Gå til innhold

Hvordan regnes ukene?


Siv

Anbefalte innlegg

Jeg har vært på UL i dag, fordi jeg har blødd mye siden i går. Jeg trodde selv at jeg om to dager ville begynne på min 8 uke. (Hadde siste mens 16. august). Imidlertid sa de på UL at jeg bare var i min 6. uke (basert på siste mensdag). De ga meg derfor et ørlite håp om at jeg fremdeles var gravid, selv om de ikke fant noe i fostersekken, fordi de mente det var fortidlig å se noe. Jeg derimot er nokså sikker på at jeg har hatt en spontanabort, for jeg har smerter i magen, og blødningene har bare tiltatt utover dagen, og er nå kraftigere enn en vanlig mens.

Hvordan regnes ukene (kan det fremdeles være noe håp)?

De sa ingenting om hvordan jeg burde forholde meg videre, om jeg skulle ta det med ro, være hjemme fra jobb e.l. Hva er ditt råd?

Jeg synes det er forferdelig trist å miste. For meg er det som å miste et barn, selv om jeg ikke var kommet lengre på vei, og i dag har tårene bare trillet.

Jeg har heldigvis en datter på 14 mnd fra før, og hun eren stor trøst for meg akkurat nå, men jeg var så innstilt på å få nr. 2 i mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Når man skal regne ut hvor langt man er på vei, tar man utgangspunkt i siste mens første dag, som utgjør starte på uke 0. I dag skulle du da altså være 7 uker på vei. Hvis du har blødd mye og hatt vondt, kan det godt tenkes at du har rett i at du har abortert. Det kan jo også tenkes at de har rett de som har undersøkt deg på sykehuset. Uansett, det er ikke så mye du kan gjøre fra eller til. Det har ikke så stor betydning hvorvidt du er i aktivitet eller i ro. Du behøver ikke legge ut på joggetur, eller ta storrengjøring, men forhold deg normalt i den grad du klarer det. Jeg har forståelse for at dette er vanskelig for deg. Se det litt an, ta kontakt med lege hvis du begynner å blø igjen. Det er heller ikke så unormalt med litt småblødninger tidlig i svangerskapet uten at det nødvendigvis er noe galt på vei.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...