Gå til innhold

Hundefor eller vanlig mat?


Gjest hundemor

Anbefalte innlegg

Gjest hundemor

Jeg drister meg innpå igjen med flere hundespørsmål....

Vi har som sagt en hvalp på 6 mnd. Men jeg og mannen min blir ikke enig om hun skal få bare hundefor eller litt vanlig mat i tilegg. Jeg hadde selv hund som barn som aldri spiste hundefor men som var en uvanlig frisk og vakker(pels) hund likevel. Jeg blir derfor litt oppgitt over at hunden vår nå skal gå og gumle på det samme gamle hundeforet dag ut og dag inn. Jeg tror det er sunt både for dyr og mennesker og spise variert.

I den hundeboken jeg har, bruker forfatteren sier han, og blande hundeforet sammens med middagsrester. På den måten skulle man vel være sikret et sunt og forsvarlig kosthold for hunden?

Noen formeninger?

Hva gjør dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når det gjelder hundefor, er det en hel rekke meninger om dette, like mange som det finnes hundeeiere vil jeg tro :-)

Første bud er å finne et fullkostfor som hunden fungerer bra på. Tørrfor er vel hva de fleste velger.

Mange påstår at man MÅ kjøre på hundefor fra dyrebutikker etc, men, det er faktisk bare en som kan avgjøre om foret skal kjøpes i dyreforretning eller i vanlig butikk: Hunden.

Hundens pels skal være blank, avføringen fast og fin, ikke rennende øyne, flass eller mye røyting.

En grei ovedregel er å ha tørrfor som basismat. Fore med tørrforet hver dag - helst oppbløtt da tørrfor suger til seg enorme mengder vann, samt at kroppen lettere tar opp maten når den er oppbløtt. Har man middagsrester, og hunden tåler å få dette, så kan noe av basisforet erstattes med dette.

Vær obs på sterk mat - svært få hunder tåler det. Unngå også fet mat, fløteprodukter ol. Fettranden fra koteletter er heller ikke å anbefale.

Ellers er det bare å entre det store formarkedet og finne foret som passer for nettopp DIN hund. Men, regner med at oppdretter kjørte på ett merke, og om dette fungerer på hunden, så vil jeg anbefale dere å fortsette med dette.

[email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg, for jeg er oppvokst med hund som aldri fikk hundemat, bare rester fra menneskemat.

Min datter fikk seg hund mens hun bodde hjemme. Hun likte ikke at jeg gav den annet enn hundemat. Hunden selv åt hva som helst. Det så ut som om den foretrakk selv kattemat, grønnsaker og frukt framfor sin egen mat..........Middagsrester og brødskiver var rene delikatessen!

Pass bare på at hunden ikke blir for fet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg, for jeg er oppvokst med hund som aldri fikk hundemat, bare rester fra menneskemat.

Min datter fikk seg hund mens hun bodde hjemme. Hun likte ikke at jeg gav den annet enn hundemat. Hunden selv åt hva som helst. Det så ut som om den foretrakk selv kattemat, grønnsaker og frukt framfor sin egen mat..........Middagsrester og brødskiver var rene delikatessen!

Pass bare på at hunden ikke blir for fet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen får tørrfôr (Eukanuba/Hills) som jeg bløter opp i litt vann. Slenger alltid oppi litt middagsrester, brød eller noe lignende. Bytt aldri ut tørrfôret med mat, gi den i tillegg!

I hundens første leveår, og allerhelst frem til den er ferdig røntget i 18 mnd alder (stor hund) SKAL den ha skikkelig fôr! Dvs Eukanuba/Hills. Hills fôret inneholder noe mindre energi, men er jevngodt ellers. Det er kun disse to som duger med tanke på å styrke ledd og skjelett, og er ekstra viktig på store hunder. Koster skjorta, men har man ikke råd til å spandere 500 kroner i mat til bikkja i måneden, så burde man gitt faen i å skaffe seg hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hundemor

Nå vet jeg ikke hvordan hundefor egentlig er laget men med tanke på hva det svenske livsmedelsverket fant ut angående mat som var stekt eller fremtstillt ved hjelp av tørkemetoder er jeg ikke sikker på at hundefor og kun hundefor er det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Raglan

Den 1. hunden vår, en setter, var en særing i matveien og foretrakk skiver og kunne sulte seg i dagvis for ikke å få viljen sin. Av og til vant hun *s*

Hun hadde dårlig og tørr pelskvalitet.

Den 2. hunden, en Flatcoatet retriever, spiste alt han kom over og spiste like gjerne hundefor , som rå løk. Flott pels på en flott hund.

Den 3. hunden, en Am.Cocker Spaniel, var også en særing og foretrakk skiver, men måtte pent finne seg i tørrfor innimellom.

Litt tørr pels på henne, og ikke helt god pelskvalitet

Den hunden vi nå har er en Mellomschnauzer tispe på 4 år , og som stort sett bare har fått tørrfor. Først Royal Canin, deretter Eukanuba, og nå har vi faktisk gått vekk fra dyrlegeforet og begynt å kjøpe i kolonialen. Pedigree ?? eller hvordan det skrives.

Det er det foret hun har vært mest glad i av tørrforene vi har brukt.

Hun får middagsrester i tørrforet når vi har det. Men alltid tørrfor som basis.

Iblandt får hun terninger av tørket lever over tørrforet.

Hun er en flott hund, med en flott pels.

Jeg ville latt tørrfor være basis, og litt middagsrester oppi av og til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raglan

Når det gjelder hundefor, er det en hel rekke meninger om dette, like mange som det finnes hundeeiere vil jeg tro :-)

Første bud er å finne et fullkostfor som hunden fungerer bra på. Tørrfor er vel hva de fleste velger.

Mange påstår at man MÅ kjøre på hundefor fra dyrebutikker etc, men, det er faktisk bare en som kan avgjøre om foret skal kjøpes i dyreforretning eller i vanlig butikk: Hunden.

Hundens pels skal være blank, avføringen fast og fin, ikke rennende øyne, flass eller mye røyting.

En grei ovedregel er å ha tørrfor som basismat. Fore med tørrforet hver dag - helst oppbløtt da tørrfor suger til seg enorme mengder vann, samt at kroppen lettere tar opp maten når den er oppbløtt. Har man middagsrester, og hunden tåler å få dette, så kan noe av basisforet erstattes med dette.

Vær obs på sterk mat - svært få hunder tåler det. Unngå også fet mat, fløteprodukter ol. Fettranden fra koteletter er heller ikke å anbefale.

Ellers er det bare å entre det store formarkedet og finne foret som passer for nettopp DIN hund. Men, regner med at oppdretter kjørte på ett merke, og om dette fungerer på hunden, så vil jeg anbefale dere å fortsette med dette.

[email protected]

Mens jeg har deg på " tråden" - det var gode råd du ga oss ang. sykling med hund.

Vi kjøpte en flott og dyr skinnsele til henne, og hun traver så fint ved siden av sykkelen at en skulle ikke trodd hun hadde gjort annet.

Hun hyler når hun ser vi tar ut syklene og kan ikke komme fort nok avgårde.

Gjør det noe om det blir litt galopp innimellom travingen ??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen får tørrfôr (Eukanuba/Hills) som jeg bløter opp i litt vann. Slenger alltid oppi litt middagsrester, brød eller noe lignende. Bytt aldri ut tørrfôret med mat, gi den i tillegg!

I hundens første leveår, og allerhelst frem til den er ferdig røntget i 18 mnd alder (stor hund) SKAL den ha skikkelig fôr! Dvs Eukanuba/Hills. Hills fôret inneholder noe mindre energi, men er jevngodt ellers. Det er kun disse to som duger med tanke på å styrke ledd og skjelett, og er ekstra viktig på store hunder. Koster skjorta, men har man ikke råd til å spandere 500 kroner i mat til bikkja i måneden, så burde man gitt faen i å skaffe seg hund.

Hvor har du fått det fra at det er kun de to merkene som duger?Det er jo bare tull. Hills er ikke noe bra fór i det hele tatt. Det er nå bevist at billigfór er vel så bra. De som jobber i dyrebutikkene vil selfølgelig anbefale det de selger og si at ingenting annet duger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen får tørrfôr (Eukanuba/Hills) som jeg bløter opp i litt vann. Slenger alltid oppi litt middagsrester, brød eller noe lignende. Bytt aldri ut tørrfôret med mat, gi den i tillegg!

I hundens første leveår, og allerhelst frem til den er ferdig røntget i 18 mnd alder (stor hund) SKAL den ha skikkelig fôr! Dvs Eukanuba/Hills. Hills fôret inneholder noe mindre energi, men er jevngodt ellers. Det er kun disse to som duger med tanke på å styrke ledd og skjelett, og er ekstra viktig på store hunder. Koster skjorta, men har man ikke råd til å spandere 500 kroner i mat til bikkja i måneden, så burde man gitt faen i å skaffe seg hund.

Det er da flere merker som er minst like bra som de du nevner! Som fx Pedigree Advance og Royal Canin går da for å være bra merker. Husker ikke heeelt hva vi bruker akkurat nå, Advance-forhanleren vår har nemlig flytta, så vi måtte bytte for...

Advance er forøvrig noe heeelt annet enn de andre Pedigree-produktene. Mye bedre enn Pedigree Pal, som selges i butikkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å si hva som er best. Den gamle hunden vår, Tiran, spiste bare billigfor og middagsrester, han ble dobbel champion allikevel ;-) Han flasset med endel fortyper, de holdt vi oss unna. Fikk masse surmelk og gulerøtter når det var sesong for de norske, han likte nemlig ikke de italienske ;-D

Han hadde veldig fin pels, og fikk skryt for det på kritikkene fra dommerene.

Hunden vi har nå, Wenia, spiser kun spesialfor, dvs. for som kjøpes hos veterinær eller spesialforhandler. Hun får sjelden middagsrester (er på slankern etter valpekull), men får surmelk.

Hun har ikke så fin pels som Tiran, men det er vanlig at tisper har mattere pels, ihvertfall etter valpekull.

Men to tips er surmelk og gulerøtter. Det gjør pelsen myk og glansfull ;-)

Følg med på flassing, vektøkning og sånt, så finner dere nok et for som passer.

Og forresten, de "dyre" fortypene trenger ikke nødvendigvis å være så mye dyrere i bruk. De inneholder mer næring pr. gr. og du trenger da ikke gi hunden så mye mat av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund trenger andre næringsstoffer enn vi mennesker gjør, og i en annen sammensetning. Således tror jeg at å basere seg på restemat fra det menneskelige middagsbordet blir helt feil. Hunden kan også fort bli for fet av vår mat, i tillegg til at den kan komme til å lide av mangelsykdommer.

Jeg ser imidlertid ikke noe galt i å la hunden få litt menneskemat nå og da, som f.eks. kjøtt- og grønnsaksrester, spedd opp i sin egen mat. Men det skal kun være en gang i blant, og som et tillegg til basiskosten som er hundefòr.

Å spise hundemat trenger slett ikke være noen ensformig og kjedelig affære ! Det finnes et vell av typer og sorter på markedet, så det er bare å variere.

Den gangen jeg hadde hund, pleide vi faktisk å kjøpe svære poser (nesten sekker) med kjøttavskjær, innvoller og andre kjøttrester fra slakteri. Vi la det i fryseren, og tok opp etter behov. Dette kokte vi, og hakket opp litt før hunden fikk det. Skikkelig gourmetmat for hunden vår iallefall ! Billig var det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du fått det fra at det er kun de to merkene som duger?Det er jo bare tull. Hills er ikke noe bra fór i det hele tatt. Det er nå bevist at billigfór er vel så bra. De som jobber i dyrebutikkene vil selfølgelig anbefale det de selger og si at ingenting annet duger.

Er du dum? Grunnen til at de bra fôrene gjorde det dårlig i den møkkatesten til TV2 var jo at den ble tatt på helt feil grunnlag! Det ble ikke tatt hensyn til hvor mye hundene skulle ha, hvor mye av det som blir puttet inn som kommer ut igjen... osv. Om man fôrer i riktig mengde er det ikke så mye dyrere å bruke et skikkelig merke!

Dessuten går de ut fra at alle er så forbanna kjipe og gjerrige at de trekker gode produkter langt ned på grunn av at det koster noe ekstra. Jeg har pratet med ulike oppdrettere (som ikke selger fôr eller tjener på å anbefale noe) og sett en del selv, så ikke kom her og fortell meg at billigfôrene er like gode, for det er bare piss! Og det verste av dem alle er Labb, som kom på 1.plass i testen til TV2.

Og som dere alt har skjønt: jeg blir så hoppende forbanna på folk som skal ha hund men ikke gidder å bruke noe særlig med penger på den! Kan man ikke gi hunden et godt liv med skikkelig mat (fôrer du med møkkafôr det første året er sjansen stor for at hunden får problemer med skjelett/ledd senere, særlig større hunder) kan man gi faen i å skaffe seg hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du dum? Grunnen til at de bra fôrene gjorde det dårlig i den møkkatesten til TV2 var jo at den ble tatt på helt feil grunnlag! Det ble ikke tatt hensyn til hvor mye hundene skulle ha, hvor mye av det som blir puttet inn som kommer ut igjen... osv. Om man fôrer i riktig mengde er det ikke så mye dyrere å bruke et skikkelig merke!

Dessuten går de ut fra at alle er så forbanna kjipe og gjerrige at de trekker gode produkter langt ned på grunn av at det koster noe ekstra. Jeg har pratet med ulike oppdrettere (som ikke selger fôr eller tjener på å anbefale noe) og sett en del selv, så ikke kom her og fortell meg at billigfôrene er like gode, for det er bare piss! Og det verste av dem alle er Labb, som kom på 1.plass i testen til TV2.

Og som dere alt har skjønt: jeg blir så hoppende forbanna på folk som skal ha hund men ikke gidder å bruke noe særlig med penger på den! Kan man ikke gi hunden et godt liv med skikkelig mat (fôrer du med møkkafôr det første året er sjansen stor for at hunden får problemer med skjelett/ledd senere, særlig større hunder) kan man gi faen i å skaffe seg hund!

Det man må huske på, når det gjelder hundemat, er at , som oss mennesker, er hunder individer. En hund kan godt tåle å bli foret på så-kalte billigmerker, mens en annen ikke vil tåle det. Man må se det hele an på hunden.

Er dog enig med deg, Regl@n, i at mange skaffer seg hund og ikke viser større interesse for hundens ve og vel.

Labb ble kåret som vinner av tv2 hjelper deg, og, for enkelte hunder fungerer dette foret utmerket. For andre medfører det løs mage, flass, håravfall og rennende øyne - på lik linje som de fleste for.

Det finnes, pr i dag, intet "rent" hundefor hvor tilsetningsstoffer ikke er tilsatt. Nærmest man kommer er vom, men det må gies med vitaminer, da man fjerner vitaminene fra vommen pga. holdbarhet og lukt.

Som jeg skrev i mitt første innlegg - og som viser seg her, er at det finnes like mange meninger om foring av hund, som det gjør hundeeiere. De fleste hundeeiere vil anbefale det foret deres hund bruker - forståelig nok, men, ingen hunder er like og ingen reagerer likt på samme for.

Derfor er det viktig å finne det foret som passer DIN hund - enten det koster 40kr kg eller 10kr kg. Hunden er, uansett hvordan vi vrir og vender på det, den eneste rette til å bedømme foret.

Hva gjelder foring og skjellett. Man ser at hunder av større raser som fores lenge på valpefor vokser hurtigere enn normalt. Dette medfører ofte leddproblemer i veksten.

Når det gjelder foring på menneskekost er det viktig å ta i betraktning at for de fleste som vokste opp med hunder som fikk middagsrester og fungerte fint på det, gjerne er rundt 30 - 40 år gamle nå, og på den tiden var også menneskekosten sunnere enn hva den er i dag. Samt at man oftere og oftere tyr til hurtigmat av ulike slag, og der er viktige vitaminer som regel dampet vekk. Men igjen, det er bare hunden som kan vise på helsen hvordan for den fungerer på.

Folk snakker ofte om variasjon i hundens kosthold. Årsaken til at vi har fullkostfor i tørrform, er at man har fått puttet inn vitaminer og mineraler som hunden trenger i ett og samme for. Da slipper vi hundeeiere lettere unna, for vi slipper lage maten selv.

Det er viktig at hunder får ett velbalansert måltid pr dag, med innhold av viktige mineraler og vitaminer. Å lage ett slikt for hjemme, er fullt mulig, men de aller færreste gidder ta seg bryet med dette. Dessuten vil kostnadene som regel overstige de priser man finner på for i ulike forretninger.

Basert på mine egne erfaringer, samt oppdrettere og hundeeiere jeg omgås og har kontakt med, mener jeg at å kjøre på en fast fortype som hunden fungerr på, er det beste. Det er intet i veien for å erstatte deler av foret med middagsrestr, så lenge det ikke består av for mye melkeprodukter og sterkt krydder. Litt kjøttkaker og brun saus, synes de fleste hunder er snadder.

Men, dette er noe ingen hundeeiere noen gang vil bli enige om. Bare husk på at det er hunden som viser om den fungerer på foret den får. Fast fin avføring, blank pels uten unormal røyting, ikke rennende øyne - dette er beste bevis på at hunden fungerer bra på foret den får.

Regl@an: Årsaken til at jeg setter dette innleget under ditt, er fordi jeg følte at det passet best inn, med tanke på "diskusjonen" med spirito. Så ikke noe vondt ment til deg :-)

[email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg har deg på " tråden" - det var gode råd du ga oss ang. sykling med hund.

Vi kjøpte en flott og dyr skinnsele til henne, og hun traver så fint ved siden av sykkelen at en skulle ikke trodd hun hadde gjort annet.

Hun hyler når hun ser vi tar ut syklene og kan ikke komme fort nok avgårde.

Gjør det noe om det blir litt galopp innimellom travingen ??????

Kjempeflott at syklingen går bra :-) Bra trim for hund og eier.

Neida, det er ikke farlig om den gallopperer en gang i blandt innimellom traven. Det som er, er at man ikke skal sykle med hunden i gallopp hele tiden. Som regel regulerer hundene farten fint selv, så da er det viktig for oss to-bente at vi tilpasser farten. Men, bare husk at det ikke skal gå for fort :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelaget mat er bra, men ikke bare rester av menneskemat. Der mangler det stoffer dyra bør ha, og har stoffer de ikke bør ha.

Her er hva veterinær Michael Fox sier:

Most of the ingredients in the better-quality dog and cat foods are byproducts from the human food and beverage industries that are combined in various proportions, along with certain supplements and preservatives to make a scientifically formulated, completely balanced diet.

Such formulated diets are certainly better than an inconsistent diet of various table scraps, the nutritional value of which may be in doubt. I know of no recent scientifically valid long-term studies comparing the health benefits of balanced diets consisting of home-cooked whole food (as sold in grocery stores to people) with commercially processed dog and cat foods.

So, the jury is still out from a strictly scientific perspective. But, from a clinical perspective, many veterinarians now advocate home-prepared pet foods or the commercial equivalent that is free of preservatives, synthetic additives, and food and beverage industry byproducts.

Skeptics dismiss all this as an extension of the "health food cult" to people's pets. But, without scientific and clinical evidence to the contrary, I advocate home-prepared diets that are nutritionally complete, or that supplement a good-quality "convenience" prepared pet food, canned or dry, as I do for my three dogs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raglan

Kjempeflott at syklingen går bra :-) Bra trim for hund og eier.

Neida, det er ikke farlig om den gallopperer en gang i blandt innimellom traven. Det som er, er at man ikke skal sykle med hunden i gallopp hele tiden. Som regel regulerer hundene farten fint selv, så da er det viktig for oss to-bente at vi tilpasser farten. Men, bare husk at det ikke skal gå for fort :-)

Takk igjen for svar. Du er til god hjelp når jeg lurer på noe;-)

Vi avpasser farten etter Ayla og roer ned hvis vi ser hun galloperer.

Har du noe erfaring med bur ?

Vi lånte et bur til en flyreise nettopp og trodde derfor hunden var blitt litt skremt av å være i bur. Hun hadde det sikkert ikke så festlig der hun satt, og jeg krympet meg for hver mellomlanding. To i tallet hver vei.

Men vi køpte et bur forrige dagen - og forsyne meg ligger hun i det om natten.

Vi har latt det stå fremme med åpen dør og med det teppet hun hadde inni da vi fløy , men det ser ut til at hun finner helt roen inni der.

Koselig å se på henne når hun krøller seg sammen og lager godlyd ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for svar. Du er til god hjelp når jeg lurer på noe;-)

Vi avpasser farten etter Ayla og roer ned hvis vi ser hun galloperer.

Har du noe erfaring med bur ?

Vi lånte et bur til en flyreise nettopp og trodde derfor hunden var blitt litt skremt av å være i bur. Hun hadde det sikkert ikke så festlig der hun satt, og jeg krympet meg for hver mellomlanding. To i tallet hver vei.

Men vi køpte et bur forrige dagen - og forsyne meg ligger hun i det om natten.

Vi har latt det stå fremme med åpen dør og med det teppet hun hadde inni da vi fløy , men det ser ut til at hun finner helt roen inni der.

Koselig å se på henne når hun krøller seg sammen og lager godlyd ;-))

Lese nickene til folk har jeg tydeligvis trøbbel med, ser jeg...Regal og [email protected], flink er jeg ikke bestandig :-)

Men, ja, jeg har erfaring med bur. Har brukt det på noen av mine hunder - ikke bare i bil eller på reise, men også inne.

Å ligge i bur på flyreise er noe helt annet enn å ligge i bur hjemme. Det er som regel ikke buret som skremmer på flyturen, men lyden, trykket etc - de færreste hunder liker seg på en flytur. Derfor mange blir dopet på reisen.

Hva angår bur inne - kjempeflott om hunden trives i dette. Veldig praktisk å ha noe som hunden føler seg trygg i. Det kan være det kommer besøk som ikke liker hunder, eller som f.eks har masete unger som ikke vil la hunden være i fred, og da er det fint for hunden om den kan slappe av i sitt lille "rede".

Mange mener det er dyreplageri å ha hunder i bur - jeg er ikke i den oppfatningen, så lenge buret blir brukt forsvarlig. Dessuten finnes det hunderaser som har trøbbel med å være alene hjemme, og som kun klarer å slappe av om de får begrenset område å være på, slik som bur.

Synes dere skal fortsette å oppmuntre hunden til å bruke buret - praktisk å ha. F.eks dersom dere skal bort et sted, f.eks hotell og ha med hunden. da kan dere også ta med buret, så har hunden lettere for å finen roen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...