Gå til innhold

Dilemma - salg av hus


Gjest kshdkjhdkjh

Anbefalte innlegg

Gjest kshdkjhdkjh

Vi har nettopp solgt et hus som vi snart skal flytte ut i fra.

I taksten står det at taket er ca. 20 år gammelt. Denne typen tak anbefales å byttes ut nettopp hvert 20. år, og vår plan var å gjøre det denne sommeren.

Vi har to ganger anbefalt kjøper å bytte taket. Det vi har sagt er at vi ikke har sett noen lekkasjer, men at taket er gammelt og at det derfor bør gjøres ihvertfall innen et par år.

I går oppdaget vi dessverre at det har begynt å dryppe inn fra taket. Så hva gjør vi nå? Det skal ikke bo noen i andre etasje det første året etter overtakelsen, så det er ikke så sannsynlig at dette oppdages fort. Dermed kan jo alvorlige skader oppstå.

Kjøper har en del penger til disposisjon for oppussing og vedlikehold. Vi har anbefalt at taket og badet (der det er fukt hun vet om) blir prioritert. Tydeligvis har hun planer om å bruke pengene på noe helt annet. Vi har tenkt at det er ufornuftig, men at hun får styre selv.

Vi mener det er moralsk riktig at kjøper betaler for skifte av tak. Hun visste at taket måtte skiftes da hun kjøpte huset. Med nytt tak ville taksten ha vært en del høyere.

Men hvis vi forteller at taket lekker, kan vi likevel måtte være med og betale på taket. Eierskifteforsikringen gjelder dessuten ikke på forhold som oppdages før overtakelse, så det er vår privatøkonomi dette dreier seg om.

Hva ville dere gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det burde være mulig å komme fram til en minnelig ordning. At taket bør skiftes er ikke det samme som at det lekker. Hva med å forhandle? Spleiselag kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kshdkjhdkjh

Det burde være mulig å komme fram til en minnelig ordning. At taket bør skiftes er ikke det samme som at det lekker. Hva med å forhandle? Spleiselag kanskje?

Jeg er helt uenig. Det koster ikke mer å skifte taket enten det begynner å lekke to uker før eller to uker etter overtakelse. Vi har sagt at taket kan begynne å lekke hvis hun ikke skifter det.

Det var en del av prisen på huset da vi solgte at tak og bad må skiftes. Hvis disse tingene var i stand, skulle vi også hatt høyere pris for huset. Hun fikk huset billig i forhold til beliggenhet og størrelse.

Så det jeg lurer på er hvordan jeg skal løse dette uten å måtte betale noe selv. Hvis vi forteller om lekkasjen, og hun saksøker oss, da er jeg faktisk ganske sikker på at vi vinner. Men jeg vil helst unngå at det blir noen sak av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt uenig. Det koster ikke mer å skifte taket enten det begynner å lekke to uker før eller to uker etter overtakelse. Vi har sagt at taket kan begynne å lekke hvis hun ikke skifter det.

Det var en del av prisen på huset da vi solgte at tak og bad må skiftes. Hvis disse tingene var i stand, skulle vi også hatt høyere pris for huset. Hun fikk huset billig i forhold til beliggenhet og størrelse.

Så det jeg lurer på er hvordan jeg skal løse dette uten å måtte betale noe selv. Hvis vi forteller om lekkasjen, og hun saksøker oss, da er jeg faktisk ganske sikker på at vi vinner. Men jeg vil helst unngå at det blir noen sak av det.

Er det ikke mulig å tette akkurat der det er lekkasje? Det er jo ikke alltid hele taket må skiftet med en gang før det? Når dere har fått mindre for huset pga disse feilene, ville jeg spurt fagfolk for å få svar (forbrukerråd, forsikringsselskap )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...