Gå til innhold

Bør det bli straffbart å ta livet av spedbarn?


Gjest eller?

Anbefalte innlegg

Gjest eller?

De melder på radion i dag at de har funnet et dødt spedbarn i skogen på Konnerud ved Drammen. Politiet oppforder moren til å melde seg. Og hun har ingenting å frykte; det er nemlig ikke forbudt å "ta livet av barnet i dets første leveår"(!) Det står i loven, tro det eller ei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat den loven ville jeg nå gjerne ha sett, da.... Før jeg kjøper den påstanden.

Altså; en link hadde kanskje vært på sin plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo ikke stemme, og det må da du og skjønne. Det har jo vært flere saker i det siste hvor foreldre har blitt dømt for å ha mishandlet sine spedbarn til døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eh, det kan vel ikke være riktig! Det er vel i høyeste grad straffbart, men mulig det finnes en bestemmelse om formildende omstendigheter med betydning for straffeutmålingen hvis drapet skjer like etter fødselen, eller noe i den retningen...men noen mødre som gjør slikt kan jo være sinnsyke i gjerningsøyeblikket, og derved gå fri for straff av den grunn, men det er jo noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eller?

Det kan jo ikke stemme, og det må da du og skjønne. Det har jo vært flere saker i det siste hvor foreldre har blitt dømt for å ha mishandlet sine spedbarn til døde.

Hvis begge foreldrene, eller kun far gjør det, så er det selfølgelig en drapssak. Men ikke hvis mor gjør det(!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laura b

Hvis begge foreldrene, eller kun far gjør det, så er det selfølgelig en drapssak. Men ikke hvis mor gjør det(!)

Det er da flere kvinner i Norge som er dømt for å ha tatt liv av eget spedbarn!

Hvor i loven står det at kvinner ikke skal straffes for å ta livet av barn under ett år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull. Det er ei avisand. Mord er mord, åkke som. Men at moren kan være gal, er jo en annen sak. Det er nok i de tilfellene at dommen har blitt forbausende mild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eller?

Her tar du eller personen på radioen grundig feil. Jeg hørte gjennom NRK Radio sitt innslag

http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/1884048.html

men der var det ihvertfall ingen påstand av den typen du kommer med.

"Han regner med at hun trenger hjelp"

Hvem gjør ikke det etter et drap? Det gjorde sikkert Shamal Hussein også...

Det er liksom automatikk i at spedbarndrap er begått p.g. a. morens problemer. Det blir for lett å bare kunne si at "jeg hadde det vondt" og så er man fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lazygirl

Ja faktisk er norges lov slik at du hvis du dreper ditt spedbarn kan du "komme unna med det" fordi du grunnet fødsel og barsel m.m. kan være i psykisk ubalanse, slite med fødselsdeprsjoner m.m.

Så det er fullt mulig å ungå fengsel men da bør du vel i rimlighetens navn bli innlagt på psykavdelning i det minste...eller?

Men hvis barnafar derimot for eksempel i desperasjon kveler kolikk babyen sin blir han uten tvil dømt for det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Står verkeleg det i lova?

Eg trudde lova var slik at det var dersom mor innan 24 (eller 48?) timar etter födselen tok livet av det nyfödte barnet at ho kunne slippe straff. Men EITT ÅR ??? Kva er DÉT for noko? No trur eg det er noko feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den opprinnelige m&m

Jeg tror det ikke, du må ha hørt feil.

Det var jo en mor oppe i Nord-Norge som ble dømt for å ha tatt livet av sin baby på et par mnd., hun ble mistenkt for drap på flere barn tidligere. Mange mente hun var syk, men hun ble dømt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cipra

"Han regner med at hun trenger hjelp"

Hvem gjør ikke det etter et drap? Det gjorde sikkert Shamal Hussein også...

Det er liksom automatikk i at spedbarndrap er begått p.g. a. morens problemer. Det blir for lett å bare kunne si at "jeg hadde det vondt" og så er man fri.

GAMAL HUSSAIN!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at du kanskje må finne en link som kan dokumentere dette!!! Dette tror vi ingenting på!

At en mor kan bli frikjent pga. fødselspsykoser (sinnsyk i gjerningsøyeblikket, eller lignende) det kan så være, men det er KLART at det er forbudt å drepe spebarn i utgangspunktet!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...