Gå til innhold

Taj Mahal


Gjest fanta

Anbefalte innlegg

Gjest fanta

Hei!

Jeg lurer på om du kan hjelpe meg med en liten ting. Hadde en diskusjon med en kamerat av meg igår, angående muslimsk kultur med manneroller/kvinneroller. Jeg vet jo at muslimske kvinner i større grad holder seg til hjemmet, enn det vestlige kvinner gjør, men gjelder dette utelukkende? Eller er det like vanlig av fedre å la døtrene ta utdannelse o.l. og evnt . begynne å arbeide før et giftermål? Og er det vanlig av en fremtidig ektemann å la henne arbeide etter giftermålet?

Jeg regner med dette sikkert er umulig å svare, det kommer nok an på hvilket land du bor osv, også har man selvsagt individuelle forskjeller innad i familien osv. Men helt generellt, hva er ditt inntrykk?

Grunnen til at vi kom inn på dette er fordi kameraten min holder på med høyere utdannelse i Sverige (7 års utdanning), og der på faget er det så mye som 3 muslimske jenter. Han syntes det var litt rart, kjærkomment, men rart, i og med at disse jentene vil være på slutten av 20-årene før de er ferdige. Hans inntrykk av muslimer er at fedrene vil gifte bort døtrene sine så tidlig som mulig. I tillegg syntes han at det var fryktelig dumt for disse jentene å ta den utdannelsen dersom det viser seg at evnt. ektemenn ikke tillater dem å arbeide. Eller kan ikke mennene si noe på det?

Selv har jeg ingen formening om disse spørsmålene, jeg kjenner ikke nok til islam eller muslimer til å uttale meg. Derfor tenkte jeg kanskje du kunne dele ltit inntrykk med meg/oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest muslimia

Dette er det jeg kjenner til fra tyrkisk kultur.

Det er viktig at barna får seg god utdannelse, det gjelder jenter såvel som gutter. Har aldri hørt at mannen kan nekte kvinnen å arbeide. Det er vanlig å gifte seg tidlig, men det er ikke et så stort press nå som det var før. Tror de har insett viktigheten av utdannelse i dette samfunnet. Dette gjelder her i Norge, ikke alltid i så stor grad i hjemlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...