minstemann er standhaftig (begynner å blir nesten pinlig nå...), men det spørs om han godtar velling som erstatning, tutekoppene ble pakket bort for et par år siden, men de kan jo tas fram igjen, verdt et forsøk faktisk!

Takk for tips ellers, greit å ha noe å navigere etter i de svenske supermarkedene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kjøper vi i tillegg til kjøtt, røyk og sprit:

Store poser med div. grønnsaksblanding og pytt i panne.

Marabou-sjokolade, ikke fordi den er så billig, men fordi den er så god! :-) Og smågodt da..

Fullkornsvelling til ettåringen.

Gulost, river den opp og hiver i frysern.

Hermetiske tomater - sist jeg var i Sverige solgte de fire bokser for ti kroner, og vi spiser en del av sånt så vi kjøpte en haug og fant ut at de faktisk var bedre enn de vi kjøper hjemme!

C-vitamin-brusetabletter, 1000 mg fåes ikke i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pasta av beste merke er notert! Det går det mye av. Barnemat på glass har vi faktisk ikke brukt. Velling, det har vi ikke heller brukt. Men det kan godt tenkes at de andre ungene også liker det Hva slags merke forresten?). De spiser fortsatt Nestle-grøt til frokost i perioder. Joda, Minstemann er standhaftig (begynner å blir nesten pinlig nå...), men det spørs om han godtar velling som erstatning, tutekoppene ble pakket bort for et par år siden, men de kan jo tas fram igjen, verdt et forsøk faktisk!

Takk for tips ellers, greit å ha noe å navigere etter i de svenske supermarkedene!

Jeg kjøper Semper velling (boikotter Nestlé). Det finnes velling for voksne også forresten. Jeg prøvde en gang - pyh !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper Semper velling (boikotter Nestlé). Det finnes velling for voksne også forresten. Jeg prøvde en gang - pyh !

Det finnes fullkornsvelling fra FINDUS også i Sverige. Den kjøper vi, i store kartonger. Tror det er 99,- svenske kr for en kartong med velling nok til tjue liter.

Småen på 2 her i huset elsker den fullkornsvellingen, og drikker en stor tuteflaske av det hver morgen. Når han ser flaska, så fyker smokken ut av munnen som et prosjektil, for da har han det så travelt med å rekke frem hendene etter vellingen at han bare SPYTTER ut smokken :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes fullkornsvelling fra FINDUS også i Sverige. Den kjøper vi, i store kartonger. Tror det er 99,- svenske kr for en kartong med velling nok til tjue liter.

Småen på 2 her i huset elsker den fullkornsvellingen, og drikker en stor tuteflaske av det hver morgen. Når han ser flaska, så fyker smokken ut av munnen som et prosjektil, for da har han det så travelt med å rekke frem hendene etter vellingen at han bare SPYTTER ut smokken :-)

Findus = Nestlé. Vi boikotter Nestlé.

Ellers har vi en femåring som fortsatt elsker vellingen sin. Mikrobølgeovnen blir ikke brukt til noe særlig annet enn å varme velling, og en gang han så meg sette noe annet inni der utbrøt han forferdet: "Hva er det du _gjør_ med vellingkassen min ?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...