Gå til innhold

Kan forlovelsesringer brukes som gifteringer?


Gjest bride to be

Anbefalte innlegg

Gjest bride to be

Dersom man har en fastsatt bryllupsdato, og så går ut og kjøper seg gifteringer....kan de samme ringene da brukes som forlovelsesringer ? Altså, tar man dem bare av seg rett før vielsen, og trer dem på igjen på hverandres fingre under seremonien?

En annen ting....Dumt spørsmål kanskje, men er det høyre eller venstre ringfinger man setter gifteringen på? Og er det forskjell på hvilken side/hånd man bærer ringen på, viser dette noe om man er gift eller forlovet ??

Dumme meg! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange bruker forlovelsesringen som giftering - de bare bytter ut eller fører på en ny dato. De fleste jeg kjenner har gjort det slik.

I Norge er det mest vanlig å ha ringen på høyre ringefinger - både når en er forlovet og når en er gift. Norge er imidlertid et av de få landene som bruker denne hånden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring-påsettelse er en valgfri del av vielses-seremonien i Norge. Har man ikke nye ringer, er det derfor liten grunn til å sette på ringene man allerede har satt på ved forlovelsen. Men selvsagt - om man ønsker å gjøre det (fordi ringene har vært til ny-gravering av vielsesdato samt en liten pussing?), så kan man gjerne gjøre det. Presten vil under samtalen noen dager/uker før bryllupet, spørre om dere skal sette på ringer under vielsen eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Vi brukte de smame ringene, men tok de med til gullsmeden rett før bryllupet for å få dem "pusset opp" litt sånn at de ble blanke og fine. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, du kan godt bruke de samme ringene. :o) Vi valgte imdlertid å kjøpe nye for vi (les: jeg...) var så lei av de gamle, de hadde nemlig en liten "mønsterkant" øverst og nederst og vi (les: jeg...) ville nå heller ha en helt glatt, klassisk ring. :o) Men en av mine kolleger som har vært gift i mange år fortalte i dag at de bruker forlovelsesringene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan du. Det skal vi gjøre. Jeg er så glad i forlovelsesringen min (dessuten var den dyr!) så jeg vil ha den som giftering også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bride to be

Jada, du kan godt bruke de samme ringene. :o) Vi valgte imdlertid å kjøpe nye for vi (les: jeg...) var så lei av de gamle, de hadde nemlig en liten "mønsterkant" øverst og nederst og vi (les: jeg...) ville nå heller ha en helt glatt, klassisk ring. :o) Men en av mine kolleger som har vært gift i mange år fortalte i dag at de bruker forlovelsesringene sine.

Jeg tror neppe jeg hadde rukket å bli lei forlovelsesringene, for jeg skal gifte meg om bare fire måneder :-)

Men jeg liker veldig godt sånne ringer med en smal mønsterbord på. Litt klassisk, gammeldags mønster, som en løvranke eller noe sånt.

Men vi får se hva det blir. Sannsynligvis dropper vi å bruke ringer før selve bryllupsdagen, og tar de på først da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har trulovingsringene som gifteringer...vi har trulovingsdatoen i også...ikke dato for når vi giftet oss.

Det er mest vanlig å ha ringene på høyre ringfinger. En gammel norsk tradisjon er den samme som i danmark...du har ringen på venstre hånd til du gifter deg, da skifter du til høyre hånd. Hvis du endag blir enke/enkemann flyttes ringen til venstre hånd igjen....og vi gjorde det altså slik som i danmark da vi trulovet oss, og giftet oss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...