Gå til innhold

Ustabil personlighetsforstyrrelse


Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Ustabil personlighetsforstyrrelse / Borderline DSM-IV: 301.83, ICD-10: F60.31

Et vedvarende mønster med ustabile interpersonelle relasjoner, ustabilt selvbilde og følelser, samt markert impulsivitet. dette begynner i tidlig voksen alder og viser seg i en rekke sammenhenger derav fem (eller flere) av de følgende:

1. desperate anstrengelser for å unngå virkelig eller innbilt å bli forlatt.

2. viser et mønster av ustabile og intense interpersonelle forhold kjennetegnet av en veksling mellom ytterpunktene idealisering og devaluering

3.identitetsforstyrrelse: markert og vedvarende ustabilt selvbilde og ustabil følelse av å være et selv

4. impulsivitet på minst to områder som er potensielt selvskadelige (f.eks. sløsing med penger, seksuell aktivitet, substansmisbruk, spiseorgier, hensynsløs bilkjøring)

5. gjentatt suicidal adferd, -demonstrasjoner eller -trusler eller selvskadende adferd

6. ustabilt følelsesliv som følge av markert stemningsreaktivitet (f.eks. intens, episodisk nedstemthet, irritabilitet eller angst som vanligvis varer noen få timer og bare sjelden noe mer enn noen få dager)

7. kronisk tomhetsfølelse

8. inadekvat, intenst sinne eller har vansker med å kontrollere sinne (f.eks. hyppige raseriutbrudd, stadig sinne, gjentatte slagsmål)

9. forbigående, stressrelatert paranoid tankeinnhold eller alvorlige dissosiasjonssymptomer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...
Gjest fuggelungen

Har denne diagnosen, trodde jeg var på bedringens vei,et år siden siste innleggelse. Stemmer inne i hodet mitt panikkangsten tar meg stadig oftere. Blir mer og mer paranoid og sucidal. har hittil greid å la være å skade meg så alvorlig som tidligere,men er veldig destruktiv. psykologen min ligger på sykehus med brukkt bein. tør ikke fortelle noen hvor dårlig jeg er, er livredd for innleggelse. ble voldtatt av annan pasient sist jeg var innlagt. tror jeg trenger help, de vil ikke la meg være i fred.

jeg kjenner jeg vil sveve

hvor ble det av lysten til å leve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har denne diagnosen, trodde jeg var på bedringens vei,et år siden siste innleggelse. Stemmer inne i hodet mitt panikkangsten tar meg stadig oftere. Blir mer og mer paranoid og sucidal. har hittil greid å la være å skade meg så alvorlig som tidligere,men er veldig destruktiv. psykologen min ligger på sykehus med brukkt bein. tør ikke fortelle noen hvor dårlig jeg er, er livredd for innleggelse. ble voldtatt av annan pasient sist jeg var innlagt. tror jeg trenger help, de vil ikke la meg være i fred.

jeg kjenner jeg vil sveve

hvor ble det av lysten til å leve?

Jeg synes du skal poste dette som et nytt innlegg - ikke så mange kanskje som legger merke til det når det blir liggende på en side så langt tilbake.

Har du ingen kontakt med poliklinikk eller lignende nå når psykologen din har brukket benet? Har du noen lege du har kontakt med som du kanskje kan snakke litt med? Hva med familien din?

Det er ganske vanlig, tror jeg, å få det ekstra vanskelig dersom det blir avbrekk i terapien på en utforutsigbar måte. Derfor blir det viktig at du finner noen å snakke med nå før ting blir enda vanskeligere.

Lykke til - og prøv å ta vare på deg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...