Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er det mulig å få KOLS selv om man ikke røyker selv?

Har folk med astma, luftveis allergi, gjentatte lungebetennelser, bronkitter, mye mer lettere for å utvikle KOLS enn andre mennesker?

Grunnen til at jeg lurer på dette, er at min mormor har fått diagnosen KOLS. Ho har aldri røykt selv, men ho har vært passiv røyker i stor grad over mange år nå. Ho har også ett snev av astma og kraftig husstøv allergi.

Jeg setter stor pris på alle mulige svar.

En riktig god bedring til alle dere som strever med helsa nå for tia.

Når det gjelder meg selv............

Hva kan jeg selv gjøre for å stoppe allergien min fra å videre utvikle seg. Fra i høst så har jeg blitt allergiske for nye ting i rekord fart. Flere matvarer, og hunder foreksempel. Nå kan jeg ikke komme i nærheten, uten at halsen stikker, svir, og klør, og jeg hoster som bare det. Mine øyer renner, svir og klør. Dette har jeg altid hatt mere eller mindre av på katt, men ikke andre dyr som hunder foreksempel.

Hva kan grunnen til at jeg får allergi ovenfor flere ting være?

Kan det være halsen og bronkiene mine som er litt svake for tia, fra pollen allergi og betennelser + mer forskjølelser siden i høst? At dette dermed vil bedre seg utover høsten igjen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/56692-kols/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Det finnes noen ganske få tilfelle av KOLS som ikke har med røyking å gjøre, altså medfødte anlegg. Passiv røyking kan godt være årsak til hennes KOLS. Når hun atpåtil har astma, så blir det en ekstra belastning med passiv røyking som altså kan føre til enda en lungesykdom, nemlig KOLS.

Det beste hun kan gjøre, vil jeg tro er å prøve å drive mosjon som gåing, f eks i trapper, eller hun kunne kanskje gå på et parti i lungerehabilitering, om dette finnes i rimelig nærhet. Det er aldri for sent å slutte md "røyken", selv om den er passiv, og det har også vist seg at mosjon har hatt en meget god effekt på KOLS-pasienter. Selv om det ikke alltid er målbart, er det mange pasienter som føler seg betydelig bedre etter at de har begynt med trening.

Mht din allergi, så kan jeg bare si at du bør holde deg unna de ting du reagerer på, ikke bare bør, men må, hvis du vil ha det bedre. Pollen-sesongen er heldigvis over de fleste steder, og dette merkes. Jeg vet at noen sykehus har begynt med sensibilisering igjen, og du kan jo spørre din lege om dette kunne være noe for deg. Så det beste du kan gjøre er altså å rengjøre hus og klær for alt som har med det du ikke tåler å gjøre ( så langt det lar seg gjøre, da) og for øvrig holde deg unna det du ikke tåler.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/56692-kols/#findComment-240274
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...