Gjest redd Skrevet 30. mai 2002 Del Skrevet 30. mai 2002 Jeg er ei jente på 29 år, gravid i 19. uke med mitt 5. barn. Jeg har mye åreknuter på bena (leggene), særlig det ene er ille, mer blått en hudfarget, særlig nederste delen. Åreknutene er stygge, men det har aldri vært vonde, derfor har jeg aldri gjort noe med dem. De har blitt gradvis verre for hvert svangerskap. Dette er mitt siste (ikke planlagt sv. skap) barn. Åreknutene er ikke vonde nå heller, bare så det er klart. Jeg føler meg frisk. En del av den øverste delen av leggen (på begge bena, men det ene er verst), er litt hoven, og misfarget (rødlig). Dette er ikke vondt, og det har vært slik lenge, iallfall siden jeg fikk mitt siste barn som nå er 2 år og 4 mndr. Nå har jeg lest at slik hevelse og misfarging kan være tegn på begynnende blodpropp eller årebetennelse. Fikk litt hetta, har overhodet ikke tenkt på at dette kunne være farlig, har som sagt hatt det lenge og det er ikke vondt. Hevelsen er ikke konstant, den er verre når jeg har gått og stått mye, om morgenen synes den nesten ikke. Kan en blodpropp utvikle seg så sent - bør jeg løpe til lege nå? Jeg har et dårlig forhold til legen min og går derfor kun til jordmor under svangerskapet. Blodtrykket mitt er normalt, og jeg røyker ikke. Veier nok noen kilo for mye, men kostholdet er ok. Er ganske engstelig... Håper på svar! Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/56555-blodpropp-%C3%A5rebetennelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Svar til Red. Du trenger ikke engste deg for at de forandringer du har på leggene er en blodpropp under langsom utviking. Det er ganske vanlig at åreknuter forstørrer seg under et svangerskap, og det kan virke som om det vil være fornuftig å få vurdert om det ikke er ønskelig å stelle med dine åreforandringer operativt etter at du har din 5. fødsel bak deg. Åreknuter oppstår hos endel personer som følge av disposisjon (ofte arvelig), langvarig trykkøkning i venene (samleårene) i legger og lår, hvilket blir tilfellet i løpet av en graviditet, osv. Slik trykkøkning vil kunne svekke de strukturene som fungerer som klaffer i venene, og dermed vil trykket nedover kunne forplante seg fritt uten klaffemotstand. Derfor vil hevelse, "knutedannelse" og blå misfarvning bli markert verre etter en dag med mye arbeid i stående stilling, etc. Det er mulig at disse forholdene blir ytterligere litt mer uttalt hos deg de siste ukene av ditt svangerskap, men de forandringene du beskriver er ikke tegn på noe annet enn at trykket er litt øket i de perifere venene på bena dine. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/56555-blodpropp-%C3%A5rebetennelse/#findComment-248473 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.