Gå til innhold

Hvordan melder man seg ut...


Gjest jvc

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Kari Nordmann

Hva er poenget med å melde seg ut egentlig?

Unnskyld meg, men skjønner du ikke poenget med å melde seg ut av statskirken??? Hvis man ikke tror på Gud og ikke er kristen, er det da ikke noe poeng å være medlem i Statskirken!

En annen ting er det, at hvis man har konvertert til en annen religion, og melder seg inn i den menigheten, så heter det seg faktisk det at man ikke kan være medlem i mer enn EN!!!

Svar godt nok???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fant jeg på Den Norske Kirkes nettsider:

"Utmelding av Den norske kirke skjer ved personlig frammøte eller ved skriftlig melding til prestekontoret i den menigheten der man er bosatt. En utmelding skal føres inn i kirkeboken, og det er presten som er ansvarlig for kirkebokføringen. Skriftlig melding om utmelding bør skje i brev og ikke på postkort. Underskriften på utmeldingen skal være egenhendig. Det finnes ikke noe eget skjema for utmelding.

For å registrere utmeldingen trenger kirkebokføreren disse opplysningene:

- fullt navn,

- fødselsnummer (fødselsdato og personnummer),

- fødested,

- dåpssted og dåpsdato, (dvs. godkjent kopi av dåpsattest).

Dersom utmeldingen skjer til det prestekontoret hvor man er innført som døpt, er det unødvendig å legge fram dåpsattest."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er poenget med å melde seg ut egentlig?

Den Norske Kyrkja får kyrkjeskatt basert på talet medlemer i statskyrkja. Desse pengane går til staten i staden for kyrkja dersom du melder deg ut, eller til eit anna samfunn dersom du er medlem i dette.

Alle som ikkje er kristne bør melda seg ut av statskyrkja. Å vera t.d. ateist og medlem i statskyrkja vil eg samanlikna med å vera medlem i FRP, men vera samd med og røysta på SV.

Diverre er det også slik at ein automatisk blir innmeld i statskyrkja når ein blir fødd, og ein må aktivt melda seg ut. Ein kan melda seg ut av statskyrkja sjølv dersom ein er over 15 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Norske Kyrkja får kyrkjeskatt basert på talet medlemer i statskyrkja. Desse pengane går til staten i staden for kyrkja dersom du melder deg ut, eller til eit anna samfunn dersom du er medlem i dette.

Alle som ikkje er kristne bør melda seg ut av statskyrkja. Å vera t.d. ateist og medlem i statskyrkja vil eg samanlikna med å vera medlem i FRP, men vera samd med og røysta på SV.

Diverre er det også slik at ein automatisk blir innmeld i statskyrkja når ein blir fødd, og ein må aktivt melda seg ut. Ein kan melda seg ut av statskyrkja sjølv dersom ein er over 15 år.

Du tar feil, man blir ikke automatisk medlem av statskirken når man blir født, man blir medlem når man blir døpt. Hverken jeg eller broren min er døpt eller konfirmert, og vi er heller ikke med i statskirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar feil, man blir ikke automatisk medlem av statskirken når man blir født, man blir medlem når man blir døpt. Hverken jeg eller broren min er døpt eller konfirmert, og vi er heller ikke med i statskirken.

Øyyyh!

Du kan ikkje svare på dette innlegget! Du har eksplisitt skrive at du ikkje les innlegg som er skrive på nynorsk! - Altså kan du ikkje vita kva som sto der! :)

Men ja... seff har du rett. Eg tenkte "døpt", og skreiv "født"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyyyh!

Du kan ikkje svare på dette innlegget! Du har eksplisitt skrive at du ikkje les innlegg som er skrive på nynorsk! - Altså kan du ikkje vita kva som sto der! :)

Men ja... seff har du rett. Eg tenkte "døpt", og skreiv "født"...

*ler* Jo, men innlegget ditt var kort, og med avsnitt så da kan jeg lese det. Orker bare ikke lese meterlange innlegg på nynorsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar feil, man blir ikke automatisk medlem av statskirken når man blir født, man blir medlem når man blir døpt. Hverken jeg eller broren min er døpt eller konfirmert, og vi er heller ikke med i statskirken.

Innmelding uten dåp eller samtykke er ingenting som ikke har skjedd før og fremdeles skjer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smokka

Kan du ikke svare skikkelig er det bedre du lar det være!

Det var bare et spørsmål; ganske enkelt at jeg lurte på "poenget" med å melde seg ut. Nå har kjeg fått svar på det. Ikke fra g riktignok.

Visste ikke at du var så hårsår. Beklager min uvitenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smokka

Den Norske Kyrkja får kyrkjeskatt basert på talet medlemer i statskyrkja. Desse pengane går til staten i staden for kyrkja dersom du melder deg ut, eller til eit anna samfunn dersom du er medlem i dette.

Alle som ikkje er kristne bør melda seg ut av statskyrkja. Å vera t.d. ateist og medlem i statskyrkja vil eg samanlikna med å vera medlem i FRP, men vera samd med og røysta på SV.

Diverre er det også slik at ein automatisk blir innmeld i statskyrkja når ein blir fødd, og ein må aktivt melda seg ut. Ein kan melda seg ut av statskyrkja sjølv dersom ein er over 15 år.

Takk for et seriøst og ordentlig svar. :o)

Nå vet jeg straks litt mer om det å stå i Statskirken.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...