Gå til innhold

spørsmål om ad/hd dr. salvesen


ting

Anbefalte innlegg

Jeg er 22 år og er under utredning hos psykiater for ad/hd(attention deficit hyperacivity disorder) eller hyperkinetisk forstyrelse.

Det har etter hvert blitt mer annerkjent at denne lidelsen har et nevrologisk grunnlag.

Jeg vet at denne tilstanden kan i Norge utredes av både psykiater og nevrolog.

Det jeg lurer på er om en nevrolog ville utredet dette på en annen måte enn en psykiater, og hva består forskjellen eventuelt av?

Jeg vet at dette ikke er ditt felt, men da du er den eneste nevrologen på doktoronline, håper jeg at du kanskje har et svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi

Kjære ting

Jeg tror det ikke er noen særlig uenighet mellom neurologer og psykiatere i Norge på dette feltet. Stort sett er det vel psykiatere som har interessert seg mest for tilstanden. Neurologers rolle er vel oftest å avgrense dette mot andre tilstander, altså bidra i differentialdiagnostikken.

Ellers finnes det en sentral nemnd på nasjonal basis som tar stilling til oppstart av behandling med amfetamin / Ritalin / liknende preparater hos voksne. I denne nemnda sitter det også i alle fall en neurolog.

Jeg tror det er en oppfatning blant kolleger som arbeider spesielt med dette at feltet er vanskelig, og at det ofte er vanskelig å kome frem til hva som er best behandling i det enkelte tilfelle.

Generelt gjelder det vel at neurologers tilnærming er mer "somatisk", altså legge mest vekt på ulike undersøkelser av hjernen, mens psykiatere legger mer vekt på en atferdsanalytisk tilnærming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære ting

Jeg tror det ikke er noen særlig uenighet mellom neurologer og psykiatere i Norge på dette feltet. Stort sett er det vel psykiatere som har interessert seg mest for tilstanden. Neurologers rolle er vel oftest å avgrense dette mot andre tilstander, altså bidra i differentialdiagnostikken.

Ellers finnes det en sentral nemnd på nasjonal basis som tar stilling til oppstart av behandling med amfetamin / Ritalin / liknende preparater hos voksne. I denne nemnda sitter det også i alle fall en neurolog.

Jeg tror det er en oppfatning blant kolleger som arbeider spesielt med dette at feltet er vanskelig, og at det ofte er vanskelig å kome frem til hva som er best behandling i det enkelte tilfelle.

Generelt gjelder det vel at neurologers tilnærming er mer "somatisk", altså legge mest vekt på ulike undersøkelser av hjernen, mens psykiatere legger mer vekt på en atferdsanalytisk tilnærming.

Tusen takk for svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...