Gå til innhold

Helseopplysninger, innsyn og bruk


Ulv I Faarikaal

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

Dette bekymrer småpranoide som f eks meg :-)

Legen oppgir en kode til trygdekontoret som forteller hva som feiler meg, gjør han ikke ?

Hvis så er tilfelle, hvor havner disse opplysningene hen ?

Får ikke svar, bare "ikke bry deg om det du mannen, de er trygge her hos oss skjønner du, he-he" . Hu som sa det var rene inkaranasjonen på en ondskapsfull sladderkjerring fra landet. Hvis du bor på et lite sted og opplysningene er lagret elektronisk og det er mange i administrasjonen, Ikke bare saksbehandleren din, som har tilgang til dem, må det bli snusing.

Et sted jeg jobba litt var det hobby for visse å lese journalene til kjendiser, det så og hørte jeg selv.

Fins det noen historier eller fakta om det som dere vet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ulv I Faarikaal

Nå oppgir vi også personnummeret til legen, det liker jeg heller ikke. Fra dataverdenen vet jeg at det kan bety koblinger og research. Jeg føler at staten vår legger opp til mer og mer kontroll og oversikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest punkyB

Det er ganske strenge regler for bruk av slike data - og det er ytterst sjeldent de blir koblet sammen.

Hvis man skal bruke de så er det i forskningsøyemed - og da er de anonymiserte .

Selsagt sitter det en kuk på trygdekontoret så kan vedkommende finne ut ganske mye. Men disse personene har taushetsplikt - så informasjonen skal ikke slippe ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Det er ganske strenge regler for bruk av slike data - og det er ytterst sjeldent de blir koblet sammen.

Hvis man skal bruke de så er det i forskningsøyemed - og da er de anonymiserte .

Selsagt sitter det en kuk på trygdekontoret så kan vedkommende finne ut ganske mye. Men disse personene har taushetsplikt - så informasjonen skal ikke slippe ut.

Taushetsplikt ? Hva hjelper det når 10 stykker har innsyn, og du kjenner 5 av dem og en er en eks ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest punkyB

Taushetsplikt ? Hva hjelper det når 10 stykker har innsyn, og du kjenner 5 av dem og en er en eks ?

De vil jo vite - men de har jo ikke lov til å spre denne informasjonen videre. De kan heller ikke si det til deg.

Hva som i praksis skjer er jo selvsagt noe annet ........

Du får vel bare prøve å drite i hva de vet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulv I Faarikaal

De vil jo vite - men de har jo ikke lov til å spre denne informasjonen videre. De kan heller ikke si det til deg.

Hva som i praksis skjer er jo selvsagt noe annet ........

Du får vel bare prøve å drite i hva de vet ?

Joa, men fins det en metode for å unngå rapporteringen ? Et legesenter jeg bruker har ikke avtale, og der koster det kr 500 pr konsultasjon. Er jeg trygg der ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest punkyB

Joa, men fins det en metode for å unngå rapporteringen ? Et legesenter jeg bruker har ikke avtale, og der koster det kr 500 pr konsultasjon. Er jeg trygg der ?

Er det noe du vil bli sykemeldt for ? Hvis ikke vil det jo bare ligge i legens/senterets journaler.

Jobber disse nekene på et trygdekontor vil jeg tro at de har tilgang til et sentralt register - dvs. noe som gjelder for hele landet. Men det er jeg ikke 1000% sikker på. Men da skal de jo ganske bevisst søke informasjon om deg for å finne fram til eventuelle diagnoser. Det er jo også bare en kode som ligger lagret evnt.

Hvorfor så bekymret ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Er det noe du vil bli sykemeldt for ? Hvis ikke vil det jo bare ligge i legens/senterets journaler.

Jobber disse nekene på et trygdekontor vil jeg tro at de har tilgang til et sentralt register - dvs. noe som gjelder for hele landet. Men det er jeg ikke 1000% sikker på. Men da skal de jo ganske bevisst søke informasjon om deg for å finne fram til eventuelle diagnoser. Det er jo også bare en kode som ligger lagret evnt.

Hvorfor så bekymret ?

Jeg er paranoid, sa jeg ikke det ?

Spøk til side, nå er det ikke så aktuelt, da jeg ikke har noen hemmeligheter for noen, men dukker det opp noe jeg ikke vil dele med hele bygda, er det greit å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest punkyB

Jeg er paranoid, sa jeg ikke det ?

Spøk til side, nå er det ikke så aktuelt, da jeg ikke har noen hemmeligheter for noen, men dukker det opp noe jeg ikke vil dele med hele bygda, er det greit å vite.

Dette er jo en av fordelene med å bo i Oslo.

Har du enda ikke kjøpt deg noe?

Dessuten bør du bli mer forsiktig med hvem du kommer sammen med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som jobber på slike steder har jo selvsagt taushetsplikt, men det er jo alltids noen som er løsere i munnen enn andre.

Jeg gidder ikke å bry meg om slikt. Hadde nabokjerringa vært legesekretær hos min fastlege - og jeg hadde hatt syfilis, så hadde jeg gitt faen i det også.

Heldigvis har jeg ikke vært hos en lege på minst 7 - 8 år. Min journal er nok ikke så spennende stoff uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Dette er jo en av fordelene med å bo i Oslo.

Har du enda ikke kjøpt deg noe?

Dessuten bør du bli mer forsiktig med hvem du kommer sammen med

Ikke kjøpt nei, løpet er ikke kjørt. Skulle vært politiker, for dette går faktisk etter oppskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest punkyB

Ikke kjøpt nei, løpet er ikke kjørt. Skulle vært politiker, for dette går faktisk etter oppskriften.

Politiker bør jo ikke du bli - da vil det være enda flere som vil digge opp sensitiv infor om deg ! hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest punkyB

Politiker bør jo ikke du bli - da vil det være enda flere som vil digge opp sensitiv infor om deg ! hehe

Du vet ikke om en bærbar PC til salgs forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Dette er jo en av fordelene med å bo i Oslo.

Har du enda ikke kjøpt deg noe?

Dessuten bør du bli mer forsiktig med hvem du kommer sammen med

Ellers har jeg gravd mark til hønsene i dag. Ikke lett å grave med to-tre høner sittende på spaden :-) Etter en time må det ha blitt døden for en kilo mark, biller og andre uskyldige insekter bak huset, det krydde. Rett i magen på fuglekreka. De elsker meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Du vet ikke om en bærbar PC til salgs forresten?

Det må jo fins tusen slike. Averter hvor som helst. med 3000 kr får du bra maskin :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest punkyB

Det må jo fins tusen slike. Averter hvor som helst. med 3000 kr får du bra maskin :-)

Jeg har avertert - og følger med på QXL. Problemet er at det er altfor mange som gjør det samme !!!

Vet du om noe annet sted for brukte enn QXL ? Hvor er det best å avertere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe du vil bli sykemeldt for ? Hvis ikke vil det jo bare ligge i legens/senterets journaler.

Jobber disse nekene på et trygdekontor vil jeg tro at de har tilgang til et sentralt register - dvs. noe som gjelder for hele landet. Men det er jeg ikke 1000% sikker på. Men da skal de jo ganske bevisst søke informasjon om deg for å finne fram til eventuelle diagnoser. Det er jo også bare en kode som ligger lagret evnt.

Hvorfor så bekymret ?

Uff, jobbet for noen som hadde tilgang til det der registeret før. Under forhandlingsmøtet (de sparket meg pga. sykmelding og jeg gikk til sak) kom det fra dusten:

"Dersom du skal få tilbake jobben, vil jeg at du skriver under på at du ikke er kronisk syk. Husk, jeg kan sjekke i hovedjournalen."

(Jeg var sykmeldt i forbindelse med svangerskap, men det gadd jeg f**n ikke si til den dusten der og da...)

I tillegg prøvde han å forhandle med at han skulle si sannheten til trygdekontoret (at jeg _ikke_ hadde sagt opp selv noen dager før sykmelding, noe han påsto for å slippe å refundere penger jeg hadde fått) sånn at jeg slapp mer trøbbel. Heldigvis trodde fylkestrygdekontoret på meg, da. Siden arbeidsgiver surret med løgnhistoriene sine og kom med flere forskjellige versjoner...

Du kan si at det forhandlingsmøtet ikke resulterte i noe særlig.

For noen måneder siden fikk jeg beskjed om at de her miksa og triksa sånn at selskapet jeg jobbet i ikke eksisterer lenger. Men de holder på fortsatt. Samme folk, ny bedrift.

Og jeg gidder søren ikke å ha noe mer med de å gjøre så jeg lar det være historie. Men det er eksempel på hva slags luringer som kan se sånne opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Politiker bør jo ikke du bli - da vil det være enda flere som vil digge opp sensitiv infor om deg ! hehe

For sent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Jeg har avertert - og følger med på QXL. Problemet er at det er altfor mange som gjør det samme !!!

Vet du om noe annet sted for brukte enn QXL ? Hvor er det best å avertere?

Ikke peil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...