Gå til innhold

Bruker du light/lettprodukter


Gjest skeptisk mor

Anbefalte innlegg

Gjest skeptisk mor

Hei!

Jeg er småbarnsmor,er litt overvektig og har barn som også er litt lubne.

Jobber med å legge om kostholdet litt,spise mer frukt og grønt.Godter og pizza kun på lørdager osv.

Jeg er litt usikker på lightprodukter.Lettprodukter som inneholder mindre fett er vel ok,men hva med lettsaft? Er det skadelig å bytte ut solbærsafta med funlight?

Hva slags lettprodukter har dere i kjøleskapet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skulle det være farlig å bytte til Fun Light? Om det alt i alt er så mye sunnere vet jeg ikke, med alle erstatnings- og tilsetningsstoffene. Det beste er om du lager saften selv, så slipper du e-stoffer og du kan selv bestemme sukkerinnholdet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Novembermom

Det eneste lettproduktet vi har til barna er lettmelk ( datteren vår blir dårlig av h-melk ).

Vi har funlight og, men den er det bare jeg som drikker. Barn skal egentlig ikke ha lettprodukter har jeg lest. Jeg hadde sikkert snakket med helsestasjonen/legen først for å høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest light2

fun light er vel ok,det er jo saft uten sukker,ikke noe annet.

Bare ikke begynn med slankekurer(nutrilett-pulverkurer og sånt)tror jeg det skal gå bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg bruker _aldri_ lettprodukter hverken til meg sjøl eller sønnen min, har aldri (tror) noensinne kjøpt lettprodukter bortsett i fra lettmelk da.

Drikker ikkje så og si aldri melk.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Uglemor

Særlig utpå sommeren er det veldig greit med lettsaft fordi det er så mye veps her, da bruker jeg det, men ellers bruker vi lite light-produkter. Men det er bare fordi jeg syns light-produkter generelt ikke smaker like godt, jeg tror _ikke_ det er farlig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker ikke andre lettprodukter enn lett-melk, hverken barna eller vi voksne.

Forresten, jeg bruker Prince Light ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en god del lettprodukter for å spare kalorier og fett. Akkurat nå har jeg Fun light saft, lettremulade, ekstra lett melk, Brelett margarin, lett jordbær syltetøy og Seven up lettbrus i kjøleskapet. Min datter fikk kunstig søtet saft fra hun var veldig liten. Hun drakk altfor mye, og var litt lubben, så jeg ville ikke at hun skulle få i seg så mye sukker. Dessuten hadde hun tåteflaske med saft med seg i sengen, for hun brukte ikke smokk.

Men det er ikke alltid et produkt er så lett, fordi om det heter lett. Les varedeklarasjoner! Tine lettprim f.eks. inneholder mer fett og kalorier enn Synnøve karamellprim, og sistnevnte synes jeg også smaker bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra lett melk, mager prim, lettrømme.

Har en formening om at Fun Light bare består av e-stoffer og søppel.

Drikk vann, og drikk masse av det!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åjada..lettleverpostei, lettjoghurt fra yoplait, fun ligth..alt som det er minst mulig kalorier i. Men..jeg innser at *for* mye lettprodukter er en uting. Kunstige tilsetningsstoffer er ikke av det beste å putte i seg. Men, siden jeg sliter med spiseforstyrrelser er jeg litt styrt av maten dessverre. Konklusjon..vær moderat. Alt er tillatt i moderate mengder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rusle

Hmm, i kjøleskapet er det: lettmargarin, skummet melk, lettmajones.

Ellers: Noen ganger lettsaft.

Tror du trygt kan bytte ut vanlig saft med en lettvariant, men det kommer an på hvor mye saft ungene drikker. Unger(også voksne) skal ha fett, ikke bare lettmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, i kjøleskapet er det: lettmargarin, skummet melk, lettmajones.

Ellers: Noen ganger lettsaft.

Tror du trygt kan bytte ut vanlig saft med en lettvariant, men det kommer an på hvor mye saft ungene drikker. Unger(også voksne) skal ha fett, ikke bare lettmat.

Vi bruker Fun Light (når vi ikke drikker vann, skummet melk eller annen drikke), men ellers er det vel ikke stort å oppdrive av lettprodukter.

Om jeg en gang hvert skuddår kjøper en pakke smør, er det Brelett - enkelt og greit pga smaken. Men det mugner alltid før vi har kommet halvveis i boksen, så det er kun når vi har gjester at det havner i handlevogna.

What else... vi bruker ikke stort av lettprodukter vi. Men kostholdet er sunt og godt, med mye grønnsaker og frukt. Favorittmiddagen til guttungen er brokkoliblanding og pastarør med hvitost oppå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som en annen her sier, lær å lese varedeklarasjonen og sett deg litt inn i hva som gjør de enkelte produktene lette. Og husk at lett-produktet er lettere enn sin vanlige variant, men det kan godt finnes andre og lettere produkter som kunne vært en minst like god erstatning. Eksempelvis (helt vanlig) kokt skinke er mye magrere enn mange andre kjøttpålegg.

Hold deg unna de lettproduktene som har for mange e-stoffer, men velg gjerne fett-reduserte lettprodukter, og eksempelvis sukkerredusert syltetøy (lettsyltetøy fra Nora m.fl.), og særlig melke-/osteprodukter med lavt fettinnhold.

Fettinnholdet leser du enkelt fra varedeklarasjonen, siden den så og si alltid er oppgitt for 100 g vare, så se på antall gram fett. En ost som har 17 g fett pr 100 g har jo (selvsagt) 17% fett. Derfor vil du enkelt kunne finne oster med høyere og lavere fett-innhold. Velg magre produkter i størst mulig grad, uten å ovedrive da!

Kjøp gjerne noen kokebøker som fokuserer på sunn mat. Og kanskje ta en tur inn på www.greteroede.no - ikke for å finne slanketips, men for å abonnere på "dagens middagstips" på mail, om du ønsker. Disse kan du jo printe ut og samle i en perm, så får du en kokebok med magrere middagsalternativer, sunn mat som hele familien kan spise, ikke noe merkelig slanketull-opplegg. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laura Kråft

Ja da jeg så at at ungene mine var blitt for tykke begynte jeg med det. Nå har de normal vekt, men vettet er redusert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Jeg bruker mye lettprodukter til meg selv fordi jeg prøver å gå ned i vekt. Produkter som mager prim, ektra lett melk, lettmargarin til brødskiver, mager ost osv bruker jeg både til meg og Lillemann. Fun light, lettbrus, o.l. gir jeg aldri til han fordi det inneholder fom mange kunstige søtningsstoffer og andre e-stoffer. Ren solbærsaft er bedre for han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...