Gå til innhold

Spm om p-piller


Henriette1365380130

Anbefalte innlegg

Henriette1365380130

Heisann.

Jeg har nettopp begynt med p-piller for første gang og har derfor noen spm..

Jeg tok den første i går, på første mens dag..

Hvor lang tid tar det før pillene virker?

Har det noe å si om jeg tar de når jeg legger meg , og det ikke er samme tidspunkt hver dag?

altså, om jeg legger meg 12 en kveld og 10 en annen?

Ellers annet jeg bør vite om?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest (ikke undertegnet)

Mitt råd ti deg: Les pakningsvedlegget! Der finner du svar på spørsmålene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henriette1365380130

Mitt råd ti deg: Les pakningsvedlegget! Der finner du svar på spørsmålene dine.

jeg har lest pakningsvedlegget, men det jeg lurte på stod ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man starter opp med p-piller, er de sikre etter 14 dagers bruk.

Les forøvrig pakningsvedlegget. Det inneholder mye verdifull informasjon !!

Det er greit å ta p-piller til litt forskjellig tid hver kveld. Hovedsaken er at du gjør det til en fast vane, om du nå skal ta den om kvelden eller morgenen. Faste vaner er lettere å huske, nemlig.

Velger du kvelden, så er det greit. Dette er for at det skal bli like naturlig for deg å ta p-pillen som å pusse tennene før du legger deg. Mange jenter setter p-pillebrettet i tannglasset sitt på badet, så glemmer de det ikke ! En annen jeg vet om, teipet brettet med p-piller fast på baderomsspeilet, midt i glaninga, for hun var så fæl til å glemme dem ! :-)

Blant annet bør du også vite at hvis du får diare eller oppkastsyke en gang, så er det ikke sikkert at p-pillen beskytter deg mot graviditet lenger. Det er fordi du da kan ha kastet opp (eller bæsjet ut) p-pillens virkestoffer FØR de får tid til å bli tatt opp av kroppen og virke. Har du hatt en slik sykdom, bør du derfor beskytte deg mot graviditet med f.eks. kondom i 14 dager etterpå, for å unngå uønsket graviditet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har lest pakningsvedlegget, men det jeg lurte på stod ikke..

Når du begynner første mensdag er de sikre med en gang! Hvis du begynner midt i syklusen derimot, skal de virke i 14 dager først. Men du begynte jo første mensdag, så da er det bare å kjøre på ;-)

Det spiller ingen rolle når på døgnet du tar dem, og det er ikke så veldig nøye om det er nøyaktig på samme klokkeslettet (med mindre du bruker minipiller da..). Eneste er vel at det ikke skal gå mer en 36 timer mellom hver pille, så du har en god margin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henriette1365380130

Når du begynner første mensdag er de sikre med en gang! Hvis du begynner midt i syklusen derimot, skal de virke i 14 dager først. Men du begynte jo første mensdag, så da er det bare å kjøre på ;-)

Det spiller ingen rolle når på døgnet du tar dem, og det er ikke så veldig nøye om det er nøyaktig på samme klokkeslettet (med mindre du bruker minipiller da..). Eneste er vel at det ikke skal gå mer en 36 timer mellom hver pille, så du har en god margin :)

Er det ikke 12 timer da..?

Forresten, tusen takk for svar! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest søk i forum

Er det ikke 12 timer da..?

Forresten, tusen takk for svar! :D

12 timer mellom hver pille? Da ville du tatt to piller i døgnet, da! Ta pillene til ca samme tid hver dag, men de er sikre så lenge det ikke går mer enn 36 timer mellom hver pille.

Pillene er sikre fra første dag hvis du starter første mensdag, etter 14 dager hvis du starter en annen dag.

Bruk søkefunksjonen oppe til høyre, og søk på svar om dette fra legen på gynekologiforum, hun har svart på dette veldig mange ganger.

Husk at det går 14 dager før pillene er sikre igjen hvis du glemmer en pille, kaster opp en pille eller har kraftig diare. Ha kondomer tilgjengelig for slike tilfeller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke 12 timer da..?

Forresten, tusen takk for svar! :D

Altså, ikke mer enn 36 timer mellom hver pille. 36-24 (timer i døgnet) = 12.

Altså kan du ha 12 timer "overtid" utover de 24 timene. Skjønner?

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du begynner første mensdag er de sikre med en gang! Hvis du begynner midt i syklusen derimot, skal de virke i 14 dager først. Men du begynte jo første mensdag, så da er det bare å kjøre på ;-)

Det spiller ingen rolle når på døgnet du tar dem, og det er ikke så veldig nøye om det er nøyaktig på samme klokkeslettet (med mindre du bruker minipiller da..). Eneste er vel at det ikke skal gå mer en 36 timer mellom hver pille, så du har en god margin :)

Er det sånn at alle p-piller er sikre fra første dag nå? Da jeg begynte på p-piller (for ca- hundre år siden *S*) måtte jeg vente 14 dager før de var sikre. Dette var selv om jeg begynte med de på første mensdag... (Trionetta 28)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...