Gå til innhold

Adopsjonspenger/delt permisjon


ketty

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi venter vårt andre barn (adopsjon) til våren igjen. Vi kommer til å dele permisjonen 50/50, og far kommer til å ta ut sin del først. Far er i 100% jobb. Mor har en 100% stilling, men er p.t i 50 % jobb. Kan mor vente med å gå opp i 100% igjen til far har startet sin permisjon og få adopsjonspenger regnet ut ifra 100 % lønn, eller beregnes mors adopsjonspenger utifra den lønn hun hadde siste 4 uker før fars permisjonstart.

Håper du kan svare oss på dette!

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Stønadsperioden regnes sammenhengende fra dere overtar omsorgen for barnet. Opptjeningstiden er de siste 10 mndr forut for dette. Han får bare 50% av dagsatsen (100% eller 80% av max 6G) i fedrekvoten (4 uker) dersom du har jobbet 50% i opptjeningstiden. Har du jobbet minst 75% får han full dagsats. Dersom du jobber 50% mens han har permisjon utover fedrekvoten får han 50% av dagsatsen. Jobber du minst 75% får han full dagsats.

Så vidt jeg kan se tar ikke loven høyde for at far er den som begynner på stønadsperioden - så vidt jeg kan se er det bare for fedrekvoten at det er satt opptjeningstid før "hans del av" stønadsperioden begynner. Dermed kan det se ut som det er inntekt FØR omsorgsovertagelsen som gjelder også for deg. Om det er rett vurdert kan jeg ikke garantere her, da måtte jeg hatt mer tid på meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...