Gå til innhold

Noen som kan matte? ang. trekanter og vinkler osv


Gjest minus

Anbefalte innlegg

Gjest minus

Kan noen forklare med enkle ord:

Hvordan ser jeg/vet jeg, når jeg skal bruke de ulike utregningene ved trekanter?

Cos?

Sin?

Tan?

Eller bare rett og slett areal regning?

Jeg synes alle trekanter er like:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tren hardt!

Cosinus: hosliggende katet / hypotenus

Sinus: motstående katet / hypotenus

Tangens: Motstående katet / hosliggende katet (dvs sinus/cosinus)

cos, sin og tan er bare forholdstall som har sammenheng mellom vinkelen

eks hypotenus * forholdet motstående katet/ hypotenus (dvs sinus til vinkelen) = motstående katet

Hypotenusen er den lengste siden i en rettvinklet trekant, de andre sidene er kateter.

Å tegne trekanten inn i en ehetssirkel kan kanskje gjøre det lettere å se sammenhengen..

Håper dette er til hjelp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minus

Cosinus: hosliggende katet / hypotenus

Sinus: motstående katet / hypotenus

Tangens: Motstående katet / hosliggende katet (dvs sinus/cosinus)

cos, sin og tan er bare forholdstall som har sammenheng mellom vinkelen

eks hypotenus * forholdet motstående katet/ hypotenus (dvs sinus til vinkelen) = motstående katet

Hypotenusen er den lengste siden i en rettvinklet trekant, de andre sidene er kateter.

Å tegne trekanten inn i en ehetssirkel kan kanskje gjøre det lettere å se sammenhengen..

Håper dette er til hjelp...

Tusen takk for svar! Jeg så egentlig litt annet på det nå.:-))

Men hvordan vil en tekstoppgave lyde når du skal bruke cos, sin eller tan?

Iforhold til når du skal finne areal, høyde osv. For cos, sin og tan skal vel ikke brukes da?

Når vet jeg hvordan utregning jeg skal gjøre? Alle trekanter har vinkel, tre kanter, høyde, lengde.

Håper du sjønner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Jeg så egentlig litt annet på det nå.:-))

Men hvordan vil en tekstoppgave lyde når du skal bruke cos, sin eller tan?

Iforhold til når du skal finne areal, høyde osv. For cos, sin og tan skal vel ikke brukes da?

Når vet jeg hvordan utregning jeg skal gjøre? Alle trekanter har vinkel, tre kanter, høyde, lengde.

Håper du sjønner

Hei på deg:-))

Sin. Cos. og tang. bruker du kun der den ene vinkelen i trekanten er 90 grader.

Lykke til, øvelse gjør mester:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minus

Hei på deg:-))

Sin. Cos. og tang. bruker du kun der den ene vinkelen i trekanten er 90 grader.

Lykke til, øvelse gjør mester:-))

Tusen takk for svar. Da forstår jeg.:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Jeg så egentlig litt annet på det nå.:-))

Men hvordan vil en tekstoppgave lyde når du skal bruke cos, sin eller tan?

Iforhold til når du skal finne areal, høyde osv. For cos, sin og tan skal vel ikke brukes da?

Når vet jeg hvordan utregning jeg skal gjøre? Alle trekanter har vinkel, tre kanter, høyde, lengde.

Håper du sjønner

For å bruke trigonometriske funksjoner må du ha en rett vinkel i trekanten. Men du kan ofte lage deg en rettvinklet trekant ved å nedfelle normalen fra et av punktene.

Trigonometriske funksjoner sier noe om forholdet mellom vinkler og sider i trekanten og har i utgangspunktet ingenting med arealet å gjøre. Men du kan måtte bruke trig. for å finne ting du mangler for å kunne beregne arealet.

En typisk geometrioppgave vil være at du får div. opplysninger om en geometrisk figur, men du mangler noen opplysninger. Du blir bedt om å finne ukjente sider, vinkler, areal, omkretser osv. Cluet er å kunne trikse og mikse med de trigonometriske funksjonene og deres inverser slik at du kan bruke de opplysningene du har til å finne det du mangler. Dermed er det hvilke sider/vinkler som er kjent som avgjør om det er cos, sin eller tan du skal bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...