Gå til innhold

Blir ungen for feit?


Mymlen

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid med ultralydternin 14. nov. I det siste har ungen vokst masse - mens den tidligere i svangerskapet lå under normalen. Jeg har fryktelig lyst på fete, søte ting. Prøver å spise tørket frukt, nøtter og havregryn og slikt, istedenfor sjokolade. Men har også lyst på krem, kaker, is, laks og alt mulig fett.

Min mor påstår at ungene blir fete når man spise mye havregryn. Er det noe i det, eller er det "gammel overtro"? Har det noe å si for størrelsen på ungen om jeg prøver å begrense inntaket av søte, fete ting - eller vil den vokse som den har "tenkt" og ta energien fra mine lager istedet? (Jeg er forresten ikke særlig fet selv - 60 kg og 168 cm.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Jeg synes overhode ikke du skal bekymre deg over hverken din eller barnets vekt. De gangene man ser at barnet blir litt i feteste laget i mors liv, er spes. når mor utvikler diabetes i svangerskapet. Det er vanlig å ha lyst på både sjokolade og fet sunn mat mens man går gravid, både barnet og du trenger litt ekstra fett. Havregryn er absolutt noe av det beste du kan spise, og det er overhode ikke holdepunkter i en slik påstand du refererer til. Du er absolutt ikke overvektig selv, så du kan med god samvittighet spise det du har lyst til. At barnet nå har vokst endel, har sikkert ingen sammenheng med at den er overvektig. Det kan tenkes at du har fostervannsmengde i øvre normal-område, eller det kan tenkes at barnet rett og slett vokser litt i rykk og napp. Snakk gjerne med jordmor/lege om dette, så de kan kjenne litt ekstra på magen for å finne ut om den er i største laget. Ditt kosthold har uansett, høyst sannsynlig ingenting med veksten å gjøre.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...