Gå til innhold

Onani - sunt eller usunt?


leila

Anbefalte innlegg

Taj og jeg har en liten diskusjon gående i et tidligere innlegg laaangt nede, så jeg tenkte å høre med noen av dere andre: Hva er deres syn på onani? Er det skadelig på noen måte? Er det et must å kjenne kroppen sin på den måten for å få fullt utbytte av sex? Og er synspunktene dine formet av kultur eller religion?

Hadde vært interessant å høre noen andre synspunkter på dette området. Jeg trenger vel ikke legge skjul på at jeg mener selvsagt at onani er en bra ting som bare kan være sunt for deg, mens Taj sier at det er minst like mange som mener at det er usunt, som de som mener at det er sunt... Vi har også blandet inn instinkter, selvkontroll og skillet menneske/dyr i diskusjonen.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig med Conan, men jeg vil slenge på et "minst" i den setningen hans.

Det er ingen skam å runke mer enn en gang per dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja - det er vel opp til hver enkelt? Fint for magemusklene da - men lett å få hodepine.

Bedre med kaffe om morran! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke skjønne hva som er usunt med dette.Jeg har ikke hørt ett eneste god forklaring på det.

Hvis enn ikke onanerer så mye at partneren ikke får sitt da, men usunt er vel ikke det heller.

Etter min mening er det bare tull at det er usunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vel - onanering og sex er blant dei få tinga som får meg i fysisk aktivitet, så eg trur eg vil holde ein knapp (evt. åpne ein knapp) på at det er sunt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Hva er deres syn på onani? Er det skadelig på noen måte? Er det et must å kjenne kroppen sin på den måten for å få fullt utbytte av sex? Og er synspunktene dine formet av kultur eller religion?'

Alt tyder på at det er en av de sunneste aktiviteter mennesket kan foreta seg såfremt man ikke bedriver konkret selvskading eller slitasje helt hinsides alminnelig kontroll.

Onani hører naturlig hjemme i seksuallivet, hva enten man bedriver sex utelukkende med seg selv eller med andre.

Å ikke kjenne sine egne kjønnsorganer og hva som skjer med kropp og sinn på dette feltet er usunt.

Skamfølelse og slike greier kommer av uvitenhet, forstokkethet og religiøst idioti.

Dette synspunktet har solid forankring i empirien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

En ronk om dagen er bra for magen, har legen min alltid sagt.... ;-)

Det kan gå utover ditt sosiale liv, med gardinene trekt for hele tida, og du kan bli sterkere i høyre enn venstre. I dusjen kan sluket bli tett av sæd og hår.

Ellers er det ikke så mange ulemper :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er sunt! Og godt! Og som du sikkert skjønner, svaret mitt har ingenting med religion å gjøre.

Spør hvem som helst lege eller whatever(ja, ikke gale heksedoktorer som tilhører en eller annen skummel religion dah..) Du vet jo at før i tiden for lenge siden ble damer gale av ikke å få sex/orgasme, så de fikk diagnosen hysteri også tok legen seg av mangelen først ved hjelp av fingre og etterhvert kom vibratoren....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan gå utover ditt sosiale liv, med gardinene trekt for hele tida, og du kan bli sterkere i høyre enn venstre. I dusjen kan sluket bli tett av sæd og hår.

Ellers er det ikke så mange ulemper :-)

vel, en om dagen er ikke akkurat mye dah....

og hvem har sagt at en trenger å stå i dusjen? hello?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle det være usunt??

Aner ikke! Spurte Taj, men hun vil ikke svare på det. Påstår bare at minst 50 % mener det er usunt, og at vi i vesten tenker snevert når vi tror "alle" tenker som oss. Dette som respons på min påstand om at "alle fornuftige mennesker vet at onani er bra for deg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Særlig når en har levd så lenge i ekteskapet at gubben ikke er det som frister mest. Etter litt onanering øker sexlysten såpass at en til og med har lyst på han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel - onanering og sex er blant dei få tinga som får meg i fysisk aktivitet, så eg trur eg vil holde ein knapp (evt. åpne ein knapp) på at det er sunt. :)

Hmmm...blir dårlig med det nå da, i.o.m at du har kjøpt deg sykkel......

:-)

"................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...