Gå til innhold

Mens etter spontanabort /utskrapning


Siv

Anbefalte innlegg

Lurer på hvor lang tid det er normal at det tar før man for mensen igjen etter en tidlig spontanabort (uke 7).

Jeg lurer også på om jeg bør ha en utskrapning. Skal ta andre hcg prøve i morgen og får svar på torsdag, men er rimelig sikker på at jeg har hatt en sp. a. (De fant ingenting i fostersekken på UL, men mente at detvar for tidlig å se).

Har forøvrig blødd mye , så det ser ut til at kroppen min har tatt hånd om "renselsen" selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei på deg Siv.

Fikk høre på sykehuset at det tar fra 14 dager til 1- 2 måneder fra en spontanabort til mensen kommer. (Noen får umiddelbart eggløsning etter aborten.) Hos noen kan det ta litt lengre tid.

Jeg blødde selv så mye at jeg i dag, 1 uke etter selve aborten fremdeles har problemer med å gå i trapper etc. Spiser jerntabletter, vitaminer, tran og drikker mye. Det kan ta lang tid for kroppen å bygge seg opp igjen etter stort blodtap.

Jeg var selv sikker på at med de enorme blødningene jeg hadde i 1 1/2 døgn etter selve aborten, så ville alt være ute. men det var det ikke. Noen rester lå igjen i livmoren. Hadde utskrapning forige torsdag. Narkose, og ingen smerter etterpå. Blødde som "siste dag i mensen" etter utskrapningen, og nå er det nesten bare litt utflod på truseinnlegget.

Det er ingen behagelig opplevelse å abortere, men det viser seg at vi er MANGE i samme situasjon.

Lykke til på sykehuset i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Det behøver ikke bli noe særlig forsinkelser i menssyklus etter en spontan-abort. Har du abortert, kan det godt ta 2-4 uker før du får eggløsning igjen. Det er heller ikke uvanlig at det tar lenger tid, noe som ofte har sammenheng med at man har hatt en psykisk påkjenning som lager kluss i systemet. Ta det med ro og la naturen styre det hele. Det er uansett lurt å la det gå 2-3 menstruasjoner før du prøver å bli gravid igjen. Leger strides litt om dette, så du kan jo spørre legen som du går til. Det er litt forskjellig praksis fra sykehus til sykehus hvorvidt det blir gjort utskrapning etter en tidlig spontanabort eller ei, derfor kan ikke jeg si noe bastant om dette. Er det mistanke om at det er rester igjen i livmoren etter noen dagers blødning, blir det ofte gjort en utskrapning. Man kan også evt. få noen piller som gjør noe av samme nytten. Når du sier at du har blødd mye, har du nok rett i det at kroppen har klart å rydde opp selv. Lykke til videre.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...