Gå til innhold

Bør vi flytte til mine svigerforeldre/Vennesland (langt)


Gjest goody

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen min kommer fra to steder ganske langt fra hverandre. I flere år nå har vi bodd sånn circa midt mellom min familie og hans (3 timer å kjøre til hver familie). Det fungerer egentlig ganske greit, selv om spesielt mine svigerforeldre ønsker at vi skulle bo nærmere dem.

Nå har svigerfar arvet et hus av sin far, som nylig døde. Huset ligger klin inntil deres eget hus, er lite, trekkfullt, over 100 år gammelt og grusomt innredet. Tomta er imidlertid fantastisk, slik at markedsprisen nok vil ligge over 2 millioner.

Vi har fått tilbud om å kjøpe dette huset billig (uten at mine svigerforeldre antyder hvor mye "billig" er, men jeg vil regne med iallfall ikke mer enn 750 000). Arbeidsmarkedet på i hjembyen til mannen min er veldig godt, slik at det vil ikke by på problemer.

Bør vi slå til? Mannen min har _veldig_ lyst, jeg er litt mer skeptisk, både til selve huset (som jeg ikke liker) og ikke minst til å bo såå nær svigerforeldrene. De er greie nok, men legger seg veldig opp i ting, liker blant annet ikke at jeg har bil, at vi har parabol, internett osv. Bor vi så nær, vil de alltid kommentere ting vi gjør og kjøper og prøve å få oss fra det. Da kan jeg jo selg bilen min, for svigerfar har jo bil og vi kan sitte på med dem på ferie på hytta, for annen ferie trengs vel ikke...? (Må jo legge til at til syvende og sist er det jo _vi_ som bestemmer hva vi gjør, men det er ikke alltid like gøy at de blander seg i det).

Samtidig vil vi jo aldri få en slik mulighet igjen. Boligprisene både på hans hjemsted og mitt er svært høye, slik at vi foreløpig har måttet se langt etter eget hus. Vi har ingen barn ennå, men når vi får, vil det jo være fint hvis de får mye kontakt med iallfall ett sett av besteforeldre.

Hva bør vi gjøre? Mine svigerforeldre sier at hvis ikke vi kjøper det innen rimelig tid (1-2 år kanskje), vil de legge det ut for salg på eiendomsmarkedet. Jeg er så i tvil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er to saker her. Du sier du ikke liker huset (innrening osv) men at tomten er fantanstisk. Hvis dere får et hus til en trdjedel av verdien, så bør dere jo ta dere råd til stor oppussing både innvendig og utvendig. Dere må gi klar beskjed om at dere vil gjøre (store) forandringer, og kvitte dere med alt inventar. Dette må være avklart før dere tar over huset. Hvis svigerfar tror at dere skal sitte i barndomshjemmet hans uforandret, så må dere ikke finne på å ta det i mot. Og dere må si at mange forandringer vil være anneredes enn det de liker, og at dere vil besteme selv.

Men altså: hus kan pusses opp, så trekkfullhet og stygg innredning teller lite hvis dere får en fantastisk beliggenhet for en rimelig penge.

Det dere ikke kan forandre; er at svigerforeldrene dine bor like ved. Hvis du antar at dette blir et problem, så er ikke et hus til en tredjedel av prisen verdt det i det hele tatt! En million er ikke verdt _så_ mye! Men besteforeldre like ved kan være kjempehyggelig! Så snakk nøye sammen, men ikke la økonomien bestemme over følelsene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to saker her. Du sier du ikke liker huset (innrening osv) men at tomten er fantanstisk. Hvis dere får et hus til en trdjedel av verdien, så bør dere jo ta dere råd til stor oppussing både innvendig og utvendig. Dere må gi klar beskjed om at dere vil gjøre (store) forandringer, og kvitte dere med alt inventar. Dette må være avklart før dere tar over huset. Hvis svigerfar tror at dere skal sitte i barndomshjemmet hans uforandret, så må dere ikke finne på å ta det i mot. Og dere må si at mange forandringer vil være anneredes enn det de liker, og at dere vil besteme selv.

Men altså: hus kan pusses opp, så trekkfullhet og stygg innredning teller lite hvis dere får en fantastisk beliggenhet for en rimelig penge.

Det dere ikke kan forandre; er at svigerforeldrene dine bor like ved. Hvis du antar at dette blir et problem, så er ikke et hus til en tredjedel av prisen verdt det i det hele tatt! En million er ikke verdt _så_ mye! Men besteforeldre like ved kan være kjempehyggelig! Så snakk nøye sammen, men ikke la økonomien bestemme over følelsene!

Mine svigerforeldre mener at litt av poenget med å selge til familie, er at huset vil forbli i nogenlunde samme stand som det er nå. Jeg tror det hadde blitt tatt veldig dårlig opp hvis vi hadde gjort _store_ forandringer. Huset har tross alt vært i familien i over 100 år, det er barndomshjemmet til svigerfar, hans far og farfar osv. Selger de til utenforstående, er sjansene store for at huset blir revet og de nye eierne setter opp et nytt hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine svigerforeldre mener at litt av poenget med å selge til familie, er at huset vil forbli i nogenlunde samme stand som det er nå. Jeg tror det hadde blitt tatt veldig dårlig opp hvis vi hadde gjort _store_ forandringer. Huset har tross alt vært i familien i over 100 år, det er barndomshjemmet til svigerfar, hans far og farfar osv. Selger de til utenforstående, er sjansene store for at huset blir revet og de nye eierne setter opp et nytt hus.

Da hadde jeg ikke overtatt huset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å prøve å få leie det ett års tid før dere bestemmer dere for å kjøpe eller ei. Vi bor rett ved siden av mine svigerforeldre og det går bra det. Men det er viktig å ha klare regler dere imellom.

Ellers så er det jo masse som kan gjøres med ett gammelt hus uten å endre utvendig stil. Vi kommer til å rive ned masse vegger inne etterhvert og bygge det opp på nytt igjen :-)

Hjemmeside : http://www.gaasland.nu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Kjære goody!

Det er lett å forstå din tvil om huskjøp ved siden av dine svigerforeldre. Uansett kontakten mellom generasjonene, pleier jeg å si at folk skal være rimelig bevisste for å utsette seg for en slik mulighet til konflikt som det å flytte tett på hverandre i familien. Jeg er kanskje preget av min erfaring med par som ikke har greid en slik utsatt boing. Når det er sagt, vil jeg tilføye at det er mange fordeler ved å bo ved siden av den eldre generasjon.

Nå vel, tilbake til deg og ditt, goody.

Jeg hører mellom linjene at du både er fristet av tilbudet om kjøp av huset og samtidig skeptisk til mulige konflikter.

Bevar begge synspunktene.

Jeg vil oppfordre deg til å ta dine spørsmål opp til grundig vurdering med din mann. Dere to må stå sammen om hva dere ønsker og hva dere vil unngå ved å flytte så tett inn på hans foreldre. Deres enighet og felles beslutning er den beste forsikring mot ubehageligheter.

De vil kanskje komme, men da er dere to til å takle dem. Det er nok best å gjøre denne avklaringen før dere tar bestemmelse om flytting. Mht til selve huset, som du misliker, ville jeg også der klarlegge fellespremisser for ombygging og hva dere har råd til før evt. huskjøp og innflytting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine svigerforeldre mener at litt av poenget med å selge til familie, er at huset vil forbli i nogenlunde samme stand som det er nå. Jeg tror det hadde blitt tatt veldig dårlig opp hvis vi hadde gjort _store_ forandringer. Huset har tross alt vært i familien i over 100 år, det er barndomshjemmet til svigerfar, hans far og farfar osv. Selger de til utenforstående, er sjansene store for at huset blir revet og de nye eierne setter opp et nytt hus.

Hvis sjansene er STØRRE for at huset rives hvis dere IKKE flytter inn, må de da heller tåle litt "omredning"!?Resten vil jeg ikke kommentere da du allerede har fått flere gode svar.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp med mine besteforeldre vegg i vegg. Det var kjempekoselig for meg. Alltid noen som var hjemme når jeg kom fra skolen etc.

For mine foreldre har det ikke vært like gøy. Det er vanskelig å bo tett opptil sine foreldre/svigeforeldre, uansett hvor godt forhold man har seg imellom. Det er alltid noe man blir uenige om, og da kan det være greit å ha litt avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...