Seagull Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 Min samboer har astma, og har i det siste hatt mye problemer (de siste 7 måneder) Det hele arter seg mer eller mindre som en vanlig forkjølelse, med tett nese og hosting, periodevis er hun fin, men vanligvis har det vært dårlig... Hun "pusser nesa" ofte, og da kommer det kommer forholdsvis tykt, blankt seigt slim ut. Hun beskriver også en følelse av at det noen ganger renner slim fra nese/bihuler ned i svelget/lungene, hvorpå det begynner å "pipe" og/eller surkle og brumme i brystet og lungene. Det er også nå de verste hosteanfallene begynner. Virker forøvrig at dette oftest oppstår rett før regnvær, og fortsetter så lenge regnværet pågår. Når det er sol og fint vær har hun det som oftest bra :-) Hostinga er av og til en tørr hoste som ikke er så ille egentlig, men nokså ofte får hun anfall der det tar helt ut, med kraftig, stygg hosting, det høres av og til ut som hun nesten "vrenger lungene", der hun knapt rekker å trekke pusten mellom hostekulene. Når dette skjer, er det masse slim som kommer opp, av og til bare blankt, men oftest med gule og/eller brun/grønne "klumper" eller strenger (ser nesten ut som spagetti), av og til så er det så ille at hun kaster opp også. Hun har i tillegg hatt en god del astmaanfall som følge av stresset dette påfører henne (både fysisk og psykisk...) Vi har vært hos lege flere ganger, uten å få noe nevneverdig hjelp der. Noen ganger har hun fått en sprøyte med noe stereoider som hjelper en uke eller to (vet ikke hva disse heter...), men vanligvis så virker det som legene bare blåser det vekk som en forkjølelse og gidder ikke bry seg med det. Har gått til flere forskjellige leger, og er nå sant og si møkk lei av å ikke få hjelp. Det ser ikke ut til at noen egentlig tar det hele alvorlig?! Vi begge vil selvfølgelig ha bukt med dette, situasjonen som den er nå er uholdbar, og hun har begynt å få depressive tanker pga dette. Jeg prøver selvfølgelig alt jeg kan tenke meg for å holde spiriten oppe hos henne, men det er desverre ikke alltid så lett... Er det noen der ute som har noen tips om hva vi skal gjøre? Noen fagpersoner eller andre som vet hva dette kan være, noen som har lignende erfaringer, vet om noe eller noen som kan hjelpe ??? Alle tips mottas med takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/55976-langvarig-hoste/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 Seagull. Jeg håper at hun kan vurderes av en erfaren lungelege. Slik du beskriver dette, kan hun f. eks. gå med en kronisk bihulebetennelse som holder astmaen ved like. En grundig utredning av hennes astma må nok bli grunnlaget for relevant rådgivning og behandling. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/55976-langvarig-hoste/#findComment-231935 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.