Gå til innhold

Kvinner som dreper sine barn!


Lillelurven

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ulv I Faarikaal

Interessant det der, selv om mange nok vil forsøke å benekte at vi har slike instinkter for å ikke "oppfordre" til noe...

I den forbindelse vet jeg f eks at alle drektige hopper i en hesteflokk vil abortere straks hvis det kommer en ny lederhingst i flokken. Naturen har kanskje antatt at det var noe galt med den forrige hingsten, og flokken vil da kvitte seg med dårlige gener.

På en annen måte vil en hanløve drepe alle løveunger i en flokk hvis han klarer å overta en løvefars harem av hunner. Dette for å utslette den forriges gener til fordel for sine egne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det der tror jeg overhodet ikke på. Dette handler om mennesker som er i psykisk ubalanse på en eller annen måte.

Jeg er kultur, ikke underlagt primitiv blodlyst eller annen magi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillelurven

Interessant det der, selv om mange nok vil forsøke å benekte at vi har slike instinkter for å ikke "oppfordre" til noe...

I den forbindelse vet jeg f eks at alle drektige hopper i en hesteflokk vil abortere straks hvis det kommer en ny lederhingst i flokken. Naturen har kanskje antatt at det var noe galt med den forrige hingsten, og flokken vil da kvitte seg med dårlige gener.

På en annen måte vil en hanløve drepe alle løveunger i en flokk hvis han klarer å overta en løvefars harem av hunner. Dette for å utslette den forriges gener til fordel for sine egne.

Med det ville aldri bli akseptert eller forstått om vi mennesker skulle reagere slik!

Likevel appelerer tanken om at vi drar med oss erindringer fra tidlig av, også nå i en stresset hverdag. Jeg er spennt på hva vi egentlig kunne funnet ut av, hadde vi brukt oss selv og hjernen på en annen måte!

Men som du sier, det kan fort bli farlig å spekulere i dette. Endel vil vel mene at vi kvinner dermed vil behandles som huleboere. :-)

Men, er det rett at kvinner som nylig har født, og evt. også kvinner som lider av sterk PMS, skal få lavere straff for slike handlinger som drap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Nei. Det der tror jeg overhodet ikke på. Dette handler om mennesker som er i psykisk ubalanse på en eller annen måte.

Jeg er kultur, ikke underlagt primitiv blodlyst eller annen magi.

Det er nok av de som benekter at vi er underlagt instinkter og arv fra en primitiv fortid, at vi er en slags guder adskilt fra naturen og dens foranstaltninger. Men hvis vi ser på våre nærstående arter fra samme stamfar, og andre høyerestående dyr, er det for mange likheter med oss til at vi kan reservere oss helt. Sannsynligheten er så stor for at vi har noe av dyret i oss, at vi må se på det "problemet" med et åpent sinn, og innrette oss deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok av de som benekter at vi er underlagt instinkter og arv fra en primitiv fortid, at vi er en slags guder adskilt fra naturen og dens foranstaltninger. Men hvis vi ser på våre nærstående arter fra samme stamfar, og andre høyerestående dyr, er det for mange likheter med oss til at vi kan reservere oss helt. Sannsynligheten er så stor for at vi har noe av dyret i oss, at vi må se på det "problemet" med et åpent sinn, og innrette oss deretter.

Jeg benekter vel egentlig ikke at vi er bærere av natur, men at som kulturelle, selvbestemmende individer er det ingenting som skulle tilsi at vi må følge impulser av laveste, verste sort. De fleste av oss klarer å kanalisere drifter og natur gjennom seksualitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulv I Faarikaal

Jeg benekter vel egentlig ikke at vi er bærere av natur, men at som kulturelle, selvbestemmende individer er det ingenting som skulle tilsi at vi må følge impulser av laveste, verste sort. De fleste av oss klarer å kanalisere drifter og natur gjennom seksualitet.

Som far ville jeg nok redde et barn for en hver pris :-)

Men det er ikke i vår arts framtids interesse å redde alle barn, så et med dårlige gener skal få vokse opp. Det vil ikke tjene våre etterkommere. Spesielt for vår art er at selv en med --meget-- dårlige gener får lage avkom og disse får vokse opp og selv lage avkom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som far ville jeg nok redde et barn for en hver pris :-)

Men det er ikke i vår arts framtids interesse å redde alle barn, så et med dårlige gener skal få vokse opp. Det vil ikke tjene våre etterkommere. Spesielt for vår art er at selv en med --meget-- dårlige gener får lage avkom og disse får vokse opp og selv lage avkom.

Her er du inne på akkurat det som skiller oss fra dyrene: nemlig vår humanitet og moral, tuftet på en tenkning som ganske greit forklarer at retten til å leve ikke er et spørsmål om gode eller dårlige gener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillelurven

Som far ville jeg nok redde et barn for en hver pris :-)

Men det er ikke i vår arts framtids interesse å redde alle barn, så et med dårlige gener skal få vokse opp. Det vil ikke tjene våre etterkommere. Spesielt for vår art er at selv en med --meget-- dårlige gener får lage avkom og disse får vokse opp og selv lage avkom.

De aller fleste ville drepe for å redde sitt avkom!

Men, siviliserte som vi er, det byr meg i mot at dårlige gener, skal "forbys". Hva er dårlige gener forresten? Gener fra drapsmenn+ Psykisk utviklingshemmede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror det er mer der enn hva vi aner, eller hva vi tillater oss å føle og la komme frem.

Mødre dreper sine nyfødte fordi de på en eller annen måte ikke kan ta seg riktig av dem eller gi dem levevilkår. (Ganske ulogisk i dag egentlig, for det er lange køer av håpefulle adoptivforeldre, men det ser ikke ut til at disse morderskene tenker så langt i øyeblikket.)

Det er ingen annen forklaring på at nybakte mødre begår spedbarnsdrap enn at de får anfall av en slags "sinnsykdom". Et instinkt.

Men det verste er vel den amerikanske dama som drepte sine to sønner pga hun ville beholde en ny kjæreste...han sa han ikke ville fortsette forholdet siden det var barn innvolvert. Da tok hun like godt å plasserte sine to sønner; 14 mnd og 3 år gamle, i bilen og kjørte den i sjøen.....Barna druknet i bilen. Moren sto frem i media og fortalte en syk historie om at en neger hadde "hi-jacked" bilen hennes og tvunget henne ut. Så hadde han kjørt avgårde med barna.

Få amerikanere trodde henne. Blant annet fordi ingenting stemte. Da politiet spurte om hun også hadde blitt seksuelt antastet av gjerningsmannen, presterte hun å SMILE og si "Nei, det var ikke noe sånt". Sitte der og smile, minutter etter at barna dine er forsvunnet !!!??? SINNSYK dame.

Jeg hadde begynt å hyle og aldri klart å stoppe ! Jeg hadde heller dødd i forsøket på å stoppe gjerningsmannen, enn å la han kjøre avgårde med abrnet mitt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

De aller fleste ville drepe for å redde sitt avkom!

Men, siviliserte som vi er, det byr meg i mot at dårlige gener, skal "forbys". Hva er dårlige gener forresten? Gener fra drapsmenn+ Psykisk utviklingshemmede?

Vi kjemper mot systemet i naturen, som vil at dårlige gener skal gå tapt. Jeg mener at vi skal kjempe i mot.

På spissen:

Er det riktig å la en ekstremt multihandikappet gutt leve bare et halvt år ? Jeg har/hadde et eksempel i min nærhet som fikk meg til å tenke. Det måtte 8 intensive mennesker til for å holde barnet i live et halvt år. Jeg vil kalle det seigpining. Foreldrene ville, men ikke legene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest retvizan

Ja, jeg tror det er mer der enn hva vi aner, eller hva vi tillater oss å føle og la komme frem.

Mødre dreper sine nyfødte fordi de på en eller annen måte ikke kan ta seg riktig av dem eller gi dem levevilkår. (Ganske ulogisk i dag egentlig, for det er lange køer av håpefulle adoptivforeldre, men det ser ikke ut til at disse morderskene tenker så langt i øyeblikket.)

Det er ingen annen forklaring på at nybakte mødre begår spedbarnsdrap enn at de får anfall av en slags "sinnsykdom". Et instinkt.

Men det verste er vel den amerikanske dama som drepte sine to sønner pga hun ville beholde en ny kjæreste...han sa han ikke ville fortsette forholdet siden det var barn innvolvert. Da tok hun like godt å plasserte sine to sønner; 14 mnd og 3 år gamle, i bilen og kjørte den i sjøen.....Barna druknet i bilen. Moren sto frem i media og fortalte en syk historie om at en neger hadde "hi-jacked" bilen hennes og tvunget henne ut. Så hadde han kjørt avgårde med barna.

Få amerikanere trodde henne. Blant annet fordi ingenting stemte. Da politiet spurte om hun også hadde blitt seksuelt antastet av gjerningsmannen, presterte hun å SMILE og si "Nei, det var ikke noe sånt". Sitte der og smile, minutter etter at barna dine er forsvunnet !!!??? SINNSYK dame.

Jeg hadde begynt å hyle og aldri klart å stoppe ! Jeg hadde heller dødd i forsøket på å stoppe gjerningsmannen, enn å la han kjøre avgårde med abrnet mitt !

Så har vi Diane Downs, forsøkte å drepe sine tre barn - og lyktes med ett - fordi elskeren hennes ikke hadde noe ønske om å tre inn i farsrollen.

http://www.crimelibrary.com/fillicide/downs/

Mer stoff om emnet hvis noen er interessert:

http://www.karisable.com/parentmur.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har vi Diane Downs, forsøkte å drepe sine tre barn - og lyktes med ett - fordi elskeren hennes ikke hadde noe ønske om å tre inn i farsrollen.

http://www.crimelibrary.com/fillicide/downs/

Mer stoff om emnet hvis noen er interessert:

http://www.karisable.com/parentmur.htm

Takk for linken, Retvizan. Jeg holdt musepila over linken og skulle til å klikke, men stoppet..."Har du godt av å lese dette her ? Hvordan vil du føle deg etterpå ?"

Så jeg lot være...jeg blir bare så dønn ulykkelig av å lese om sånt som angår barn !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest retvizan

Takk for linken, Retvizan. Jeg holdt musepila over linken og skulle til å klikke, men stoppet..."Har du godt av å lese dette her ? Hvordan vil du føle deg etterpå ?"

Så jeg lot være...jeg blir bare så dønn ulykkelig av å lese om sånt som angår barn !

Det er hard kost mye av det, ja. Høvdingen er akkurat lik deg når det gjelder grusomme ting som skjer barn, han orker ikke å se filmer eller lese bøker om det. Jeg er litt mer...skal vi si hardhuda, prøver å få tak i triggermekanismen bak ugjerningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillelurven

http://leelah.tripod.com/alltheangels.html

Gà inn à les historiene her, syns ikke det virker sà naturlig at foreldre dreper barna sine pà de mest grusomme og brutale màter.

Nei, jeg er sart på den måten. Og jeg tror nok heller ikke at man kan "skylde" på instinkt, evt. rivende følelser etter fødsel etc.

Likevel, mener jeg det var en intr. artikkel. Men jeg vil ikke på noen måter forsvare drap.

Bare holde øynene oppe for at det noen ganger ikke trenger være så opplagt som ren ondskap / egoisme fra morens side!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pureblade

Den linken som flandrine postet har svært lite med artikkelen i dagbladet å gjøre.

I dagbladet står det nemlig at det er stor forskjell på de som dreper sine barn rett etter fødselen, og de som dreper dem uker/måneder (og da selvfølgelig også år) senere. Det er to forskjellige ting.

Jeg får en slags sympati for de som blir så frustrerte av å få barn at de ikke ser noen utvei... Så for å svare lillelurven, så synes jeg det bør tas hensyn til slikt, og dermed muligens gi _nybakte_ mødre mindre straff (selvfølgelig må man se på omstendighetene og vurdere i hvert tilfelle - å bli mor skal ikke være unnskyldning for hva som helst, liksom)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tonett

http://leelah.tripod.com/alltheangels.html

Gà inn à les historiene her, syns ikke det virker sà naturlig at foreldre dreper barna sine pà de mest grusomme og brutale màter.

Gikk inn å leste om de små englene.

Jeg greier bare ikke å forstå at at noen kan ta livet av ungene sine.

Jeg har to små selv, og det er helt utenkelig at jeg kunne gjort mine to noe.

Synes Norge har alt for mild straff når det gjelder sånne ting.

uansett om ungen er 1dag eller 10 eller eldre. Et liv er et liv uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Jeg kan også vise til et eksempel på en far som kjørte over og drepte sin sønn med traktor, og ble tiltalt for uaktsomt drap. Han mente han skulle få mindre straff fordi det var hens egen sønn, sorgen, sjokket osv. Barnet skulle aldri sittet usikret oppå traktoren, det er farlig, og det vet alle voksne.

Jeg mener at hvis man begår et drap, er det ingen forskjell på ens egne eller andres barn. Kanskje det burde være skjerpende at det er ens eget barn ? Det er kort og godt et menneske man har drept, det spiller ingen rolle om det er mitt eller ditt barn.

Enda videre: hvis det var fire like skyldige: faren, broren, onkelen og en vilt fremmed. Hvem skulle få strengest straff ?

Videre er det like ulovlig å sjenke sitt eget barn med alkohol, som andres barn. Det er like straffbart å slå ditt eget barn som andres barn osv. Slik må det være i utgangspunktet : likhet for loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hard kost mye av det, ja. Høvdingen er akkurat lik deg når det gjelder grusomme ting som skjer barn, han orker ikke å se filmer eller lese bøker om det. Jeg er litt mer...skal vi si hardhuda, prøver å få tak i triggermekanismen bak ugjerningene.

Så du hun som knivstakk begge sønnene sine, påførte seg sjøl et par stikk for "syns skyld" og ringte politiet _mens_ hun febrilsk forsøkte å slette sporene etter udåden sin, da..? Et par uker etterpå feiret hun og resten av den nærmeste familie bursdagen til den eldste ved gravstedet hans, ballonger og hele greia - stor stemning! Det var visst noe med å ikke klare huslånet og opprettholde levestandarden, og da kom ungenes livsforsikring godt med. Discovery has it all..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...