Vitebegjærlig Skrevet 3. oktober 2000 Del Skrevet 3. oktober 2000 Pappa har dessverre lungekreft; epitelcellecarcinom. Svulsten ligger i mediastinum (rommet mellom lungene), den er vurdert som inoperabel, og han har mottatt noe strålebehandling. Plasseringen i mediastinum begrenser sterkt hvor mye stråling som kan gis. Den vanlige strålingsmtoden i dag bestråler et stort område. I området ligger mange sårbare organer. Mine spørsmål er: 1. Er all behandling i Norge strengt standardisert, uten bedre tilbud på ett sykehus enn et annet for denne typen sykdom? 2. Hvordan skal en pasient finne ut *hvor* han bør henvende seg for å få den mest effektive behandlingen i Norge? 3. Vet dere om mer "moderne" behandlingsformer i Norge f.eks. data-styrt strålebehandling (max. stråledose på kreften, minimal på omliggende organer), genterapi, immunterapi o.l.? 4. Eksisterer det noen oversikt over pasienterfaringer (gjerne anonymiserte!) med behandling - både i Norge, og i utlandet? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/5665-kreftbehandling/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 18. oktober 2000 Del Skrevet 18. oktober 2000 På grunn av reise har vi i dette forum blitt kraftig forsinket med våre besvarelser, men den tiden er nå forbi, og jeg håper du ikke har gitt oss helt opp. Dine spørsmål er viktige og mange, og jeg forstår at det er viktig for deg å få så detaljerte svar som mulig. For at du skal kunne få det, må jeg be om ytterligere litt tålmodighet. Jeg må ta spørsmålene opp med kreftspesialister som jeg arbeider sammen med. Du vil få et svar på mandag førstkommende. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson innen det offentlige helsevesen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/5665-kreftbehandling/#findComment-34830 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 23. oktober 2000 Del Skrevet 23. oktober 2000 På grunn av reise har vi i dette forum blitt kraftig forsinket med våre besvarelser, men den tiden er nå forbi, og jeg håper du ikke har gitt oss helt opp. Dine spørsmål er viktige og mange, og jeg forstår at det er viktig for deg å få så detaljerte svar som mulig. For at du skal kunne få det, må jeg be om ytterligere litt tålmodighet. Jeg må ta spørsmålene opp med kreftspesialister som jeg arbeider sammen med. Du vil få et svar på mandag førstkommende. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson innen det offentlige helsevesen. Det er laget protokoller for all kreftbehandling i Norge, som altså følges overalt. Primærlegen vil kunne informere og henvise etter gjeldende regler for den enkelte kreft-type. Hvis du tenker spesielt på strålebehandlingen, så er dette en oppgave på regionsykehus-nivå. Du kan derfor kontakte ditt regionssykehus for videre informasjon. Du kan også kontakte Kreftregistret eller Kreftforreningen for mer informasjon. Man har statistikker over behandlingsresultater. Erfaringer fra pasienter vet jeg lite om, men du kan helt sikkert få informasjon også om dette hos Kreftforeningen. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon hos lege eller annet kvalifisrt helsepersonell. For en bedre vurdering av problemstillingen i brevet, bør du rådføre deg hos egen kontaktperson i det offentlige helsevesen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/5665-kreftbehandling/#findComment-36437 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.