Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg var nylig til bedriftsheleseundersøkelse og fikk målt bla kolesterolverdi. Jeg hadde et totalkolesterol på 6,4 og måtte komme tilbake for å måle HDL-verdien. Den var høy (2,0), og jeg fikk beskjed at det ikke var noe å bekymre seg over. Det er raten totalkolesterol dividert med HDL-nivået som var viktig, i mitt tilfelle 6,4/2 =3,2. Dette burde være under 4,5. Det gikk litt raskt. Jeg lurer bare på om jeg har oppfattet dette riktig?

Takknemlig for svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/56110-kolesterolverdier/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Frodeef.

Du har oppfattet det riktig.

Kolesterol-fettet fraktes rundt i kroppen av forskjellige eggehvite-stoff (proteiner). En av fraksjonene kalles LDL (står for "low-density-lipoprotein"), og er statistisk relatert til øket forekomst av hjerte-kar-sykdom. En annen fraksjon av kolesterol-fettene er HDL ( "high-density-lipoprotein"), som er forbundet med lav risiko (sogar redusert) for utvikling av slik sykdom. HDL- og LDL-kolesterolet (pluss litt til) utgjør tilsammen total-kolesterol.

Det gjelder altså å ha så lav LDL og høy HDL som mulig ( vi snakker hele tiden statistikk), og vi vil helst at forholdet mellom total-og HDL-kolesterol er under 4.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/56110-kolesterolverdier/#findComment-243855
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...