Gjest Mags Skrevet 29. mai 2002 Del Skrevet 29. mai 2002 Vi har nylig fått konstantert at det er mye muggsopp på veggen på badet og i deler av kjelleren. Jeg har sett at deler av veggen (malt strie) på badet er misfarvet, men har ikke reagert før vi fikk fagmenn til å vurdere pris for oppussing av badet m.m. Den ene av disse ville ikke oppholdt seg lenge av gangen på badet, og ville ikke hatt barna på ni måneder og tre år der lenge av gangen. Nå har det seg slik at vi alle sammen har hostet mye siden påske, og gutten vår på ni måneder har gått fast på flutide siden påsken. Dette var utløst av en kraftig influensa. Jeg synes jeg har klødd i ansiktet, øynene, nesen, øregangene, har fått mine første utslett på albuene og ankelen i mitt liv!!!, og håper og tror dette kan ha sammenheng med sterk forekomst av muggsopp. Vi bor i soverom rett ved siden av badet. Det samme gjør barna. Mitt spørsmål er hvor ille det er å bo med så små barn vegg i vegg med så sterk forekomst av muggsopp i ukesvis og muligens et par måneder før badet (og kjelleren) kan pusses opp. Jeg tenker særlig på at lillegutt allerede går på astmamedisiner. Det er p.t. vanskelig å vite om han er astmatiker eller et surklebarn, men han har tung pust og småhoster litt enda, men slett ikke slik han var da han begynte med medisiner. Jeg er muligens en smule hysterisk av meg, men jeg liker ikke tanken på å bade barna der inne før oppussingen. Eller vil det bare være å overdrive når det er av midlertidig karakter...? Jeg har faktisk intuitivt fokusert på innemiljøet en tid, og forstår ikke hvorfor jeg ikke har tenkt på muggsopp før dette ble oppdaget. Jeg har følt at noe var galt her inne. Jeg har sett at flere har vært inne på slapphet som mulig reaksjon på dette, men det har hverken blitt bekreftet eller avkreftet. Selv har jeg vært uforklarlig slapp i lengre tid, men jeg har da også to aktive små barn, så hvor opplagte er andre småbarnsforeldre, egentlig... Vel, fins det mulighet for en viss sammenheng mellom uopplagthet og muggsoppallergi...? Jeg har trodd at alle allergier som ikke er kontaktallergier, er atopiske allergier. Jeg lærte nylig at muggsoppallergi ikke er atopisk. Hva ligger i det? Hva er det da..? Jeg har ingen andre kjente allergier. Er det da mulig at det kun er dette jeg reagerer på, eller vil man normalt utvilke andre allergier samtidig med dette...? Jeg er ikke spesielt plaget av pollensesongen, og kløen har vedvart hele vinteren... Og en siste ting. Kan man nærmest "smake" muggsoppen..? Nå som jeg er oppmerksom på den, synes jeg at jeg får en metallisk smak i munnen på badet. Er jeg helt paranoid nå? Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/56327-muggsopp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 31. mai 2002 Del Skrevet 31. mai 2002 Kjære Mags Du er nok hverken paranoid eller hysterisk, men reagerer normalt med engstelse på sterk forekomst av muggsopp i et fuktig baderom. Reaksjon på muggsopp kan være allergisk, både atopisk allergi og andre allergiske mekanismer. Men vel så ofte er reaksjon på muggsopp i fuktige rom en rent toksisk effekt av muggen. Og det er godt mulig du kan smake muggen, men i alle fall kan den luktes. Man er blitt mer og mer oppmerksom på at mugg har betydning for folks helse og kan føre til mange forskjellige typer plager. Hoste og luftveisproblemer er vanlig, men mer uklare symptomer som slapphet og illebefinnende .- generelt følelse av uvelhet forekommer også. Jeg synes det er vanskelig å råde deg med hensyn til å benytte baderommet til barna og å sove ved siden av - det synes jeg du skal ta opp med din egen lege, eventuelt søke råd hos fagpersoner i kommunen du bor - du kan henvende deg til teknisk etat. I alle fall bør dere sette i gang å få utbedret skadene som er i veggene så snart som det er mulig. Jeg skulle tro soverommene er OK så lenge du ikke merker mugglukten der, men det går også an å få un dersøkt hvordan luftkvaliteten er i disse rommene. Lykke til videre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/56327-muggsopp/#findComment-236198 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.