Gjest anonym Skrevet 31. mai 2002 Del Skrevet 31. mai 2002 Jeg er 27 år,mann,189cm,76kg.Er plaget med ekstraslag som hovedsaklig kommer når jeg puster dypt inn,gjør brå bevegelser,eller fysisk utmattende øvelser.virker som om det er i sammenheng med musklatur,og/eller plass i brystet.for det reagerer veldigt på som sagt brå bevegelser- anstrengelser.Og som om når jeg blir redd(eks.nolder på å krasje med bil)slår ikke hjertet mitt fortere,men heller senere og hardere...ubehagelig hardt.samme KAN skje når jeg reiser meg fort etter å ha ligget lenge....hva er dette??er meget angst plaget pga dette. tusen takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/56711-hva-er-dette/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Svar til Anonym. Det du beskriver er som tatt ut av læreboken om ekstraslag (såkalt "ekstrasystoli"). Det som skjer er at hjertet får (eller lager selv) en impuls til et ekstra slag. Dette kommer tett på det foregående normalslaget, og fordi tiden hjertet får til å fylle seg opp til ekstraslaget blir så kort, vil det kunne være så "svakt" at det ikke gir puls. Dermed vil du kunne registrere et hjertet "stopper opp" et øyeblikk (mens det i virkeligheten slår med et lite volum). I pausen etter ekstraslaget vil hjertet ha meget god tid ti å fylle seg opp, og det neste normalt utløste slaget vil kunne bli et kraftig dunk. Noen vil kunne få utløst ekstraslag på den måten du beskriver, og det er ikke noe som taler for at det er noen egentlig hjertesykdom som ligger til grunn for dette fenomènet. Det at du kan oppleve at hjertet under gitte omstendigheter går langsommere enn ventet og slår meget tungt, kan tale for at hvert annet slag er et ekstraslag, og dermed kan det kjennes som om du har en puls på f.eks. 40 (mens hjertet egentlig slår 80 / minutt), og at de slagene du kjenner er spesielt "tunge". Det vil være fornuftig å få dette registert og dokumentert på et EKG, eventuelt i forbindelse med en arbeidsbelastning, spesielt hvis det er en plage som ødelegger din hverdag. Men , jeg presiserer, dette fenomènet er vanligvis helt uskyldig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/56711-hva-er-dette/#findComment-248531 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.