Gå til innhold

Noen habile kakebakere her?


morsan

Anbefalte innlegg

Jeg tar gjerne imot gode råd og tips til hvordan jeg skal lage en skikkelig festkake ut av en engelsk fruktkake som jeg har oppskriften på.

Må si jeg har blitt litt fascinert av at man som bryllupskake i både kronprins- og prinsessebryllupet hadde engelsk fruktkake med marspanlokk.

Marsipanlokk er jo greit å kjøpe ferdig, men er det vanskelig å legge det på? Legges det rett oppå fruktkaka, eller skal det være noe imellom (f.eks. krem)?

Skal kaka deles og fylles, eller skal den være hel under lokket?

Konditoren bak den siste kaka sa på TV at den ble bakt 14 dager før bryllupet, og så dynket daglig med punsj (?). Hva er det for noe? Kan den dynkes med noe annet? Vet ikke om jeg hadde våget å lage den så lang tid i forveien, men.... :-)

Og PS: Kan en fruktkake med marspianlokk fryses?

På forhånd takk for svar! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

for det første så trenger du ikke fryse en fruktkake, pakker du den inn i sølvfolie SKAL den lagres i flere mndr!!! uten å fryses..

Tradisjonelt blir kaken dekket med marsipanlokk og deretter dekket av icing....

Du kan dynke kaken med likør også..

http://www.dinkake.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for det første så trenger du ikke fryse en fruktkake, pakker du den inn i sølvfolie SKAL den lagres i flere mndr!!! uten å fryses..

Tradisjonelt blir kaken dekket med marsipanlokk og deretter dekket av icing....

Du kan dynke kaken med likør også..

http://www.dinkake.no

Wow! Kakesiden din gjorde meg mektig imponert!! Nesten synd at jeg alt er gift! :-)

Men tusen takk for tipset om fruktkake. Jeg bakte en engang som ble veldig god, men jeg visste ikke at restene kunne spises etter så lang tid, så jeg kasta kaka etter bare noen dager ...... :-(

Ja, ja, nå vet jeg bedre! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for det første så trenger du ikke fryse en fruktkake, pakker du den inn i sølvfolie SKAL den lagres i flere mndr!!! uten å fryses..

Tradisjonelt blir kaken dekket med marsipanlokk og deretter dekket av icing....

Du kan dynke kaken med likør også..

http://www.dinkake.no

For noen vanvittig flotte kaker! :) Jeg er selv glad i å pynte kaker, og tenkte jeg kunne stille deg et spørsmål. Hvor får man tak i blå konditorfarge? For det er vel lov i Norge nå, er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen vanvittig flotte kaker! :) Jeg er selv glad i å pynte kaker, og tenkte jeg kunne stille deg et spørsmål. Hvor får man tak i blå konditorfarge? For det er vel lov i Norge nå, er det ikke?

Blå konditorfarge får du på (noen) apotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...