Gå til innhold

Kjærester- også etter at barna begynner å komme?


1234

Anbefalte innlegg

Jeg og min mann har snakket mye om barn i det siste, begge vil fremdeles vente noen år. Men min mann er bekymret for hva som vil skje med forholdet vårt etter at barna kommer. Vi har hørt mye forskjellig. Sjalusi til barna, mindre sexlyst, at man glemmer å være kjærester osv.

Kanskje noen som har fått barn kan fortelle om deres opplevelser av dette, og jeg vil gjerne høre om eventuelle positive konsekvenser barn har fått på kjærlighetsforholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Jeg tror du peker på et viktig og ofte skjult problem. Det er et faktum at mange nybakte foreldre får det nye forholdet til barnet nesten som en erstatning for kjæresteparforholdet. Når dere er så bevisste på denne mulige fallgruben, håper jeg dere vil klare å bevare gnisten og prioritere tid og nok rom for dere to voksne dersom barn skulle dukke opp i familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt samme kjæreste i 16 år, og på de åra har vi fått fire barn.

Vi er ikke noe superpar, og vi er ikke kjærester hele tida, men veldig ofte....

Det jeg synes har vært viktigst for oss, er at vi har omtrent samme verdisyn, vi er gode venner, og vi har masse å diskutere ved middagsbordet. I perioder hvor vi egentlig ikke har vært så veldig forelska i hverandre, har vi i alle fall ikke kjeda oss. Og så blusser den deilige forelskelsen opp igjen med ujevne mellomrom, og gjør det godt å leve.

Når det gjelder sex etter at ungene har blitt født, har det ikke vært lysten som har hindra oss i å ha sex, men heller praktiske ting, som at den lille babyen som sover på foreldrenes soverom, våkner ved hver minste lille lyd. Løsningen ble å snike seg ut av rommet.

I perioder når ungene krevde mye oppmerksomhet om natta, hadde vi sex når begge to var noenlunde våkne og uthvilte samtidig, det var sjelden om natta....

Vi har passa på å ha voksentid - både hjemme etter ungene har lagt seg, og vi reist bort bare voksne av og til. I tillegg har vi vært mye ute - ikke så mye for å feste, men vi har gått på kino og ut for å spise, eller bare besøkt venner uten å ha med ungene.

Jeg tror at hvis man bare sørger for å ha nok tid til å være voksne, sammen, ikke bare hver for seg, vil det være det beste en kan gjøre for kjæresteforholdet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...