ting Skrevet 16. juli 2000 Del Skrevet 16. juli 2000 Jeg er 22 år og er under utredning hos psykiater for ad/hd(attention deficit hyperacivity disorder) eller hyperkinetisk forstyrelse. Det har etter hvert blitt mer annerkjent at denne lidelsen har et nevrologisk grunnlag. Jeg vet at denne tilstanden kan i Norge utredes av både psykiater og nevrolog. Det jeg lurer på er om en nevrolog ville utredet dette på en annen måte enn en psykiater, og hva består forskjellen eventuelt av? Jeg vet at dette ikke er ditt felt, men da du er den eneste nevrologen på doktoronline, håper jeg at du kanskje har et svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/565-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-adhd-dr-salvesen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi Skrevet 18. juli 2000 Del Skrevet 18. juli 2000 Kjære ting Jeg tror det ikke er noen særlig uenighet mellom neurologer og psykiatere i Norge på dette feltet. Stort sett er det vel psykiatere som har interessert seg mest for tilstanden. Neurologers rolle er vel oftest å avgrense dette mot andre tilstander, altså bidra i differentialdiagnostikken. Ellers finnes det en sentral nemnd på nasjonal basis som tar stilling til oppstart av behandling med amfetamin / Ritalin / liknende preparater hos voksne. I denne nemnda sitter det også i alle fall en neurolog. Jeg tror det er en oppfatning blant kolleger som arbeider spesielt med dette at feltet er vanskelig, og at det ofte er vanskelig å kome frem til hva som er best behandling i det enkelte tilfelle. Generelt gjelder det vel at neurologers tilnærming er mer "somatisk", altså legge mest vekt på ulike undersøkelser av hjernen, mens psykiatere legger mer vekt på en atferdsanalytisk tilnærming. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/565-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-adhd-dr-salvesen/#findComment-2356 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ting Skrevet 19. juli 2000 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2000 Kjære ting Jeg tror det ikke er noen særlig uenighet mellom neurologer og psykiatere i Norge på dette feltet. Stort sett er det vel psykiatere som har interessert seg mest for tilstanden. Neurologers rolle er vel oftest å avgrense dette mot andre tilstander, altså bidra i differentialdiagnostikken. Ellers finnes det en sentral nemnd på nasjonal basis som tar stilling til oppstart av behandling med amfetamin / Ritalin / liknende preparater hos voksne. I denne nemnda sitter det også i alle fall en neurolog. Jeg tror det er en oppfatning blant kolleger som arbeider spesielt med dette at feltet er vanskelig, og at det ofte er vanskelig å kome frem til hva som er best behandling i det enkelte tilfelle. Generelt gjelder det vel at neurologers tilnærming er mer "somatisk", altså legge mest vekt på ulike undersøkelser av hjernen, mens psykiatere legger mer vekt på en atferdsanalytisk tilnærming. Tusen takk for svaret. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/565-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-adhd-dr-salvesen/#findComment-2572 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.